Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 232 / Bezoekers Vandaag: 13195
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 omzetten wissels
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

h.lammers

Netherlands
3 berichten

Geplaatst - 25 apr 2006 :  10:45:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,
Koploper zet alle wisselstraten goed,maar soms gaat een wissel niet over,ik gebruik een 15V 40VA trafo van roco,Viessmann 5212,met Powermodul 5215.Moet ik een zwaardere trafo gebruiken,zoja hoe zwaar.

Mvg,
hennie

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 25 apr 2006 :  11:01:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hennie,

Een zwaardere trafo is niet nodig. Er wordt namelijk elke keer maar 1 wissel gezet.

Wat eventueel wel uitmaakt is of je de stroom rechtstreeks van de trafo haalt of via een booster.

Doe je namelijk het laatste dan is dat eigenlijk zonde van de dure booster. Je treinen maken ook gebruik van deze stroom en dan zou het kunnen dat er te weinig stroom beschikbaar is.

Wat ook wel eens uit kan maken is om de schakeltijd iets langer te zetten.
Als het altijd dezelfde wissel is dan zou ik ook eens kijken of het relais wel 100% is.

Mvtgr,

Wim Romijn.
Schaal H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

h.lammers

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 25 apr 2006 :  11:14:23  Toon profiel  Reageer met citaat
dag Wim,

Ik gebruik de stroom rechtstreek van de trafo,dan kan ik mischien iets doen met de schakeltijd,bedoel je bekrachtigingstijd?

Ik hoop dat ik dit bericht goed heb gedaan,dit is de eerste keer dus.

Mvg,
hennie
quote:
Originally posted by Wim Romijn

Hallo Hennie,

Een zwaardere trafo is niet nodig. Er wordt namelijk elke keer maar 1 wissel gezet.

Wat eventueel wel uitmaakt is of je de stroom rechtstreeks van de trafo haalt of via een booster.

Doe je namelijk het laatste dan is dat eigenlijk zonde van de dure booster. Je treinen maken ook gebruik van deze stroom en dan zou het kunnen dat er te weinig stroom beschikbaar is.

Wat ook wel eens uit kan maken is om de schakeltijd iets langer te zetten.
Als het altijd dezelfde wissel is dan zou ik ook eens kijken of het relais wel 100% is.

Mvtgr,

Wim Romijn.
Schaal H0 gelijkstroom, Lenz

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 25 apr 2006 :  15:15:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hennie,

In Koploper heet dit inderdaad bekrachtigingstijd.
Zoiets stel je meestal eenmalig in en daarna ben je de naam vergeten.

Als je deze hoger zet en je blijft er nog steeds last van hebben dan zou je kunnen zoeken naar slechte slechte contacten oid.

Aan de stroom kan het niet liggen want als je een trafo hebt van 40VA dan is dat ongeveer 2,5 ampere en een wissel gebruikt, afhankelijk van het type, niet meer dan 0,25 ampere.
Peco relais zijn de echter stroomvreters, hoeveel die gebruiken weet ik niet maar dat staan wel in de bijsluiter.
Tenzij je van alles en nog wat met deze trafo, tijdens het schakelen van de wissels, laat doen maar dan moet je het wel bont maken.


Mvtgr,

Wim Romijn.
Schaal H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

h.lammers

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 25 apr 2006 :  17:28:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ik heb het verhoogt naar 250 msec.ik ga dit uitproberen,want het is niet zo dat het contstand gebeurd,om de 15 min.weigert er wel een.
De trafo is alleen voor de 8 wissels.
Wim bedank voor je hulp.

Mvg

Hennie.
Ga naar bovenaan de pagina

ricroo

4 Posts

Geplaatst - 27 jun 2006 :  21:42:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,

Naar aanleiding van de opmerkingen over energie gebruik en de eventuele problemen die kunnen optreden. In het bericht wordt aangegeven dat maar een wissel per keer wordt geschakeld, helemaal juist en apart voeden van de decoders is uiteraard een uitstekende oplossing. Onderschat echter het totaal energie verbruik op de baan niet. Zelf heb ik inmiddels al ondervonden dat als gevolg daarvan zeer vreemde verschijnselen kunnen ontstaan waarvan ik ten onrechte wel eens Koploper verdacht heb als zijnde de oorzaak.

Zelf heb ik de problemen opgelost met de aanschaf van een extra booster en sinds dien loopt alles gesmeerd.


Rijdt zelf met Lenz, H0 gelijkspanning.


Richard
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 30 jun 2006 :  16:54:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Originally posted by Wim Romijn


Peco relais zijn de echter stroomvreters, hoeveel die gebruiken weet ik niet maar dat staan wel in de bijsluiter.

Ik denk niet dat het in de bijsluiter staat.
Maar ik heb wel eens gemeten aan een Peco aandrijving, en als je in staat bent om de spanning overeind te houden trekt zo'n rakker tussen de 3 en 4 ampere.
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kramer

Netherlands
73 Posts

Geplaatst - 01 jul 2006 :  10:32:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Peter Kramer  Reageer met citaat
Hallo al,

Ook ik heb het probleem (gehad) dat een wissel het soms niet doet.
Dit zijn altijd wissel met peco aandrijving. Deze stroomvreters hebben een weerstand van maar een paar ohm (De W uitvoering iets meer) zodat er stromen kunnen gaan lopen van 5-8 amp ! (Als de bedrading, de trafo en de aansturing het tenminste aankan).

Ook blijft een wissel soms wel eens 'hangen'. Hij wordt dan bekrachtigd maar gaat niet meer uit. Een sterke brandlucht en een transistor die uit zijn soldering is gesmolten (!) is dan het resultaat.

Mijn theorie hierover is als volgt:
Een centrale geeft een AAN en een UIT signaal.
Nu is mijn veronderstelling dat een UIT signaal wel eens niet goed aankomt bij de aansturings dekoder ( Als een AAN signaal niet aankomt gaat er niets kapot alleen wordt de wissel niet bekrachtigd). Dit kan worden veroorzaakt door dat de baan groot is (veel rails) of dat er slechte verbinding zijn of er veel stroomafnemend rijdend materiaal op de rails staat.
Het digitale signaal is dan teveel vervormd om te worden herkend.

Een extra booster verhoogt niet alleen het vermogen maar zorgt er ook voor dat het signaal weer van betere kwaliteit wordt en dus de kans kleiner wordt dat een commando niet verloren gaat. Bij mij heeft dat geholpen zij het nog niet 100 %

Op mijn IB kan ik min en max bekrachtigings tijden instellen. Ook in koploper kan dat maar ik neem aan dat de IB de bepalende factor bij de max tijd. Dus als je in koploper 500 msec bekrachtigingstijd zet en in de IB staat 300msec dan zal de wissel maximaal 300msec bekrachtigd worden. Voor andere systemen weet ik het niet.

Een zware trafo zorgt ervoor dat de wissels met een flinke klap worden omgezet maar brengt ook het risico van doorbranden met zich mee. Overigens is het voor peco wissel belangrijk dikke bedrading te gebruiken ( 1-1.5 mm doorsnede) omdat anders het vermogen meer in de bedrading gaat zitten dan in de wissel spoel.

Ik gebruik de WD1 van Tams om de Peco's rechtstreeks aan te sturen. ( Motorola formaat)
Deze heeft een eindtransistor die kortstondig grote stromen kan verwerken. Dit werkt goed.
Als alternatief gebruik ik de goedkope wissel motor van Conrad (219998) . Deze verbruiken maar een 50 tal milliamps en kunnen de peco's ook goed omzetten.

Met vriendelijk groet,
Peter Kramer

N-Spoor IB, HSI, Selectrix,DCC,Motorola
Koploper 6.3
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 01 jul 2006 :  11:23:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Originally posted by Peter Kramer

Mijn theorie hierover is als volgt:
Een centrale geeft een AAN en een UIT signaal.

Die theorie is niet correct. De centrale geeft aan een wisseldecoder alleen maar een opdracht om een bepaalde uitgang te sturen. Voor de zekerheid wordt die opdracht twee keer gegeven (tenminste, bij Motorola is dat zo)
Maar de uiteindelijke tijd die de uitgang aan staat wordt in de decoder zelf bepaald.
Het zou kunnen dat je de aan-tijd van een uitgang kunt verlengen door vanuit Koploper de opdracht meerdere malen te herhalen, maar dat mogen de echte Koploperspecialisten zeggen. Ik bemoei me eigenlijk alleen maar met de hardware kant van het gebeuren.
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kramer

Netherlands
73 Posts

Geplaatst - 01 jul 2006 :  16:00:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Peter Kramer  Reageer met citaat


Hoi Klaasz,

Ik weet dat de bekrachtigingstijd instelbaar is in sommige (lenz) dekoders maar de Tams dekoders in questie zijn volgens mij zonder enige intelligentie. Er is in ieder geval niets instelbaar.

De IB is in dit geval bepalend. Goed te testen door een lampje i.pv een wisselspoel aan te suiten op de dekoder.
Je bent dan wel afhankelijk van het uitsignaal van de IB maar het is bijvoorbeeld wel weer handig als je een lange bekrachtigingtijd wilt voor een wisselmoter i.p.v een spoel.
Ik twijfel er overigens aan of de IB wisselcommando's herhaalt. Ik dacht dat dat alleen Märklin deed maar wellicht weet iemand dat beter.



Met vriendelijk groet,
Peter Kramer

N-Spoor IB, HSI, Selectrix,DCC,Motorola
Koploper 6.3
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 01 jul 2006 :  16:53:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Originally posted by Peter Kramer

Ik twijfel er overigens aan of de IB wisselcommando's herhaalt. Ik dacht dat dat alleen Märklin deed maar wellicht weet iemand dat beter.

Ik weet ook niet zeker of de IB dat doet, maar het lijkt me wel.
In principe is 1 digitaal telegram naar de decoder genoeg om hem te activeren, maar ik weet dat Motorola decoders over het algemeen het telegram 2 keer willen zien alvorens actie te ondernemen.
Verder weet ik dat een digitaal telegram naar een wisseldecoder alleen maar een aan-signaal is om te vertellen dat een uitgang aan moet. Er wordt geen uit-signaal gestuurd, de decoder schakelt nl. zelf uit na een bepaalde tijd, en als de uitgang langer aan moet, dan kan dat m.i. alleen maar door de aan-opdracht enige tijd te herhalen.
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kramer

Netherlands
73 Posts

Geplaatst - 01 jul 2006 :  21:49:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Peter Kramer  Reageer met citaat


Hoi Klaasz,

Jij beweert dus dat er geen 'uit'signaal wordt verzonden door de centrales (in mijn geval de IB)
Dus als je wilt dat een uitgang 5 sekonden bekrachtigd blijft moet je 5 sekonden lang het 'aan' signaal blijven zenden. Ik twijfel hier toch echt aan.
Wat zou dan de standaard bekrachtigings tijd van dekoder zijn?
en is dat dan voor alle merken hetzelfde?

Ik weet niet of koploper het doet maar in de IB commando set is wel degelijk een commando om een wissel weer uit te zetten.
Als je dat niet doet geld de maximun bekrachtigings tijd van de centrale of van de dekoder (als die instelbaar is).

Ik heb nooit met een scoop het baan signaal geanalyseerd maar wellicht dat iemand anders dat wel heeft gedaan.


Met vriendelijk groet,
Peter Kramer

N-Spoor IB, HSI, Selectrix,DCC,Motorola
Koploper 6.3
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 jul 2006 :  21:51:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Koploper stuurt wel degelijk een uit commando naar de IB (als ik mij goed herinner). Kan je natuurlijk zelf ook simpel testen met een lampje op de uitgang...

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 02 jul 2006 :  17:13:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Heren,

ik denk dat ik jullie op een dwaalspoor heb gezet.
Wat ik beweerde leek gesteund te worden door wat ik in de praktijk zag gebeuren en wat ik over Lenz had gelezen. Maar na het consulteren van iemand die wat meer weet van de softwarekant kom ik tot de conclusie dat jullie gelijk hebben.
De gang van zaken is als volgt: de centrale, daartoe eventueel aangespoord door Koploper, stuurt een aan-signaal naar een uitgang van de decoder. Er zijn 2 manieren om daarna de decoderuitgang weer te stoppen: er wordt een ander wissel op dezelfde decoder gestuurd, of er komt een uit-signaal.
Als ik het goed heb begrepen stuurt een IB dat uit-commando uit eigen beweging na een instelbare tijd. Dus als je met de hand stuurt op de IB zal de spoel nooit langer dan de ingestelde tijd bekrachtigd worden.
In Motorola decoders zit geen tijdbegrenzing. In Lenz decoders wel, die schakelen zelf de uitgang uit, ook als het uit-commando niet of later wordt gestuurd.

Sorry voor de verwarring die ik heb veroorzaakt.
Het enige voordeel is dat ik er zelf weer wat van heb geleerd.
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 02 jul 2006 :  22:12:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Als men een wisselcommando geeft via het keyboard wordt na het loslaten van de toets een resetcommando gegeven. Normaal gesproken duurt een schakelpuls net zo lang als een toets ingedrukt wordt. Om zeker te zijn dat bij te lang indrukken van een toets geen doorbranden tot gevolg heeft is bij de IB deze tijd in te stellen.
Softwarematig is dit anders. Hier moet na het zetten van de laatste wissel altijd een reset gegeven worden. V.b. twee wissels, [commandobyte][adres], [commandobyte][adres],[reset]. Zie ook handleiding IB standaard commando's.
Enige uitzondering is EDiTS-oud, deze verstuurd altijd bij de laatste opdracht na de verstreken tijd een rest opdracht (default 250mSec).

quote:
Ik heb nooit met een scoop het baan signaal geanalyseerd maar wellicht dat iemand anders dat wel heeft gedaan.
Omdat het signaal nogal varieert is triggering moeilijk met een gewone scoop. Zelf heb ik het signaal geanalyseerd met een Digitale storage scoop (TEK TDS6604). Het opgeslagen signaal kun je later rustig bekijken en metingen aan verrichten.

Met vriendelijke groet,
Hub

Bewerkt door pa1_hub op 02 jul 2006 22:14:26
Ga naar bovenaan de pagina

Paramax

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 20 sep 2010 :  00:42:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik gebruikte IEK wisseldecoders samen met Lenz centrale en PECO wissels.
Door de grote stroom van de wisselspoelen kwam er rook uit m'n decoders.
De oplossing was simpel en goedkoop; Ik heb nu autorelais (960, met voetje en bekabeling; 8 euro per wissel)tussen de decoder en de spoel.
Voordeel is bovendien dat je een aparte stroomkring kunt gebruiken voor de wisselaandrijving met eventueel hogere spanning. Ik gebruik 22 Volt.
Nooit meer een weigerende wissel gehad en ik vind het ouderwetse klik-klak geluid wel leuk.
Voor wie meer wil weten; paramax@tiscali.nl
Groet, Max.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina