Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 184 / Bezoekers Vandaag: 12816
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wissel nog niet vrij en toch rijden andere trein
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ouwerling

Netherlands
32 berichten

Geplaatst - 05 aug 2010 :  21:15:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Bijgevoegd mijn proefbaan ter verduidelijking
Ben aan het uitproberen met mijn proefbaan en rijd nu met 4 treinen tegelijkerijd.
Het volgende probleem doet zich voor:
Trein (langere vrachttrein) rijd van blok 9 of 10, blok 12 binnen. Terwijl deze trein nog over het wissel aan het rijden is met zijn laatste wagons, gaat de trein die stond te wachten in blok 13 al rijden richting blok 9 of 10.
Gevolg natuurlijk dat de trein uit 13 de laatste wagon van de trein die in 12 aankomt raakt.
Dit is vast eenvoudig in te stellen en te voorkomen. Maar Hoe?
Gaarne jullie hints.

Download Attachment: Jeroen1.bck
50,35 KB

Vr Gr
Jos

IB Basic, Uhlenbrock Loconet wissel en bezet meld dekoders, Koploper, Fleischmann N spoor, Periode V

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 05 aug 2010 :  22:43:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Trein langer dan blok ?

Wisselstraat wordt vrijgegeven bij bereiken 4.02.

Wat is de afstand tussen het laatste wissel en de onderbreking voor 4.02 ?

In aanvullende blokgegevens kan je de lengte van het blok invullen . Je kan daar ook aangeven wat koploper moet doen bij een te lange trein.

Minder belangrijk: de treinlengtes, die staan volgens mij bij lokomotieflengtes ingevuld (1600= 80 cm)

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 05 aug 2010 :  23:55:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jos, allen,

Theo heeft wel gelijk, maar hij mist het belangrijkste punt.

Blok 12 geeft het vorige blok reeds vrij op de 1e melder, dit is de binnenkomstmelder. Als je het vinkje plaatst geef vorig vrij bij de laatste melder voorkom je dat er vroegtijdig een trein naar toe gaat.

Zie onderhouden blokken (blok 12), te verwachten bezetmelders, er staat nu steeds geef vorig blok vrij bij 1e punt, hier staat ja. Ga naar het 2e punt, en zet hier ja neer bij geef vorig blok vrij. Dit uiteraard herhalen voor uit blok 9/10/15. Het vorige blok wordt nu pas vrijgegeven als de stopmelder in blok 12 bereikt is.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 aug 2010 :  20:41:43  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels


Theo heeft wel gelijk, maar hij mist het belangrijkste punt.

Blok 12 geeft het vorige blok reeds vrij op de 1e melder, dit is de binnenkomstmelder. Als je het vinkje plaatst geef vorig vrij bij de laatste melder voorkom je dat er vroegtijdig een trein naar toe gaat.




Walter,

Maar als je de wisselstraat bezet houdt ( en dat stond op tweede punt) dan zou die andere trein toch geen enkele wissel van die straat mogen kunnen kiezen ? Als hij het wissel niet mag reserveren hoe kan hij hem dan in de flank rijden ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 06 aug 2010 :  20:53:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Theo,

als het vorige blok wordt vrijgegeven, wordt tevens de wisselstraat vrij gegegeven, en dat gebeurd dus steeds op de 1e melder van het volgende blok,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 aug 2010 :  23:14:23  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels


als het vorige blok wordt vrijgegeven, wordt tevens de wisselstraat vrij gegegeven, en dat gebeurd dus steeds op de 1e melder van het volgende blok,





Eigenaardig toch want als je bij de wisselstraat ging kijken, stond dat er niet....daar stond uitdrukkelijk laatste.
Maar ja het zal zo wel zijn.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 07 aug 2010 :  08:43:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Theo, Jos, allen,

Theo je hebt gelijk, ik heb mij hierin vergist, immers het vrijgeven van het blok en de wisselstraat hoeft niet gelijker tijd plaats te vinden.

Waar volgens mij het echte probleem in blok 12: er is in aanvullende blokgegevens een aantal cm opgegeven dat doorgereden moet worden. Deze afstand is erg groot (30/35 cm). Bij het bereiken van de stopsectie wordt wel de achterliggende wisselstraat al vrijgegeven, echter de trein moet nog 30/35 doorrijden. De stopsectie zit dus op de verkeerde plaats in het blok.

Hetzelfde geld voor Blok 11 en 13 waar eveneens erg grote afstanden wordt doorgereden.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Bewerkt door Wissels op 07 aug 2010 08:53:50
Ga naar bovenaan de pagina

ouwerling

Netherlands
32 Posts

Geplaatst - 07 aug 2010 :  09:45:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi,

Bedankt voor jullie meedenken.
Zo lezende denk ik inderdad dat ik de stop secties verkeerd heb neergelegd.
Ze zouden meer naar "achter" moeten liggen.
Om de lange treinen in het blok te krijgen had ik dus de doorrijd optie al gebruikt die inderdaad lang is (30 - 35 cm)
Hoe kan ik dit oplossen?
Kortere treinen. Maar dat wil je natuurlijk niet.
Ik denk dat de beste oplossing is om de stopsecties te verplaatsen.
Of zien jullie andere oplossingen zonder aan de baan zelf iets te moeten veranderen?
Vr Gr

Jos

IB Basic, Uhlenbrock Loconet wissel en bezet meld dekoders, Koploper, Fleischmann N spoor, Periode V
Ga naar bovenaan de pagina

ouwerling

Netherlands
32 Posts

Geplaatst - 07 aug 2010 :  10:52:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben een beetje aan het prutsen met de stopsecties.
Blok 11,12,13 wordt in 2 richtingen bereden.
Denk nu dat het verplaatsen van de stopsecties in blokken 11,12,13 alleen helpt voor treinen uit blokken 9 en 10.
Het verplaatsen van de stopsecties in blok 11, 12, 13 meer naar achteren heeft een negatief effect voor treinen komend uit blok 14 en 15.
Of te wel kan ik in mijn toekomstige baan voor stationssporen, die in beide richtingen bereden kunnen worden, beter met 3 bezetmeldpunten per stationsspoor, gaan werken. Dan heb je meer mogelijkheden om de treinen juist te laten stoppen en heb je ook meer mogelijkheden om dingen aan te passen voor beide richtingen.
Is dat correct?

Overigens kan ik in de onderhouden blokken niet vinden hoe je

"Zie onderhouden blokken (blok 12), te verwachten bezetmelders, er staat nu steeds geef vorig blok vrij bij 1e punt, hier staat ja. Ga naar het 2e punt, en zet hier ja neer bij geef vorig blok vrij
."
in het bericht van Wissels instelt.

Kan dat niet vinden. Gaarne een iets uitgebreidere aanwijzing hoe ik dat doe.

Vr Gr

Jos

IB Basic, Uhlenbrock Loconet wissel en bezet meld dekoders, Koploper, Fleischmann N spoor, Periode V
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 07 aug 2010 :  11:23:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jos,

inderdaad is aan beide kanten van de blokken een stopmelder +/- 36 cm. voor het einde van het blok plaatsen aan te bevelen. Het middenstuk mag bij voorkeur wel, maar hoeft niet gedetecteerd te worden.

In de eigenschappen van Blok 12 in het tabblad bezetmeldingen, open je de te verwachten bezetmelders uit blok, geef blok vrij staat bij de 3e optie van boven.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 aug 2010 :  11:36:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jos,

Een andere oplossing zou kunnen zijn te rijden met volledige detectie en bezetmelders op de wissels. Maar dat is een heel ander verhaal.

Bezetmelders op de wissels zetten is waarschijnlijk een stuk moeilijker dan de bestaande stopmelders iets korter te slijpen en enkele draadjes bij te solderen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 07 aug 2010 11:37:36
Ga naar bovenaan de pagina

ouwerling

Netherlands
32 Posts

Geplaatst - 07 aug 2010 :  11:49:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Reactie op wissels:

Of te wel het stationsspoor in 3n delen en aan het begin een bezetmeld sectie en aan t eind een bezetmeld sectie maken.Het midden stuk kan dan ongededecteerd blijven en voorzien van spanning via normale spanning.
Komt de trein van links dan is de 1e sectie een inrij en dan even ongedetecteerd en vervolgens de stopsectie en bij inrijden van de andere kant dus andersom.
Is dat correct?
Lengte secties ongeveer 30 - 40 cm?
Houd dus ook in dat een ideaal stationsspoor dus ongeveer je langste trein + 30cm dient te zijn. Dit om de langere trein netjes in het stations spoor te krijgen. voor kortere treinen, die je ook netjes in het stationsspoor wil laten stoppen kan een detectie van het midden deel dus wel handig zijn. Hierdoor kun je de kortere treinen dus ook in het midden laten stoppen ipv helemaal aan het eind.
Heb ik dat allemaal een beetje goed begrepen?

Ga eens kijken of ik met jou extra aanwijzing tav het "onderhouden blok" nu wel iets kan vinden en aanpassen.

Bedankt allemaal alvast.

Vr Gr
Jos

IB Basic, Uhlenbrock Loconet wissel en bezet meld dekoders, Koploper, Fleischmann N spoor, Periode V
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina