Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 521 / Bezoekers Vandaag: 14934
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 lengte sporen schaduwstation
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

joeke16

Belgium
6 berichten

Geplaatst - 12 mei 2010 :  13:02:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden,

Mijn langste trein is momenteel 155 cm. hoe lang moet dan mijn spoor zijn in het schaduw en gewone station om deze trein met koploper te doen stoppen. Is 180 cm in het schaduw station haalbaar?

Alvast bedankt voor jullie reacties

groeten,
Joeri

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 12 mei 2010 :  14:33:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is wat krap maar het kan wel. Ik zou dan wel de wisselstraat vrijschakelen bij de stopmelder, wat overigens standaard is. Gebruik je vrijgeven na bij de binnenkomstmelder dan moet die minimaal 20 cm zijn als je de standaardpersonenwagen gebruikt, en dat is al heel krap. Als je met geijkte snelheden rijdt en de trein in dit opstelspoor hebt leren remmen, kun je de stopmelder op een wat grotere afstand van het eind van het opstelspoor laten beginnen. Je kunt Koploper dan de oprdacht geven een aantal centimeters door te rijden op minimale snelheid om het beter passend te maken. Als je niet met geijkte snelheden rijdt, kan dat doorrijden in centimeters niet.
Het is verstandig de snelheid in het blok wat laag te houden. Met experimenteren kom je er dan wel achter of het eventueel wat sneller kan. Als je niet gebruik maakt van 'vrijgeven na' van een wisselstraat, hoeft een melder niet zo lang te zijn. Persoonlijk houd ik mijn bezetmeldgedeelten graag niet te kort. Succes.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 12 mei 2010 :  19:08:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Joeri,

Dat is helemaal geen probleem. Rij jij in een richting door het schaduwstation?
Zo ja, dan kan je een gemeenschappelijke inrijmelder gebruiken in of voor je wisselstraat.

Rij jij 2 of 3 Rail en welk systeem, Is handig als je die dingen in je handtekening zet zodat een ieder weet in welke richting hij moet antwoorden. Geldt voor een ieder van ons hoor dus niet specifiek jouw

Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

joeke16

Belgium
6 Posts

Geplaatst - 12 mei 2010 :  21:30:59  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers

Joeri,

Dat is helemaal geen probleem. Rij jij in een richting door het schaduwstation?
Zo ja, dan kan je een gemeenschappelijke inrijmelder gebruiken in of voor je wisselstraat.

Rij jij 2 of 3 Rail en welk systeem,

Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal




Rob,

Ik rij in een richting door mijn schaduw station het zijn 2 keer 4 sporen. ik rij M C-rail nu met MC later intellibox + koploper.

groeten,
Joeri
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 12 mei 2010 :  23:47:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Joeri,

Dan is je trein dus altijd gedetecteerd. Op de wissels gaat dat dus niet(zover ik het begrepen heb) maar je kan die gemeenschappelijke binnenkomst melder dus voor je wissel straat plaatsen of in het begin van het blok. Dus al de 4 sporen hebben dezelfde melder. Scheelt er in ieder geval 3 per station.
In het laatste geval kan je de wisselstraat vrijgeven indien de melder vrijkomt. In het eerst gaat dat niet omdat de wissel dus zou kunnen omgaan als de trein zich nog in de wisselstraat bevind.
Het is wel noodzaak om je snelheid omlaag te brengen zodat je niet over de stopmelder heen schiet.


Grtzz Rob


TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina