Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 294 / Bezoekers Vandaag: 13532
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Deadlock
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Treinofiel

Netherlands
65 berichten

Geplaatst - 27 mrt 2010 :  18:06:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Sinds een tijdje ben ik aan het testen met koploper op een testbaantje, maar daarbij loop ik nu tegen een hardnekkig Deadlock probleem aan.

Definities
2-richtingsgroepen
1: blok 2
2: blok 1,6,7 & 8

Blokgroepen:
- Station: blok 3,4 & 5 met bezetting min. 1 en max 3
- Inhaalspoor: blok 9 & 10 met bezetting min 0 en max 2

Trein/blok lengtes:
Trein 52 past op het station alleen in blok 3 en op de inhaalsporen alleen op blok 9. Alle andere treinen passen in alle andere blokken.

Blokken:
Stopverboden in blok 1, 2, 6, 7 & 8

Deadlock definities:
Vertrek (in beide richtingen) vanuit blok 3,4 & 5: min 1 vrij van blok 9 & 10
Vertrek (in beide richtingen) vanuit blok 9 & 10: min 1 vrij van blok 3, 4 & 5

Uitgangs situatie:
B9: 52
B10: vrij
B3: 03
B4: 15
B5: 25
Trein 52 & 03 rijden met de klok mee;
Trein 15 & 25 rijden tegen de klok in.

Een voorbeeld van hoe de deadlock kan optreden:
Trein 03 vertrekt van blok 3 -> 2 -> 10 en stopt.
Tegelijkertijd begint trein 15 tegengesteld te rijden: Blok 4 -> 6 -> 7 -> 8 -> 1 en stopt: DEADLOCK
Waarom: omdat als ze beide gelijktijdig beginnen te rijden en een van de sporen 9 / 10 vrij is. Echter trein 03 is eerder bij blok 10, waardoor trein 15 vervolgens tegen 2 bezette inhaalsporen aanrijdt.
Aangezien trein 15 tegen de klok in rijdt en de treinen op spoor 9 & 10 met de klok mee, hebben we de deadlock situatie te pakken.
Hoe los ik dit op?





Een andere situatie waarin in een Deadlock kan onstaan is het volgende:
Blok 3 en blok 4 of 5 zijn bezet door trein 25 en 15 die tegen de klok in rijden. Vanuit blok 9 komt trein 52 uit tegengestelde richting, die dus alleen in blok 3 past (dat dus al bezet is).
Resultaat: trein 52 komt tot stilstand in blok 1 en het boeltje zit in een deadlock.
Hoe los ik dit op?
Waar kan ik aangeven dat een trein bijv. niet in een bepaald blok mag stoppen (specifiek: trein 25 & 15 in blok 3)?





Download Attachment: RolfTestbaan.bck
33,39 KB

Met vriendelijke groet,
Rolf

Bewerkt door Treinofiel op 27 mrt 2010 21:07:34

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2010 :  21:45:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Rolf,

ondanks dat ik van mening ben dat je baan te weinig capaciteit heeft, en deze nog in sterke mate belemmerd wordt door trein 52,

Naar mijn (te omstrijden) mening is de maximum capaciteit treinen op een treinbaan het aantal wissels gedeeld door 2. Met 6 wissels kom je op 3 treinen uit.

Je kan dit alleen op lossen door de 2 treinen rechtsom direct na elkaar te laten vertrekken en pas daarna de 2 treinen linksom.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2010 :  22:01:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rolf,

Dit probleem is vrij eenvoudig op te lossen, door een variable treinroute te maken met daar in een stopverbod voor de blokken 1,2,6,7,8 geldig voor alle.

Alle deadlocks kun je dan verwijderen, en alle stopverboden bij een te lange trein in de blokken 1,2,6,7,8 ook.

Bijgaand de aangepaste en werkende database.

Download Attachment: RolfTestbaan.bck
33,22 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Treinofiel

Netherlands
65 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2010 :  23:10:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik zie nu inderdaad het verschil agv de variabele treinroute's: de gehele route (meerdere blokken) worden voor vertrek in zijn geheel gereserveerd. Hierdoor kan inderdaad mijn eerste deadlock situatie niet meer ontstaan. Maar ik zie nog niet in waarom de tweede beschreven deadlock niet nog steeds voor zou kunnen komen?

Kun je me even kort in woorden uitleggen het waarom en hoe van de variabele treinroute? Houdt zo'n variabele treinroute dus ook rekening met trein/blok lengtes?


Met vriendelijke groet,
Rolf
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2010 :  23:20:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rolf,

Geen idee welke tweede deadlock situatie je bedoeld. Er zijn nu geen deadlock situaties meer.

Maar de variable treinroute voorkomt dat er treinen in de blokken 1,2,6,7,8 mogen stoppen, dus ze rijden altijd van stationspoor naar stationspoor. Hieruit kun je ook opmaken dat 6,7,8 eigenlijk overbodige blokken zijn en dat je de 6 melders ook ergens anders kunt inzetten.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

Bewerkt door Wim Ros op 27 mrt 2010 23:22:11
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina