Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 224 / Bezoekers Vandaag: 14003
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Waarom over op handmatig?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Eenerspoor

Netherlands
161 berichten

Geplaatst - 22 mrt 2010 :  16:00:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden,

Wie kan mij helpen met de volgende problemen? Zie de bijgevoegde database:

1. Als de 103 of de 104 de variabele route "naar locopstel" krijgen, stoppen ze in blok 9 en gaan over op handmatig. Vervolgens kan ik gewoon als bestemming blok 22 opgeven en dan rijden ze daarheen 22 en dan naar 23 of 24.

2. De 103 stopt bij deze variabele route ook nog in blok 5 en gaat dan over op handmatig. De 104 doet dat niet.

3 Koploper 40 en Metronom 46 moeten in blok 4 stoppen en keren als de variabele route "Pendel" staat ingesteld. Ze stoppen wel in 4, maar gaan over op handmatig. Vervolgens kan ik in het rijwindow rijrichting omdraaien en de bestemming opgeven waar ze naartoe hadden gemoeten bij automatisch keren. Koploper staat als treinstel gedefinieerd en Metronom als trek-duw-combi.

Alle rijrichtingen die voor bovengenoemde routes nodig zijn, staan in Onderhouden > Baandefinities > Blokken ingesteld. Ik snap niet waarom deze dingen verkeerd gaan.

Alvast dank voor de oplossingen.

Met vriendelijke groet,

Henk

Download Attachment: Eenerspoor_omloop_wissel.bck
134,03 KB

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenterend MDF-rijder;

Bewerkt door Eenerspoor op 22 mrt 2010 16:01:28

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2010 :  18:32:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

Ik denk omdat de 103 ook een rijverbod heeft vanuit blok5 naar blok 9.
En vanuit blok 5 is er een inrijverbod voor allemaal voor de blokken 18,19,20,21,22.

Hij mag dus geen kant meer uit van je. Teveel beperkingen.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

Bewerkt door Wim Ros op 22 mrt 2010 18:39:17
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2010 :  19:23:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Dat van het rijverbod 5 > 9 snap ik.
En 9 > 22 gaat ook niet als variabele route, wegens het rijverbod 5 > 9 voor allemaal. Dat moet ik dus met een vaste route doen en die heb ik ook al gemaakt, zie ik nu. Daarmee overrule ik ook dat rijverbod 5 > 9. Nou, ik heb de kop er niet zo goed bij gehad, denk ik. Sorry.

Maar ik snap nog niet waarom de 40 Koploper en de 46 Metronom niet in 4 willen keren en dus niet 3 > 4 > 7 (of 17) gaan en ook niet 5 > 4 > 1. Die routes staan open in de variabele route "Pendel" en in het blokkenoverzicht zijn deze routes ook mogelijk.
Ik zie hier vast ook iets over het hoofd, maar wat?

Mvg,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenterend MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2010 :  19:33:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk.

Die variabele route heb je voor treintypes aangemaakt, echter in onderhouden treintype, tabblad Treinroute's heb je deze niet aangevinkt. De variabele route is dus niet actief.

Mvg
Wim

Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2010 :  21:16:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik had deze route in "onderhouden variabele treinroute" aangegeven als "treintype/rijwindow. In "Onderhouden treintypes" heb ik in het tabblad "treinroutes" deze routes aangevinkt. In het rijwindow ook; daar staat-ie trouwens als "[T]Pendel". Geen idee waar die T voor staat. Maar toch stoppen deze treinen in 4.

Als ik in "onderhouden variabele treinroute" aangeef "rijwindow", verschijnt er in het rijwindow nòg een Pendel, dus 2 routes Pendel, waarvan 1 er de T voor heeft staan. Ook dan stoppen ze in 4.

Ik snap hier niets van, weet jij (of iemand anders) wat er aan de hand kan zijn?

mvg,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenterend MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2010 :  23:34:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

Je hebt gewoon teveel beperkingen opgegeven. Er staan zoveel dubbele uitzonderingen in de variabele routes, dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Alles bij elkaar geeft dus als resultaat dat er zo goed als niets meer mag.
Zie mijn eerste antwoord.
Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2010 :  10:10:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik begrijp gewoon niet, waarom de rijwegen 5>4>1 en 3>4>7 niet worden genomen, terwijl die wel als keuzemogelijkheid open staan in de variabele route. Er is ook gen andere var. route die ze blokkeert. Ik kan dat niet verklaren met "teveel beperkingen".

Kan het te maken hebben met de blokken 19 en 20 die dezelfde bezetmelders gebruiken als 1 en 7?

Ik wil niet zeuren of drammen, maar ik wil het wel graag snappen.

Kunnen andere forumleden nog iets over zeggen?

Mvg,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenterend MDF-rijder;

Bewerkt door Eenerspoor op 23 mrt 2010 10:10:29
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1096 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2010 :  12:38:11  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Eenerspoor
Kan het te maken hebben met de blokken 19 en 20 die dezelfde bezetmelders gebruiken als 1 en 7?


Henk,

Ik heb je database verder niet bekeken maar deze opmerking vindt ik wat vreemd.
Bezetmelders kunnen maar in 1 blok gebruikt worden. Daar zou ik in ieder geval eens goed naar kijken want dat is vragen om problemen.
Een gemeenschappelijke inrijmelder is wel mogelijk.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Henny

Netherlands
102 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2010 :  14:40:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Je maakt het je veel te moeilijk, blokken 18,19,20 en 21 verwijderen.
Dat kan niet je, wat je daar wil kan je anders oplossen. door korte treinen gelijk in d binnekomst melder te laten stoppen.
Verder elke bezet,elder kan maar in één blok gebruikt worden, tenzij het een gezamenlijke inrij melder is voor een stel (kop of schaduw)sporen.
Als je dat nu eerste goed zet en alle blokken de juiste richting informatie meegeeft zal het gaan lukken.

Doe eerst bezetmelders.
dan de blokken verwijderen, 18-21, zijn overbodig
blokrichting informatie goed zetten.
en probeer het dan opnieuw.



Henny Noordhoek
IB-H0m-LTD-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Henny

Netherlands
102 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2010 :  15:01:28  Toon profiel  Reageer met citaat


Download Attachment: Eenerspoor.bck
122,84 KB
Ik heb alle variabele routes verwijderd, bij de kopsporen aangegeven dat de treinen mogen keren. het rijdt allemaal!

Henny Noordhoek
IB-H0m-LTD-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2010 :  18:21:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Henny,

Dank je hartelijk voor al dat werk. Die blokken 18-21 eruit is een goed idee. Ik had die erin gemaakt voor het omlopen, maar dat kan ik ook zonder die blokken doen. Mits ik dan in de vaste route melder 1 als alternatieve stopplaats aangeef met ... cm doorrijden.

Maar dan moeten er wel variabele routes bij komen, om ervoor te zorgen dat de treinen rechts blijven houden. Dus van 4 of 9 naar 1 mag niet, tenzij voor het omlopen. Om dezelfde reden mag van 4,8 of 9 naar 3 ook niet.

De variable route voor de pendeltreinen Koploper en Metronom mis ik ook. Het is leuk als die af en toe keren en ook eens naar het kopspoor 10 gaan. En om daar nou vaste routes voor te maken, is ook niet ideaal.
Er zijn ook variabele routes nodig om ervoor te zorgen dat niet hele treinen naar 22 en door naar 23 of 24 gaan. Daar mogen alleen bepaalde locs komen voor de locwissel.

Maar nogmaals bedankt voor je "ombouwwerk". Je heb me daarmee op een ander "denkspoor" gezet, waarop ik verder kan werken.

Mvg,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenterend MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

Henny

Netherlands
102 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2010 :  22:55:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Ik heb geprobeerd om de boel aan de gang te krijgen, dat is gelukt.
Je moet zo min mogelijk variabele route maken, je was echt verkeerd bezig om je zo vast te pinnen.

Je kan een route aan treintype of loc hangen, niet allemaal.
Een korte vaste route is ook handig.
en een blok heeft een bepaalde lengte als die korter is dan de trein gaat hij er ook niet naar toe.

Lees de cursus en handleiding een paar keer door en probeer uit. het is software er gaat niets stuk.

Je leert elke weer bij en dan kom je er achter dat je teveel regelt, koploper kan een hoop zelf regelen.

succes verder.

Henny Noordhoek
IB-H0m-LTD-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2010 :  19:16:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

Ten langen leste heb ik de oorzaak gevonden en verholpen: probleem opgelost!

In "onderhouden bloktypes" moest het item "keren treinstel trek/duw toegestaan" worden aangevinkt bij het betreffende bloktype: "doorrijspoor station"

En dus keren de Koploper en de Metronom nu netjes in blok4.

Mvg,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenterend MDF-rijder;

Bewerkt door Eenerspoor op 24 mrt 2010 19:17:42
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina