Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 636 / Bezoekers Vandaag: 7008
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 733
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Koploper herkent blokken niet... (met de oorzaak)
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

WouterL

Netherlands
85 berichten

Geplaatst - 06 feb 2010 :  16:38:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Beste mensen,
Misschien ben ik te ongeduldig, maar ik probeer een baan in opbouw door Koploper te laten 'lezen'.
Virtueel doet de baan het prima, geen enkel probleem, zes treinen tegelijk rijden feilloos volgens programma.
Maar er ontstaan tijdens het echte bouwen rare fouten. Koploper blijft bijvoorbeeld denken dat een (handbestuurde) trein een ovaal rechtsom rijdt terwijl hij in werkelijkheid linksom gaat. De trein komt wel over de netjes aangesloten bezetmelders, maar geeft dus op het scherm een andere route weer. Trein rijdt vanuit blok 1 via bezetmelder 1.02 > 1.03 (blok 2) 1.04 > 1.05 (blok 3) 1.06 > 1.01 terug in blok 1.
Maar op het scherm komt ie eerst in blok 3 en dan in blok 2...
Is er een manier om dit af te leren?
Of moet ik eerst de baan volledig afbouwen? Ik gebruik Littfinski bezetmelders en van nummer 1 zijn nu nog slechts acht posities (1.01 - 1.08) aangesloten. Wel is bezetmelder 2 gevuld (2.01 - 2.16) en een deel van nummer 3. Maar op het scherm zie ik ook al treinen in blokken met bezetmelder 4.01 en 4.02, blokken die nog niet gebouwd zijn...
Als een van jullie dit herkent is dat al een hele geruststelling
Groet, Wouter

Met jullie hulp heb ik de oplossing gevonden. Ik heb bij de daadwerkelijke aanleg bloknummers en bezetmeldnummers veranderd om de boel te stroomlijnen: daardoor werd de bedrading eenvoudiger en het schema overzichtelijker. Koploper lijkt dit probleemloos aan te passen, maar op de achtergrond (wisselstraten enz) moeten dus duidelijk ook al die veranderingen met de hand worden doorgevoerd. Een schone taak en weer wat geleerd

Märklin, k-rails, Koploper, DDW, Littfinski: 1e bouwfase

Bewerkt door WouterL op 07 feb 2010 11:00:34

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 feb 2010 :  21:36:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Wouter,

Wat jij hier allemaal schrijft is echt te veel voor me. Jij verlangt zaken van Koploper, die volgens mij niet zijn geprogrammeerd in Koploper door de maker.

Handbestuurde trein kan Koploper niet volgen. Koploper is bij uitstek gemaakt voor automatisch rijden en dus beslist niet voor handmatig rijden. Ik vat totaal niet wat jij hier aan het doen bent.

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 06 feb 2010 21:36:53
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 06 feb 2010 :  21:56:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wouter,

Even je database uploaden is handig in dit geval. We kunnen dan even "meekijken". Overigens hoef je je baan niet in één keer te bouwen. Ik bouw mijn baan ook in gedeeltes op en dat is voor Koploper geen enkel probleem. Daar kan jouw probleem dus niet zitten.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 06 feb 2010 :  22:33:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Beste Dirk,

Een file uploaden lukt dus niet, dan ben ik meteen weer uitgelogd...
Maar dat is weer een ander probleem.
De file staat ook op www.twiceatonce.nl/modelbaan en dan op Koploper klikken. (later is het opladen wel gelukt, de (ook foute!) file staat in mijn volgende bijdrage)

Groet, Wouter

Märklin, k-rails, Koploper, DDW, Littfinski: 1e bouwfase

Bewerkt door WouterL op 07 feb 2010 12:02:11
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 06 feb 2010 :  22:56:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wouter,

ik heb een database gedownload die overeenkomt met een tekening op jouw website, hierin komen de blokken 1, 2 en 3 niet voor.

In deze database zie ik wel dubbel gebruikte digitaalnummers die zowel voor wissels als ook voor seinen gebruikt zijn, dit kan nooit juist funktineren.

Zo moeilijk is het uploaden en maken van een *.bck file toch niet?
Lijkt mij in ieder geval simpeler dan het maken van een website met animated gif's.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 06 feb 2010 :  23:58:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Sorry mensen, ik heb vaker mijn baan geupload, maar vanavond lukte het niet. Nu wel, op een andere computer.

Wat de nummering betreft: ik wilde het simpel houden. Vertaald schreef ik: als een trein (handbestuurd) blok 1 uitrijdt via 1.01 gaat vervolgens blok 31 bezet aangeven in plaats van 21. Ik vroeg of dit - in deze fase van proefdraaien - te corrigeren is.

Paul gaf te kennen dat je alleen automatisch zou kunnen rijden. Als dat zo is, weet ik dat.

Seinen heb ik overigens nog niet aangesloten. De wissels zijn al wel te bedienen. Ik ga maar stug verder met aansluiten.

Bedankt, Wouter


Download Attachment: 20090607.bck
56,64 KB

Märklin, k-rails, Koploper, DDW, Littfinski: 1e bouwfase

Bewerkt door WouterL op 07 feb 2010 00:08:16
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 07 feb 2010 :  00:32:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Je hebt verschillende verkeerde aanduidingen.Ga mss eens je instellingen na.Bij een snelle glimp staan er reeds 4 te verwachten bezetmeldpunten verkeerd.Ook je wisselstraten zijn niet volledig gedefinieerd.Zet gewoon eerst alles eens op papier en geef het dan in.Heb ik ook gedaan en is veel makkelijker.Bv: schrijf al je blokken op met hun respektievelijke bezetmeldpunten (binnenkomst en stopmelder).Ook al je mogelijke rijwegen.En dan zo verder.Je komt er dan vast wel uit.Als je gewoon goed automatisch kan rijden dan gaat het handmatig ook wel lukken.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 07 feb 2010 :  00:47:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Geldt dat echt voor de laatste versie (niet dus die via mijn eigen site, maar de bijdrage van 23:58)?
Ik zal in elk geval nog eens goed kijken, Johnny.
Wat echt gebouwd is zijn de blokken 11 t/m 14, 21 t/m 24, 31 t/m 34 en 25 t/m 28. Binnenkort zal ik proberen automatisch te rijden en kijken of ik de fouten kan ontdekken
Groet, Wouter

Märklin, k-rails, Koploper, DDW, Littfinski: 1e bouwfase
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 07 feb 2010 :  10:51:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wouter,

Nogmaals bij automatisch rijden worden de seinen geschakeld, je hebt ze immers een digitaal adres gegeven, omdat je wissels op het zelfde adres staan worden deze mee geschakeld. Als je geen seinen op de baan hebt staan zet dan alle seinnummer op het adres 0.

Verder heb je het over blok 1, ik vermoed dat je blok 11 bedoeld.

De eigenschappen van blok 11 lijken juist te zijn, alleen de teksten die je bij de punten hebt staan komen niet overeen met die in onderhouden blokken. Ook goed om de (bezetmeld-)punten in "wissel,waar in blok,bezet bij" in "onderhouden baanontwerp" te definieren, ik durf er nu niks zinnigs over te schrijven zolang er zoveel tegenstrijdige informatie in je database ingevoerd is,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 07 feb 2010 :  10:51:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Om snel resultaat te hebben kan je eens gewoon het lijstje maken met terugmeldingsnummers in blok.Plaats deze dan juist in je onderhouden-baan definities-blokken (te verwachten bezetmelders).Plaats ook in de Instellingen/database algemeen-2 interval op 1500 ms (of hoger).Je kan dan makkelijker volgen.Als je bezetmelders juist staan ,denk ik dat veel al juist zal rijden.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 07 feb 2010 :  10:57:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Met jullie hulp heb ik de oplossing gevonden. Ik heb bij de daadwerkelijke aanleg bloknummers en bezetmeldnummers veranderd om de boel te stroomlijnen: daardoor werd de bedrading eenvoudiger en het schema overzichtelijker. Koploper lijkt dit probleemloos aan te passen, maar op de achtergrond (wisselstraten enz) moeten dus duidelijk ook al die veranderingen met de hand worden doorgevoerd. Een schone taak en weer wat geleerd

Bijgaand de aangepaste nu wel juiste file (althans de hoofdbaan is compleet en werkt)

Märklin, k-rails, Koploper, DDW, Littfinski: 1e bouwfase

Download Attachment: 20100101.bck
59,83 KB

Bewerkt door WouterL op 07 feb 2010 12:09:38
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 07 feb 2010 :  15:39:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wouter,

1 probleem opgelost, jammer dat je met mijn andere aanwijzing niet hebt gedaan, 3 keer is scheepsrecht,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 07 feb 2010 :  21:32:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Seinen ga ik me later in verdiepen (of als het straks misgaat met automatisch rijden )
Bedankt voor de tips, Wouter

Märklin, k-rails, Koploper, DDW, Littfinski: 1e bouwfase
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina