Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 495 / Bezoekers Vandaag: 10343
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Treintypes
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BartSteur

Netherlands
245 berichten

Geplaatst - 20 nov 2009 :  13:46:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

Even een vraagje over treintypes. Ik wil weten wat jullie richtlijnen zijn bij het aanmaken van treintypes. Maken jullie globale treintypes zoals goederen, sneltrein, etc of gaan jullie meer gedetailleerd te werk, zoals bij goederen dan: Kolentrein, ertstrein, olietrein, etc en passagiers: Intercity, Eurocity, sneltrein stoom, TEE, etc.

Graag hoor ik van jullie eventuele voor- en nadelen.

Groet,
Bart

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 nov 2009 :  15:51:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Kan je zelf ook voor- en nadelen bedenken? Maak eens een voorzet en die wordt vanzelf wel aangevuld (indien nodig).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 20 nov 2009 :  17:13:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Ikzelf ben een liefhebber van specifieke treintypes, bijvoorbeeld "Goederentrein 1652" voor de goederentrein die achter de 1652 hangt, "Goederentrein 2307" voor een goederentrein achter de 2307 etc. Het voordeel is dat je zo voor elke trein ook je specfieke zaken kunt instellen. Je kunt dan dus per trein de snelheden en de optrek- en afremvertraging instellen. Ook kun je dan nog weer spelen met de instellingen treintype/bloktype.
Met het werk valt het wel mee, want Koploper heeft in veel vensters de copieerfunctie zitten, zodat je niet steeds alles opnieuw hoeft in te tikken. In ieder geval veel plezier en succes methet opzetten van de treintypes. Je kunt overigens natuurlijk eerst eens beginnen met een algemeen type en dat dan later verder preciseren. De types liggen immers niet voor altijd vast

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 20 nov 2009 17:14:52
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 20 nov 2009 :  17:40:50  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door BartSteur

Ik wil weten wat jullie richtlijnen zijn bij het aanmaken van treintypes. Maken jullie globale treintypes zoals goederen, sneltrein, etc of gaan jullie meer gedetailleerd te werk, zoals bij goederen dan: Kolentrein, ertstrein, olietrein, etc en passagiers: Intercity, Eurocity, sneltrein stoom, TEE, etc.




Ik ben begonnen met personentreinen en goederentreinen, bleek niet genoeg , nu ga ik "dieper". ttz containertrein 90, containertrein 100, dit in funktie wagens en max snelheid dus ook stoptrein, sneltrein, TGV.

Nu droom ik er al van dat Paul een "mappen" systeem zou opzetten bv. reizigerstreinen en dan in dat mapje al de soorten reizigerstreinen.
Zou het toewijzen van routes per trein"familie" vereenvoudigen...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 nov 2009 :  20:01:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Vergeet dat maar... Huidige opzet wordt al als moeilijk ervaren en er dan nog een laag bijmaken: mij echt niet gezien.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 nov 2009 :  21:35:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart, Theo, Allen,

willen jullie een bepaald type goederen- trein een bepaalde extra beperking opleggen maak dan gebruik van een zgn. variabele route oid.

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 20 nov 2009 :  22:18:27  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Bart, Theo, Allen,

willen jullie een bepaald type goederen- trein een bepaalde extra beperking opleggen maak dan gebruik van een zgn. variabele route oid.




Inderdaad daar gebruik ik die types voor, maar ook in vaste routes voor "vertrek bij bepaald treintype in blok(ken)" en dat soort dingen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 20 nov 2009 :  22:24:50  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Theo,

Vergeet dat maar... Huidige opzet wordt al als moeilijk ervaren en er dan nog een laag bijmaken: mij echt niet gezien.






Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 22 nov 2009 :  00:50:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Waar ik met name nieuwsgierig naar was, hoe jullie het hebben opgelost bij een loc-wissel.
bv. Het treintype Kolentrein wordt het ene moment getrokken door een e-loc, het andere moment door een diesel. Beide hebben andere karakteristieken. In het echt (bv NS1600 vs NS6400) en in model (in mijn geval is de e-loc uitgerust met een oudere 'borstel' motor en de diesel met een sinus).
De max/gem/min snelheid en optrek/afrem vertraging zijn dan niet meer zo zeer treintype afhankelijk maar ook loc afhankelijk. Deze factoren zijn belangrijk voor bv lengte remweg.

Wellicht in een toekomstige versie van koploper.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
346 Posts

Geplaatst - 22 nov 2009 :  02:01:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Als je een lok ijkt zullen invloeden van motortype op optrek en afremgedrag grotendeels worden opgeheven. Dit neemt KL over aan de hand van het treintype. Alleen je decoder instellingen kunnen hier nog wat invoeld op uitoefenen. Ik gebruik CV 3 en 4 om de stappen wat glad te trekken maar je moet ze niet te hoog zetten vanwege het leren remmen. Je treintype instellingen bepalen daarna het rijgedrag in de diverse bloktypes die je zelf bepaald. Ik gebruik o.a. vaste routes om b.v. een trein met type "Zware goederentrein" af te koppelen op een dood spoor, de vaste route wijzigd het type in "Losse loc" waarna de losse lok veel sneller optrekt en remt. Het treintype berg ik bij het afkoppelen, samen met de lengte, op in het blok. Haalt een andere lok deze trein weer op (via een vaste route)dan wordt het type "Zware goederentrein" weer aan de nieuwe loc gekoppeld en neemt deze het bijbehorende gedrag aan.
Wil je ergens een speciaal gedrag dan kan je ook daar een treintype voor in het leven roepen. b.v. lange stoomlocs die niet door een krappe bocht kunnen, je kunt ze dan makkelijk uitsluiten voor bepaalde blokken waar krappe bochten in zitten. Ga er creatief mee om zou ik zeggen.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 22 nov 2009 :  07:35:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Niet voor een volgende versie. Zoals Jack ook zegt: wanneer je met geijkte snelheden rijdt werkt het al zo. Bij snelheid volgens decoder stappen kan ik niets met het treintype doen. De optrek/afrem en minimum/maximumsnelheid ligt dan in decoder stappen vast bij de loc.

Daar ijking de grote voorkeur heeft, is decoderstappen minder uitgebreid.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina