Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 76 / Bezoekers Vandaag: 3663
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Denkende wissels?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

dany

Belgium
30 berichten

Geplaatst - 13 sep 2009 :  05:42:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede morgen,
mijn baan is gebouwd met Fleischmann Piccolo materiaal. Deze wissels kunnen "denkend" gemaakt worden. Alleen weet ik niet in hoeverre dit zinvol is met koploper.
Geeft iemand enige uitleg?
Bedankt voor de info.

Dany

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 13 sep 2009 :  12:01:10  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dany

Goede morgen,
mijn baan is gebouwd met Fleischmann Piccolo materiaal. Deze wissels kunnen "denkend" gemaakt worden. Alleen weet ik niet in hoeverre dit zinvol is met koploper.




Dany,
Rij jij nu met gelijkstroom ? of nog niet ?
Zou de uitleg iets eenvoudiger maken...

Theo

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 13 sep 2009 :  12:31:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij "denkende" wissels, schakelt het wissel stukken spoor stroomloos, afhankelijk van de wisselstand.
Stroomloze stukken wil je bij digitaal eigenlijk niet hebben, en in combinatie met koploper heeft het al helemaal geen nut.
Antwoord op je vraag dus: nee, niet zinvol en niet doen.

Huub

Bewerkt door hubertus op 13 sep 2009 12:32:02
Ga naar bovenaan de pagina

dany

Belgium
30 Posts

Geplaatst - 17 sep 2009 :  11:44:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Nu heb ik een aantal wissels met geleidende puntstukken. Zoals in de vorige post gezegd heb ik alle "brugjes" in alle wissels teruggeplaatst. Prompt kreeg ik de melding op mijn centrale "kortsluiting in baan". Een keerlus zit er niet in de baan. Na het terug wegnemen van de "brugjes" in de wissels met geleidende puntstukken (en enkel in deze soort wissels) was het probleem opgelost.
Betekent dit dan meteen dat je beter geen wissels gebruikt met geleidende puntstukken bij digitaal rijden?

Dany
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 20 sep 2009 :  15:06:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je de mogelijkheid hebt, lijkt het me altijd beter wissels met geleidende puntstukken te gebruiken. Digitaal of analoog maakt daarbij niet uit.
Als je kortsluiting krijgt, betekent dat je iets verkeerd hebt aangesloten. Wat dat is, kunnen we zo niet zien. Mischien heb je ongemerkt toch ergens een keerlus zitten of heb je de brugjes verkeerd geplaatst. Heeft in ieder geval niets met digitaal of analoog te maken.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 21 sep 2009 :  14:16:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Er zit vermoedelijk ook geen keerlus in de baan.

Als je goed nadenkt over geleidende puntstukken kom je tot de conclusie dat het puntstuk stroom krijgt van de kant dat de wisseltong tegen de rail wordt gedrukt.

Je zal de wissel moeten isoleren aan de kant van het puntstuk met de rails, daar maakt hij kortsluiting.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 21 sep 2009 :  14:29:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Om terug te komen op de initiele vraag: normaal, bij een goede werking van de wissel maakt het niet veel uit of de draadbruggetjes erin zitten of niet. Ik had ze er ook overal uitgenomen, zodat het niet-geschakelde spoor spanningsloos bleef, en de wissel nooit opengereden kon worden, ( wat kortsluiting geeft bij wissels met geleidend puntstuk). Ik had er nog wel een weerstand overheen gezet opdat de decoders hun informatie behielden als de trein op een spanningsloos stuk zou stoppen. En dat leek in het begin erg goed te werken.

Maar, de interne schakelaartjes van de wissel zijn zo broos en stofgevoelig dat de schakelwerking niet erg betrouwbaar is. Op de 20 wissels zijn er bij mij 5 in het eerste jaar uitgevallen wegens slechte werking van de interne schakelaartjes.

Conclusie: ik heb overal de draadbruggetjes weer geplaatst, zodat de betrouwbaarheid van de wissel alsook het rijplezier een stuk hoger is. Dus, Digitaal of niet, Koploper of niet, laat die bruggetjes maar zitten. Dat is mijn ervaring.

groetjes,

Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 21 sep 2009 :  15:05:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Als je digitaal rijdt, en dat doe je als je met Koploper werkt, dan moet je sowieso geen sporen stroomloos schakelen.
Je kunt dus die draadbruggen laten zitten. Maar veel betrouwbaarder is om elk spoor zijn eigen voedingsaansluiting te geven.

Verder lijkt het bij sommige van de bovenstaande bijdragen of er wisseltypen door elkaar worden gehaald. Het gaat hier om denkende wissels van Fleischmann. Peco heeft wissels met electrofrog, die zijn ook denkend, maar die zijn anders geschakeld.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina