Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 727 / Bezoekers Vandaag: 11259
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Trein langer dan blok?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

renevoorburg

18 berichten

Geplaatst - 02 mei 2009 :  07:51:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi
Is het met koploper mogelijk te rijden met een trein die langer is dan één specifiek blok?

Als ik geen maatregelen neem loop ik vast het risico dat de wisselstraat er voor gaat schakelen als de laatste wagens er net over heen rijden. Ik las iets over dynamische blokken, ligt daar misschien een oplossing?

Dank!
René

KoosLeiderdorp

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 02 mei 2009 :  08:02:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KoosLeiderdorp  Reageer met citaat
Beste Rene

Kijk maar in aanvulling blokgegevens waar je voor wil kiezen.
Er zijn meerdere mogelijkheden waar je voor kan kiezen

Hele groeten van een Half 0ler

Koos
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
603 Posts

Geplaatst - 02 mei 2009 :  09:50:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Rene

De oplossing is te vinden in aanvulling blokgegevens, dit scherm kan je oproepen door in het baanoverzicht met de rechter muisknop op het betreffende blok te klikken en dan te kiezen voor aanvulling blokgegevens
Onder in dit scherm zie je Actie bij te lange treinen als je hier de vakjes Langer bezet van: Wisselstraat en het vakje Stopverbod in huidig blok aanvink is alles perfect geregeld


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 02 mei 2009 :  10:13:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Rene,

Als je volledige detectie van alle rails hebt zijn de mogelijkheden nog veel groter.

De lengte van de trein moet wel korter zijn dan alle blokken samen min een anders kan hij nergers meer heen.

Stel je hebt de blokken 1, 2, 3, 4 en 5. Hierna komt hij weer in blok 1.
Dan moet de trein blok 1 verlaten hebben anders houdt zijn staart dat blok bezet en kan hij nergens meer naar toe.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 02 mei 2009 :  11:00:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Rene,

Piet heeft het belangrijkste al aangegeven. Verkijk je niet op de aanduiding dynamische blokken. Dat is een systeem waarbij je op een lang opstelspoor van bijv 250 cm een trein van 180 en een van 60 cm met 10 cm daar tussen achter elkaar op kunt stellen, of twee andere lengtes natuurlijk zolang de 250 cm niet overschreden wordt. Koploper zoekt dit uit. Meestal worden dynamische blokken voor schaduwstations gebruikt. Normale blokken hebben altijd een vaste lengte. Probeer in je ontwerp er als vuistregel voor te zorgen dat de langste trein in elk blok past. Heb je een bestaande baan dan moet je soms wel naar dit soort dingen grijpen als wisselstraat of blok later vrijgeven. Ze zullen ook werken, maak je geen zorgen. Maar het is beter om het te voorkomen - als dat tenminste kan.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 02 mei 2009 13:23:39
Ga naar bovenaan de pagina

renevoorburg

18 Posts

Geplaatst - 06 mei 2009 :  20:20:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor jullie info. Ik snap nog niet hoe koploper het precies doet, maar het lijkt wel goed te werken.

Groet, René
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina