Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 209 / Bezoekers Vandaag: 3245
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 225
Google


Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Modelspoorwijzer.net

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Dynamische blokken H0 en lichtsluis
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Modelspoorkelder

Netherlands
66 berichten

Geplaatst - 24 jan 2010 :  17:42:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mede Koploper-forumlezers,
Ik ben al een tijdje aan het stoeien met dynamische blokken en het gebruik van lichtsluizen. Een kennis van me heeft een paar lichtsluizen gemaakt, gebaseerd op het schema van Kees Moerman, maar ietsje aangepast omdat sommige onderdelen niet meer leverbaar zijn.
De lichtsluizen werken op zich prima. Kan er een afstand van zeker 60-70cm mee overbruggen. Niet genoeg voor mijn schaduwstation, maar daar verzin ik nog wel wat op (2 sluizen parallel of zo). Maar nu komt mijn vraag. Zijn hier meer H0 rijders die met lichtsluizen werken? Hebben jullie dan niet het probleem dat bij sommige voertuigen de lichtsluis eigenlijk te laag staat, waardoor het licht eronder door schijnt, terwijl bij andere voertuigen (lagevloerwagens zonder lading) de lichtbundel er overheen schijnt? Ben benieuwd naar dit soort ervaringen en vooral eventuele oplossingen. Ik krijg het nog niet echt betrouwbaar aan de praat.
Groeten,
Daan

Mvg,

Daan

Märklin C en K rails, Central Station. Baan is net in aanbouw. Testen met Koploper (versie 6.6 build 619).

hubertus

Netherlands
1200 Posts

Geplaatst - 24 jan 2010 :  17:49:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Daan,

Ik heb de sluizen (oorspronkelijk schema Kees Moerman) op bufferhoogte gemonteerd. Dat werkt bij mij feilloos, maar ik heb geen lagevloerwagens, wel gewone platte wagens zonder lading.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Marc

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 25 jan 2010 :  11:21:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Daan,

Ik heb mijn schaduwstation ook met lichtsluizen van het ontwerp van Kees Moerman gemaakt. Het is een kwestie van de hoogte goed afstellen op de hoogte van de buffer. Ik had bij bepaalde types goederenwagons ook problemen met de lichtsluis. Ik heb toen een tip van Kees Moerman gekregen. Om de IR LED installatietape plakken om het verstrooien van de IR-LED tegen te gaan en de IR-straal als het ware te bundelen.

Ik hoop dat jou probleem oplost.

Mvg
Marc
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 27 jan 2010 :  21:39:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Huub en Marc,

Bedankt voor jullie reacties. Het was mij inderdaad wel duidelijk dat het beste resultaat bereikt wordt, wanneer de lichtsluisjes op bufferbalkhoogte geplaatst worden. Maar er zijn diverse wagens, bijvoorbeeld moderne ketelwagens, die een doorbroken frame hebben en dan schijnt het licht af en toe er een beetje onderdoor. Mijn lichtsluisjes reageren daar meteen op: het relais valt even af. Koploper reageert daar ook behoorlijk snel op, waardoor ik soms valse meldingen heb. Blijft het probleem met de lagevloerwagens (Rollende Landstrasse). Hier gaat het licht van de sluisjes gewoon overheen.
Het mogelijkerwijs verstrooien van het licht heb ik opgevangen, door de zenderdiode te voorzien van een stukje zwarte krimpkous, dat mooi over die LED heenschuift.
Inmiddels heb ik met al mijn geexperimenteer waarschijnlijk één lichtsluis om zeep geholpen: wanneer het printje spanning heeft, wordt het relais meteen aangetrokken en reageert niet meer op het wel of niet onderbroken zijn van de lichtstraal. Mijn elektronica-kennis maar weer even bellen...
Gr,
Daan


Märklin C en K rails, Central Station. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 6.7 build 105).
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2001 Posts

Geplaatst - 28 jan 2010 :  17:14:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Daan,

Als je last van het feit dat de lichtstraal soms even niet onderbroken is, terwijl de trein passeert, kun je nog experimenteren met de vertraging van het vrijgeven van de bezetmelder. Deze staat normaal op 500 ms, maar je kunt die hoger zetten. Dit is in te stellen bij Instellingen per Database.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 28 jan 2010 :  19:16:22  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Als je last van het feit dat de lichtstraal soms even niet onderbroken is, terwijl de trein passeert, kun je nog experimenteren met de vertraging van het vrijgeven van de bezetmelder. Deze staat normaal op 500 ms, maar je kunt die hoger zetten. Dit is in te stellen bij Instellingen per Database.


Hoi Dirk,

Bedankt voor de tip. Zodra ik weer 2 functionerende sluisjes heb, ga ik daar mee aan de slag.


Märklin C en K rails, Central Station. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 6.7 build 105).
Ga naar bovenaan de pagina

Modelbaan

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 24 sep 2014 :  14:10:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Modelbaan  Reageer met citaat
Vraagje aan Huub (Hubertus)
In dit draadje zeg je gebruik te maken van het oorspronkelijk schema van Moermans. Dat betekent dat je dit schema aangepast hebt. Tenminste: zo lees ik dat. Kan ik ergens het door jou gebruikte schema terugvinden? En zo nee, zou je mij dat willen toesturen?

Mijn bedoeling is om treinen door 2 vitrines heen en weer te laten rijden. Ik gebruik het analoge HCC systeem in combinatie met Koploper. Omdat alle asjes stroom moeten voeren, en dat niet altijd perfect gaat, wil ik een extra zekerheid (lees: bezetmelding) door middel van een lichtsluis gebruiken. Die moet dan wel goed werken natuurlijk.

Ik hoop dat je me kunt/wilt helpen.

Groet,
Dick Rijneker
dick.rijneker@modr.nl

Dick Rijneker
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1200 Posts

Geplaatst - 24 sep 2014 :  16:14:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Dick,

Daan gaf aan dat hij dit schema iets had aangepast omdat de onderdelen niet meer leverbaar waren. Ik beschikte wel over alle onderdelen, dus ik heb het schema van Kees Moerman ongewijzigd overgenomen.
Dat is wat ik ermee wilde zeggen.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing Problemen bij het forum? Stuur een email. Conrad
Bestel hier en steun het forum!
© EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina