Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 151 / Bezoekers Vandaag: 941
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Vaste route loc weigert
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Krispl

Netherlands
49 berichten

Geplaatst - 08 apr 2013 :  11:35:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Krispl  Reageer met citaat
Hallo mede koplopers, ik doe een beroep op jullie want ik kom er niet uit wat er nu op mijn baan gebeurd.
Ik heb een trein die komt van blok 429 daar word gekeken wat voor loc er voor staat bv. trein getrokken reizigerstrein met loc Rgr,Dl, El.
en of er zo'n loc in blok 421 staat is dat juist dan word dat geregistreerd. Dan gaat deze trein via 432 naar 425 de loc ontkoppeld en vertrekt naar 420. De loc die gereed stat in 421 moet dan gaan aan koppelen, voor heen ging dat goed. Nu gaat het fout, ik hoop dat duidelijk te kunnen maken.
De loc van 425 vertrekt naar 420 de wissels OK21 recht stopstand 13 en 14 route van 421 naar 425, de loc in 421 vertrekt echt maar in een soort test naar 425 blok word geel als zijnde bezet met trein en loc. Daar gebeuren ook de opdrachten die in de vaste route staan. Maar loc in 421 blijft staan de bezetmelder veranderd van geel naar wit van handmatig bezet. De loc reageert wel op de vervolg fase van de vaste route, dus keert en vertrekt op tijd echter niet naar 422 maar terug naar de lood via 442 en is de controle kwijt.
Ik hoop dat jullie uit dit verhaal komen en mij kunnen helpen, wat ik mogelijk voor fout heb gemaakt.
Mvg. Bob

Download Attachment: 07-04-2013-gewijzigd-Bob_20130407_142505.bck
254,19 KB

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 11 apr 2013 :  16:54:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bob,

Ik heb naar je database gekeken, maar het is me niet helemaal duidelijk geworden hoe het nu precies werkt. Ik zie wel een route waarin de trein van blok 432 naar 425 gaat en de lengte en het treintype wordt opgeslagen. Ik zie geen ontkoppeling plaatsvinden, maar misschien gebeurt dat op een andere manier.
Vervolgens verwacht ik een route voor een lok van 421=>425=>422, die de trein weer ophaalt, maar die zie ik niet, wel een route die begint in blok 420, dan een hele route rijdt en uiteindelijk in blok 421 uitkomt. Zelf zou ik de opzet met drie vaste routes doen:
- Trein rijdt van 432 naar 425, ontkoppelt en lok gaat naar 420
- Lok in 421 haalt trein uit 425 op en vertrekt naar 422.
- Lok uit 420 rijdt naar 421 om klaar te staan voor de volgende wissel.
Door de routes via een logische actie te starten, kun je er dan voor zorgen dat de juiste locs bij de juiste treinen tercht komen. De laatste route kun je eventueel ook nog in tweeën knippen, zodat een bepaald type loc eerst naar het opstelterrein gaat en een ander type loc in 421 wordt klaargezet, bij op basis van logische acties of een telfunctie.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Krispl

Netherlands
49 Posts

Geplaatst - 11 apr 2013 :  23:47:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Krispl  Reageer met citaat
Hallo Dirk, fijn dat je reageert ik begon de moet al te verliezen.
Het is ook een moeilijk probleem.
Ik zal proberen wat duidelijker te zijn, door een route er uit te lichten.
Je zat er dicht bij de ontkoppeling gebeurd door een ontkoppelspoel van Hercat die word aangestuurd door een wisseldecoder dat is wissel 21 voor wissel 13 in blok 425.
Er staan 4 vaste routes in, waar van ik Getrokken reizigerstrein 3 Stoom er iut ligt met loc Rgr-Stoom van blok 429 naar 425 voor het ontkoppelen is Getrokken reizigerstrein 3 stoom belangrijk hij stuurt de trein naar blok 425 loc ontkoppeld en vertrekt naar blok 420 en wordt trein vaste route Wisselloc Rgr Stoom 420-422. Onder tussen staat er een andere loc gereed in 421 die voldoet aan de beschrijving Wisselloc reizigers stoom, is dat niet zo dan wordt er niet van loc gewisseld in blok 425. De trein die niet aan de beschrijving voldoet van de loc in 421 vertrekt zonder te ontkoppelen naar 422. In de vaste routes kan je zien dat er 4 vaste Wisselloc's rijden. Er komt dus altijd een andere loc voor de trein de overeenkomst van Loc'n wordt getest in blok 429. Voor de duidelijkheid de loc die ontkoppeld is in blok 425 is nog onderweg naar de lood.
Het probleem wat zich voor doet, dat is dat er een juiste loc voor de trein in blok 425 in blok 421 gereed staat. De loc in blok 425 wordt ontkoppeld rijd naar blok 420 stopt daar kort. De wissels en kleuren van de sporen van blok 421 naar blok 425 worden gezet. Ook de bezetmelding in blok 425 kleurt als bezet. de kleur van blok 421 word grijs. De loc die gereed staat in blok 421 vertrek (Visueel) naar blok 425 maar blijft om voor mij onduidelijke reden in blok 421 staan de vaste route 420-422 wordt wel afgewerkt want de loc die in blok 421 blijft staan. Keert en vertrekt echt vooruit als of hij in blok 425 staat. Het vreemde doet zich voor dat ik nu drie locn heb rijden in deze route (ander treinen heb ik stil gezet) waar bij de ene loc wel vertrekt naar blok 425 en de andere niet. Heb al wat foutjes gevonden maar nog niet het lek. Ik doe er een laatste update bij.
Mvg. Bob

Download Attachment: 11-04-2013-gewijzigd-Bob_20130411_144329.bck
226,14 KB
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 12 apr 2013 :  16:58:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bob,

Ik geloof dat ik in de gaten krijg waar je probleem zit. Helaas kun je dat niet goed zien in de testmode. Het probleem is waarschijnlijk dat de lok die vanuit 421 vertrekt naar 425 denkt dat hij al in blok 425 is, terwijl hij nog in blok 421 staat. Hij denkt dat de trein er al aan hangt en gaat keurig zijn route afwerken. Dit heeft te maken met op welke bezetmelder je hem laat stoppen en hoeveel cm je de lok laat doorrijden. Dat is iets dat je in de praktijk moet uitvogelen. Je stelt dat in bij de vaste route in het gedeelte waar je ook de treinwissel regelt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Krispl

Netherlands
49 Posts

Geplaatst - 13 apr 2013 :  10:53:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Krispl  Reageer met citaat
Hallo Dirk,
ik begrijp je oplossing niet, zou u het wat duidelijker kunnen omschrijven.
Op het computer scherm zie je de loc die in 421 staat te wachten, tot de wisselstraat wordt ingesteld en hij mag aankoppelen springen van 421 naar 425. Dat gaat net zo snel als in de test mode, dat kan een loc nooit zo snel.
Ik heb het gedeelte met de draaischijf read contacten tot het wissel 15 wat naar blok 421 en 420 leid. (daar rijden immers alleen loc'n). Daarna ga ik over op volledige trein detectie.
Blok 421 is niet zo lang en heb ik bij de loc'n cm door rijden ingesteld tot de loc echt in de bezetmelding staat van 302 en vrij komt van 301
Ik heb wel eens vernomen dat je de bezetmelding met read contacten en volledige bezet melding moet scheiden d.m.v. een blokgelijkrichter.
Ik heb zo.n blok gelijkrichter wel aangeschaft, maar zou niet weten waar te plaatsen.
En ook niet weten of dat de oplossing zou zijn.
Mvg. Bob
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 13 apr 2013 :  12:18:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bob,

quote:
Ik heb wel eens vernomen dat je de bezetmelding met read contacten en volledige bezet melding moet scheiden d.m.v. een blokgelijkrichter.
Ik heb zo.n blok gelijkrichter wel aangeschaft, maar zou niet weten waar te plaatsen.



Ik heb ook weleens gehoord als mijn zusje een wifi antenne had gehad in plaats van een USB aansluiting dat het mijn broertje was geweest.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Krispl

Netherlands
49 Posts

Geplaatst - 13 apr 2013 :  15:47:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Krispl  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Ik vind het knap dat je probeert iedere èèn te helpen, ook ik vraag hulp voor een probleem waar ik niet uit kom.
Op deze flauwe kul zit in niet te wachten.
Daar rijd immers geen trein van.
Bedankt.
Mvg. Bob
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 13 apr 2013 :  19:37:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bob,

Wat ik bedoel is dat op de een of andere manier Koploper een signaal krijgt dat de loc al in blok 425 is. Dat zou ook kloppen met jouw waarneming dat de loc op het scherm snel naar blok 325 springt, terwijl de lok nog in 421 staat. Koploper krijgt echter het signaal dat de loc al in 425 is en gaat dan verder met de route. Dat zou kunnen komen door een verkeerd schakelend reed contact of het feit dat een reed contact tussen 421 en 425 zo is geprogrammeerd dat 425 is bezet. Ik zal eens nakijken in je database of ik zoiets zie.
Ik weet niet hoe je de bezetmelding in de andere stukken van je baan doet, door een contactmeting (zoals bij de reed-contacten) of stroommeting. Bezetmedling door stroommmeting en contactmeting zijn verschillend en moet je dus via verschillende soorten bezetmelders meten. Als je stroommeting gebruikt is het verstandig om de baanstukken, die geen bezetmelder zijn en dus rechtstreeks worden gevoed vanuit de centrale te voeden via een diodebrug. Die diodebrug is dan een soort pseudobezetmelder en zorgt ervoor dat de spanningsval naar de bezetmeldstukken gelijk is aan de spanningsval naar de niet gedetecteerde stukken. Dat voorkomt dat er onjuiste reacties optreden als een loc gedeeltelijk op een bezetmelder en gedeeltelijk op een niet gedetecteerd gedeelte. Je neemt de diodebrug op in de hoofdvoedingslijn naar je niet gedetecteerde stukken.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Krispl

Netherlands
49 Posts

Geplaatst - 13 apr 2013 :  21:33:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Krispl  Reageer met citaat
Hallo Dirk,
bedankt voor de uitleg.
V.w.b. de stroom detectie. De wisselstraat w13 - w14 en w16, waar rond het probleem zich bevind is zo'n baan gedeelte.
Ik zal daar de brug gelijkrichter tussen de plus van de voeding en deze wisselstraat zetten.

Succes bij het zoeken in de database.

Mvg. Bob
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 13 apr 2013 :  21:49:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Goh Bob wist niet dat jij zo'n korte wifi antenne hebt.
Maar troost je ik ga me in deze database niet verdiepen. Met de verstrekte info is daar geen doorkomen aan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 14 apr 2013 :  20:41:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bob,

Ik heb even proefgedraaid in je database, maar daar zie ik geen vreemde dingen. De lokwissel wordt netjes conform de opgegeven routes afgewerkt. Er moet dus iets op de baan zijn dat de zaak in het honderd stuurt. Dat zou kunnen zijn dat je in blok 425 als te verwachten bezetmelder alleen 1.02 hebt opgegeven en niet 1.01 en de virtuele op 100 cm. De loc uit 421 komt die echter wel tegen en bij 1.01 wordt blok 425 als bezet gegeven. Het kan zijn dat dat dan de loc weer de andere kant doet opgaan, zonder dat de trein is aangekoppeld.
Mogelijk moet je in de vaste route voor het ophalen van de trein een alternatieve stopplaats ingeven, samen met doorrijden in cm om ervoor te zorgen dat de loc de trein ook echt weer aankoppelt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Krispl

Netherlands
49 Posts

Geplaatst - 15 apr 2013 :  16:32:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Krispl  Reageer met citaat
Hallo Dirk,
ik heb het denk ik gevonden, bij het proef draaien ging het een aantal keren goed en geen èèn keer fout.
Ik had voor de layout het wissel OK 21 opgenomen in de wisselstraat dan kleurt hij mooi mee. Na deze uit e wisselstraat te hebben verwijderd was het gedaan, met het probleem. Het blijft voor mij een raadsel waarom niet alle locs fout gingen.

In blok 425 komt de loc niet bij 1.01 deze is al bezet om dat de afgekoppelde trein in het blok 425 blijft staan voor het weer aankoppelen heb ik 1.02 nodig. Het wissel OK 21 is een kaart die eenwisseldecode4 aanstuurt. De kaart is van van Henk Moerman je stuurt via de vaste route deze kaart aan bij binnen komst in blok 425 zet de kaart de bezetmelder 1.02 in de bezetstand bij vertrek uit blok 425 gaat de kaart in de ontkoppel stand, Wissel OK 21 is recht stand, bezetmelder en krom de ontkoppelstand. Als de lok van blok 421 komt, via de vaste route 420 - 422, in 425 gaat dat via bezet binnen rijden en na stilstand keren, vertrekt dan naar 422.
Ik wil je bij deze heel hartelijk bedanken dat je de moeite hebt genomen in mijn probleem te duiken.
Nogmaals bedankt,
Mvg. Bob
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 15 apr 2013 :  20:45:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bob,

Met alle plezier gedaan. Goed te horen dat het probleem is opgelost. Als ik het goed heb begrepen stuurde OK21 ook bezetmelder 1.02 aan. Dat zou inderdaad wel eens het probleem zijn geweest, waardoor 1.02 te snel inkwam. Je redenatie over het feit dat 1.01 niet wordt tegengekomen volg ik niet helemaal, al begrijp wel dat de afgekoppelde trein erop staat. Dat staat volgens mij los van de te verwachten bezetmelders in een blok. Als een trein van 421 naar 425 rijdt komt hij toch echt eerst 1.01 en dan 1.02 tegen. Volgens mij moet je bij blokeigenschappen de standaardsituatie beschrijven. Je kunt dan later beperkingen instellen door vaste routes etc.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Krispl

Netherlands
49 Posts

Geplaatst - 15 apr 2013 :  21:08:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Krispl  Reageer met citaat
Hallo Dirk,
Als je een blok van uit twee richtingen binnen rijd, zoals blok 425 en blokken 442 en 443. Voor blok 425 is dat van uit blok 532 1.01 - 1.02 Vanuit blok 421 is dat 2.01 - 1.01. Bij het invullen van de bezetmelders in onderhoud blokken word ook gevraagd de eerste bezetmelder de tweede bezetmelder en zo voort.
Mogelijk zien we elkaar wel weer eens in het forum.
Ok 21 9door mij als wissel getekend) is een Wisseldecoder die aangestuurd wordt door een kaart die via opdracht in de vaste route schakelt tussen bezetmelding 1.02 en ontkoppel melding via een lichtsluis. Ik stuur de handleiding mee.
Mvg. Bob

Download Attachment: OmloopVERSIE2.pdf
278,54 KB
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 16 apr 2013 :  16:27:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bob,

Interessante schakeling voor het afkoppelen en omlopen. Ik zal het in mij achterhoofd houden, hoewel ik eigenlijk alles met Kroiskoppelingen laat ontkoppelen.
Voor wat betreft de bezetmelders in de blokken klopt het helemaal wat je zegt. Daarom vond ik het bijzonder dat je in blok 425 vanuit blok 421 maar één bezetmelder opgeeft.
Graag weer tot een volgende keer op dit of een ander forum.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina