Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 129 / Bezoekers Vandaag: 6714
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 519
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Omlopen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

carel richters

Netherlands
348 berichten

Geplaatst - 23 nov 2012 :  18:04:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Betse forumleden,
Hoewel ik al geruime tijd met KL werk, heb ik mij nog nooit aan het omlopen van een loc gewaagd. De laatste dagen heb ik geprobeerd twee identieke locs te laten omlopen. Tot mijn bevreemding reageerden zij met dezelfde vaste route verschillend, maar nog vreemder: telkens als ik een loc de route liet rijden reageerde hij anders dan de vorige keer. Zo waren de stopplaatsen in het ont-en aankoppelblok steeds verschillend, ook al hanteerde ik dezelfde alternatieve stopplaats als de vorige keer. Het is op dit moment zelfs zo, dat ik geen hoogte kan krijgen welk nummer aan een alternatieve stopplaats is toegekend.
In het blok waar de loc moet stoppen (of om te ontkoppelen of om aan te koppelen) liggen drie alternatieve stopmelders. Vanuit de rij- richting gezien zou ik de eerste, die de loc tegenkomt, als nr 1 aanmerken, de volgende als nr 2 enz. Aanvankelijk leek dat juist, maar op een gegeven ogenblik werd de binnenkomstmelder als de stopmelder gezien, waarop moest worden ontkoppeld. Als ik een aantal cm's extra doorrijden aangeef, dan wordt op een volstrekt willekeurige plaats gestopt, die telkens anders kan zijn. Kortom ik kan er geen touw meer aan vast knopen.

Meestal gaat het keren na het ontkoppelen en vóór het aankoppelen goed en wordt ook de juiste route gezet, maar één van de twee locs heeft soms ook moeite met keren, stopt dan niet op de in aanmerking komende bezetmelder en rijdt in dezelfde richting verder. Ik heb ook nog getracht de treinlengte in het ont-en aankoppelblok vast te leggen en op te halen, maar dat resulteerde in een blokkade, zodat de loc het ont-/aankoppelblok niet binnen kon gaan.

Voor alle duidelijkheid ik heb een vaste route aangmaakt naar een ontkoppelblok, waar d.m.v. een uitgebreide functie wordt ontkoppeld (het ontkoppelen gaat goed, maar het stoppen gebeurt dan hier dan daar), daarna rijdt de loc naar een volgend blok waar moet worden gekeerd (gaat bij ëën loc niet altijd goed); de loc keert en rijdt in een parallelblok langs de rijtuigen naar een blok, waar weer moet worden gekeerd (gaat altijd goed) en rijdt naar het volgende blok om aan te koppelen en te keren voor het wegrijden (hier gaat het helemaal mis, soms stopt hij meteen na de binnekomstmelder en keert, soms rijdt hij een willekeurig eind door en keert, alnaargelang de stopplaats wordt wel of niet aangekoppeld en worden de rijtuigen doorgeduwd of niet.

Wie kan mij uitleggen, hoe het stoppen werkt?

Met vriendelijke groet,
Carel

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 23 nov 2012 :  19:45:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Zet je database eens op de site, dan kunnen we meekijken. Mijn ervaring is dat als je parameters in de vaste route eenmaal goed hebt ingeregeld, en dat kan wel een avondje duren, het ook goed blijft werken. Het gaat dan met name om rijsnelheden in het blok, waarin moet worden aangekoppeld, de (alternatieve) stopplaats en eventueel het doorrijden in cm.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
337 Posts

Geplaatst - 24 nov 2012 :  01:30:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Carel,

Het kan zijn dat je "leer remmen" proces nog niet klaar is waardoor er niet vanaf dezelfde snelheid en of plaats wordt gestopt.
Even de logging mee laten lopen geeft hier inzicht in.

Wat ik bij het aankoppelen ook altijd doe is in de vaste route de snelheid in het aankoppel blok laag houden (5 Km/u), dan stopt alles net wat exacter. Het kan op een paar millimeter.

Groet Jack
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 24 nov 2012 :  13:10:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk en ook Jack,
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb mijn database bijgesloten. Het gaat om de vaste routes Omlopen BR 260 423-9 Blok 27 en V60-7 Blok 27. Het zijn 2 identieke locs. Ik heb veel met snelheden, doorrijdafstanden en stopplaatsen geèxperimenteerd, maar geen van allen leverden voor blok 27 een bevredigend resultaat op. De loc stopt steeds op een willekeurige plaats tussen 2 stopmelders afhankelijk van welke stopmelder wordt gekozen en onafhankelijk van de ingestelde doorrijdafstand. Omdat ik geen controle heb over de exacte stopplaats kan het gebeuren, dat een wiel van een rijtuig precies op een bezetmelder staat en daardoor het blok bezet houdt. Dan kan de loc na de laatste keeropdracht het blok niet in en blijft staan (logisch). Geef ik de rijtuigen een zetje, zodat de bezetmelder vrij is, dan begint de loc te rijden maar stopt op de binnenkomstmelder van blok 27 en keert

P.S.
Misschien kijken jullie wat vreemd aan tegen de oplossing, die ik gevonden heb om de omloop mogelijk te maken met name de blokken 106 en 107, die ik heb ingevoegd. Ik wilde geen nieuwe bezetmelders maken en de hele boel overhoop halen om twee reguliere blokken met reguliere bezetmelders tussen te voegen. Dat had me nogal wat werk opgeleverd. Daarom heb ik deze oplossing gezocht. Met uitzondering van het stopgedrag in blok 27 werkt dat. Het vreemde gemanipuleer met de blokken en daarbij behorende bezetmelders heeft m.i. niets met het stopgedrag te maken, want in blok 3 is het stopgedrag even gebrekkig en daar zijn geen blokken tussen gevoegd. Voor de BR 260 423-9 heb ik
daar uiteindelijk een dooriijdafstand van -80 cm voor stopplaats 3 ingezet en dat is vreemd genoeg een bevredigend resultaat, hoewel de loc op geen stukken na stopt op 80 cm vóór stopplaats 3. Dat is zeker een meter eerder.

Mvrgr
Carel

Download Attachment: Zwiep5.bck
558,27 KB
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 24 nov 2012 :  17:10:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk en Jack,
Ik ben eruit. Tot mijn verbazing, maar zeker tot mijn vreugde merkte ik vanmiddag, dat de loc in blok 3 exact stopte op de negatieve afstand doorrijden naar stopplaats 3. Ik had dat als probeersel ingebracht, maat omdat dit nu lukte heb ik het ook in blok 27 geprobeerd en daar lukte het ook. Met een negatieve afstand lukt me wel, wat met een positieve afstand niet lukt. Begrijpen doe ik het niet, maar ik kan er wel mee werken.

Bedankt voor het meedenken,
mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 nov 2012 :  17:15:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Soms moet je ook een beetje negatief zijn, om een positief resultaat te krijgen. (geintje moet kunnen)

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 24 nov 2012 :  18:58:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Goed te horen dat het nu werkt. Als ik me zo even uit het hoofd goed herinner wordt bij een negatieve doorrijdafstand gecorrigeerd voor de loklengte. Dat verklaart echter inderdaad nog niet, waarom die instelling bij jou goed werkt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 24 nov 2012 18:59:33
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
337 Posts

Geplaatst - 25 nov 2012 :  15:41:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Bij een negatieve doorrij waarde wordt eerst de loclengte (ingevuld in onderhouden locomotieven) doorgereden en daarna nog het ingevulde aantal cm.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina