Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 234 / Bezoekers Vandaag: 10929
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 lok automatisch verwijderen als rangeerterrein is bereikt ( over op handmatige bediening )
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

carfreak

Netherlands
66 berichten

Geplaatst - 22 nov 2012 :  22:13:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Op dit moment ben ik een proefbaantje aan het maken om het volgende te doen.

ik wil een hoofdtraject welke bestuurd word door koploper ( groot dubbelsspoorig traject ) ( waar dus altijd treinen rijden )

nu heb ik 2 rangeer terreinen waartussen ik de goederentreinen wil laten rijden, op de rangeer terreinen moeten ze handmatig bediend worden ( rocomuis ) ( dit handmatig bedienen lukt prima )

ik heb ook 2 locomotief extern starten paneeltjes die de lok kunnen wegsturen ( ook dit werkt prima )

hoe krijg ik het nu voor elkaar dat een trein dit aankomt op het inrijspoor van het rangeerterrein automatisch wordt verwijderd uit koploper zodat ik hem met de muis volledig handmatig kan bedienen het rangeerterrein verder op.

Met vriendelijke groeten

Adriaan

Bewerkt door carfreak op 22 nov 2012 22:13:55

JackvdW

Netherlands
337 Posts

Geplaatst - 23 nov 2012 :  00:52:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Adriaan,

Als je er voor zorgt dat er in dat blok geen vervolgblok meer kan worden gekozen en je vink in dat blok bij de "Aanvulling blokgegevens" de optie "Geen vervolg blok: verwijder locomotief" aan heb je volgens mij wat je wilt.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

carfreak

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 23 nov 2012 :  11:31:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jack,

die optie heb ik ook gezien en aanstaan alleen krijg ik het niet voor elkaar om daar aan het eind geen vervolgblok te krijgen.

ik heb een simpel testbaatje gemaakt zodat ik wat kan knoeien.
ik heb gewoon aan 2 kanten een aftakking gemaakt en deze loopt over in 2 blokken.
naar mijn idee heeft hij dan geen vervolgblok maar dan gaat de lok gewoon keren, dit terwijl naar mijn idee keren uit staat.
ik ben ook al even bezig geweest met een vaste en een variable route maar ook dit lukt niet.

hij moet namelijk nog een rondje maken als het spoor bij de rangeerterreinen bezet is en mag niet terug naar rangeerterrein 1.
ditzelfde geld natuurlijk als het vertrekpunt rangeerterrein 2 is.


als bijlage mijn test baantje.

Groetjes adriaan

Download Attachment: externstarten.bck
21,79 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 23 nov 2012 :  12:16:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tja, je lok mag als hij in blok 10 aangekomen is uit blok 9 zonder te keren weer terug naar blok 10, hetzelfde geldt voor blok 8 als hij uit 7 is gekomen en daar weer naar terug mag. Hij moet toch echt ven richting keren, om terug te kunnen rijden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

carfreak

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 23 nov 2012 :  12:58:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

hij moet helemaal niet keren als hij aankomt en hij moet er ook niet zonderkeren weer weg gaan.

blokken 10 en 8 zijn eigenlijk eindpunten van automatisch rijden en daarachter ligt een rangeerterrein welke handmatig met rocomuizen wordt bediend.

als het rangeren klaar is wordt de lok weer handmatig met de muis naar blok 10 gereden en m.b.v. extern starten lok weer in automatisch rijden opgenomen om zo naar het andere rangeerterrein gestuurd te worden en daar gaat het weer over van automatisch naar handmatig rijden.

het probleem is dus dat hij daar niet stopt en overgaat naar handmatig ( blokken 10 en 8 )

groetjes adriaan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 23 nov 2012 :  13:12:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adriaan,

Zet dat vinkje daar nu maar, dan zul je zien dat wat jij wil werkt. Dat vinkje moet daar sowieso staan want nu vertrekt de lok in automatisch bedrijf in de verkeerde rijrichting naar het blok waar hij vandaan komt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

carfreak

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 23 nov 2012 :  13:55:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Tja, zoals vaak heb je helemaal gelijk, het werkt prima.

Voor mij is dan de logica ver te zoeken maar dat zal aan mij liggen.
Dank voor de oplossing.

Prettig weekend al vast.

Groeten Adriaan
Ga naar bovenaan de pagina

carfreak

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 23 nov 2012 :  14:13:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi nogmaals,

Hoe voorkom ik nu dat de lok terug keert als het bestemmingsblok blok vol is.

Als ik handmatig een trein wegstuur vanuit blok 10 dan is het de bedoeling dat de lok naar blok 8 rijd. ( dit gebeurt ook in de meeste gevallen )
Als dan blok 7 en 8 bezet zijn dan moet de volgende trein die uit blok 10 verstuurd is op het hoofdtraject doorrijden totdat het blok 7 vrij is en dan daar alsnog terecht komen. hij mag dan niet weer naar blok 9 en 10 rijden.

andersom natuurlijk ook bij vertrek uit 8 moet hij naar 10 en als 10 en 9 vol zijn moet hij rondrijden tot blok 9 vrij is.

hoe pak ik dit aan.

Groetjes adriaan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 23 nov 2012 :  14:26:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adriaan,

De logica is heel simpel.

Je rijd met een auto een smalle doodlopende weg in, er zit niets anders op dan achteruit terug te gaan waar je vandaan gekomen bent.
En dat achteruit terug gaan is in koploper keren lok. Dat had beter keren rijrichting genoemd kunnen worden maar dat is nu even niet terzake.

Zolang jij de basis van koploper niet geheel onder de knie hebt, is het niet echt handig om allerlei toeters en bellen te willen toepassen.

De database moet gewoon op de juiste manier zijn ingevuld, anders gebeuren er onverwachte dingen en werken de zaken anders dan je verwacht en zou moeten werken.

Nu is het zo dat in koploper alleen treinstellen of trekduwtreinen mogen keren, zolang je lok geen van beide is, dus gewoon een getrokkentrein dan zal als de enige weg, de weg terug is deze trein overgaan in handbediening, en het blok waar hij instaat laten knipperen in de normale gevallen, dus zonder dat vinkje aangaande het verwijderen uit het blok wat je gezet hebt in aanvullende blokeigenschappen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 23 nov 2012 :  14:39:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hoe je voor komt dat er een trein naar blok 9 gaat als Blok 10 bezet is,
Daar zijn 2 opties voor eentje is blok 9 en 10 opnemen in een 2 richtingsgroep b.v. groep 1
En blok 7 en 8 opnemen in een volgende groep b.v. 2

Of een deadlock indicatie aanmaken in blok 6 richting blok 9 waarin je aangeeft dat blok 10 vrij moet zijn.

Zelfde voor blok 3 richting blok 7 daar in geef je aan dat blok 8 vrij moet zijn.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

carfreak

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 23 nov 2012 :  14:49:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Die oplossing ken ik alleen is dit niet de vraag die gesteld werd.

ik stuur een lok van rangeerterrein 1 weg naar rangeerterrein 2.
( dus van blok10 naar blok 8 )

als de blokken 7 en 8 bezet zijn ( er staan teinen te wachten om het rangeerterrein op of af te gaan ) zal de goederentrein door moeten rijden op het hoofdtraject.

Wat hij nu ook doet, alleen zal hij dan teruggaan naar blok 9 en 10, en dat is nu net wat ik niet wil, hij moet zijn rondjes doorrijden op het hoofdtraject, net zolang tot blok 7 vrij is en zich dan meld bij het rangeerterrein 2.

de afhankelijkheid dat blok 8 ook vrij moet zijn heb ik er al inzitten.

Groetjes Adriaan
en natuurlijk omgekeerd als ik een trein wegstuur uit blok 8 met bestemming blok10 ( rangeerterrein 1 )
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 23 nov 2012 :  15:01:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Adriaan,

Er zijn voldoende mogelijkheden via Logische en speciale en telfuncties omdat voor elkaar te krijgen. Zou zeggen verdiep je daar in en zoek een creatieve oplossing.

De simpele oplossing is in de deadlock indicate vanuit blok 6 naar blok 9 op te nemen dat ook blok 7 en blok 8 vrij moeten zijn.

Vanuit blok 3 naar blok 7 moet je dan opgeven dat blok 9 en blok 10 vrij moeten zijn. Te samen met de eerdere indicaties. Anders gezegd er moeten 3 blokken vrij zijn om naar het rangeerterrein te mogen en te kunnen.
Met de simpele oplossing voorkom je echter niet dat dezelfde trein als nog na een rondje terug gaat naar het rangeerterrein waar hij vandaan kwam, dat los je alleen op met een telfunctie en wat logische acties.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 23 nov 2012 15:10:36
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 23 nov 2012 :  16:19:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adriaan,

Wat ik ook zie is dat je vaste routes gebruikt om de treinen uit te sluiten voor het rijden naar de rangeerterreinen. Ook dat kan zonder vaste route en kan alleen met een variabele route op basis van treintype, daarmee kun je bepaalde rijweg keuzes uitsluiten.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 23 nov 2012 :  19:47:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Adriaan.

Wat jij wil kan prima. Ik heb het zelf ook op mijn baan.
Zodra een trein een rangeerterrein oprijdt ( dit is blok 23, 31 en 75) dan wordt die op hand bediening gezet en wordt er automatisch een handregelaar aan gekoppeld.
Bij het verlaten van de trein van het rangeerterrein wordt de koppeling van de handregelaar verwijderd en gaat de trein automatisch rijden.
De trein kan niet automatisch verwijderd worden uit koploper want dan zou je hem ook niet meer handmatig kunnen besturen.
De blokken hebben de via een variabeleroute de indicatie alleen toegang bij bestemming.
En met de routezoeker in koploper stuur ik een trein naar een rangeerterrein.

Het e.e.a. kan je in mijn database vinden.



Download Attachment: pre.bck
344,79 KB

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

carfreak

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 23 nov 2012 :  23:05:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jack,

het gedeelte automatisch koppelen aan handregelaar heb ik niet in gebruik omdat ik met Fremo Fredi werk en handmatig een lokadres koppel aan de Fred.
Dat wat je omschrijft med die routes ga ik even bekijken in de backup die je hebt geplaatst.

het gedeelte met de routezoeker snap ik nog niet helemaal maar vanuit de backup kom ik daar wel achter.

dank voor je bijdrage

Groetjes adriaan
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina