Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 60 / Bezoekers Vandaag: 255
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Remgegevens wijzigen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Peter Landsweers

Netherlands
54 berichten

Geplaatst - 06 feb 2009 :  21:49:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

Al mijn stopsecties zijn 40 cm lang.
Treinen hebben een minimum snelheid van 30 km/uur, ik rij geijkt.
Toch gebeurt het regelmatig dat treinen voorbij het sein rijden
Ik kan natuurlijk mijn remsecties langer maken, maar dit is veel werk en maakt mijn baan er niet mooier op.
Mijn vraag: Kan ik de treinen softwarematig eerder laten stoppen? Bijvorbeeld de bloklengte korter te definieren?

Ik wacht op de gouden tip!

Groeten,
Peter

H0 gelijkstroom + Intellibox + Pentium 3 + Koploper 6.6 + Widescreen = PLEZIER

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 06 feb 2009 :  21:53:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Peter,

Of het de gouden tip is, weet ik niet, maar als je de minimumsnelheid lager instelt, zal je trein ook eerder stilstaan in de stopsectie.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 06 feb 2009 :  22:08:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Peter,

Wat Huub aangeeft is natuurlijk helemaal waar, maar dan zullen de snelheden bij het stoppen in alle blokken lager worden. In mijn oudere blokken zijn de stopsecties korter dan de jouwe, zo'n 20 - 30 cm. Dat is eigenlijk te kort en daarom heb ik voor die blokken een snelheidsbeperking ingesteld van 25 km/uur in "Aanvulling blokgegevens". De treinen rijden daar nu langzaam en stoppen mooi op tijd. Op zich lijkt me dan ook dat de combinatie van stopsecties van 40 cm en een snelheid van 30 km/uur geen problemen zouden moeten geven.
Als je in "Aanvulling Blokgegevens" je snelheidheidsbeperking instelt, zullen de treinen in de andere blokken, waar wel een hogere minimumsnelheid kan gelden, die hogere snelheid blijven gebruiken en wordt er niet in elk blok met lage snelheden geremd.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 06 feb 2009 22:14:53
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Landsweers

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 06 feb 2009 :  22:24:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Alvast bedankt voor de reacties.
Ik kan bij "aanvulling blokgegevens" alleen een max snelheid opgeven. Staat nu op 80 km/uur voor blokken waar stoppen waarschijnlijk is. Als de treinen leren remmen merk je dat deze snelheid niet gebruikt wordt, maar direct de snelheid, opgegeven bij treintype, wordt gebruikt (in mijn geval dus 30 km/uur), totdat de stopmelder gebruikt wordt.
Deze max snelheid per blok wil ik graag zo houden, zodat treinen die niet hoeven te stoppen in bijvoorbeeld station een redelijke snelheid houden.

Peter

H0 gelijkstroom + Intellibox + Pentium 3 + Koploper 6.6 + Widescreen = PLEZIER
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 06 feb 2009 :  22:36:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Peter,

Heb je ook al eens gekeken naar de massa simulatie ? Wellicht deze aanpassen ?

Groeten,
Fred.

N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB/Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 feb 2009 :  23:13:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Als jij je niet druk maakt om seinbeelden zou je ook nog kunnen besluiten om een wisselstraatsnelheidsbeperking vast te leggen in onderhouden baanontwerp die alleen geldt als de trein moet stoppen.

Ik ga zelf echter voor een combinatie van minimumsnelheid verlagen en massasimulatie afremmen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 feb 2009 :  23:16:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Kleine aanvulling. Van een loc die het niet goed doet, open hiervan eens het rijwindow en klik met de rechtermuisknop in het veld waar de dagteller wordt getoond.
Er komt dan een popupmenu en kies hier dan lengte remweg. Kijk eens hoever de trein doorrijdt als deze 30 km/uur rijdt. Het zijn wel getallen bij benadering, maar het moet je toch een indicatie geven.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 feb 2009 :  12:10:42  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk



Wat Huub aangeeft is natuurlijk helemaal waar, maar dan zullen de snelheden bij het stoppen in alle blokken lager worden.



Dirk, Peter,
Laat die trein het even "leren"...en nadat alles geleerd is, zal een trein die stopt slechts enkele seconden de gekozen minimum "treintype" snelheid rijden, kan je dus rustig lager zetten.
Dat aantal seconden minimum en maximum is instelbaar in de database.

Bij het binnenkomen in een blok met een stop gaat hij eerst van max naar gemiddeld. Daarop blijft hij dan "hangen" om daarna af te remmen naar minimum, dat iets voor de stopsectie bereikt wordt.

De lage mimimum "treintype" snelheid wordt dus nooit over lange afstanden gebruikt (soms wel tijdens het leren remmen).
Heb je zeer lange stopsecties met "ver doorrijden" dan gebeurd dit steeds op die minimum snelheid.

Je moet een beetje geduld hebben...een trein moet, denk ik, drie keer stoppen vooraleer hij de lengtes kent. Hij kan het leren in beide richtingen ..dan moet hij dus al zes keer stoppen...

Laat misschien een trager rangeerlokje enkele rondjes rijden...dan ontstaat er een file en leren alle andere treinen remmen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 07 feb 2009 :  18:33:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Peter en andere raadgevers ,

Bij sommige locs had ik ook last van dit probleem. Dat werd bij mij echter veroorzaakt door de decoder. Ik heb de decoders nu allemaal zo ingesteld dat ze niet meer zelf langzaam uitrijden en stoppen. Alle rembewegingen worden dus alleen nog door Koploper gedaan en dat werkt geheel perfect.

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 08 feb 2009 :  00:25:49  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door santhe

Hallo Peter en andere raadgevers ,

Bij sommige locs had ik ook last van dit probleem. Dat werd bij mij echter veroorzaakt door de decoder. Ik heb de decoders nu allemaal zo ingesteld dat ze niet meer zelf langzaam uitrijden en stoppen. Alle rembewegingen worden dus alleen nog door Koploper gedaan en dat werkt geheel perfect.

Theo.



Ah Theo , klopt, ik heb ook alle massawerking weggedraaid zowel bij remmen als optrekken...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Landsweers

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 08 feb 2009 :  18:34:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Bedankt voor jullie tips.
Van mijn kant het volgende gedaan:
  • CV3 en 4 op 0 (doe ik altijd, Koploper regelt de massasimulatie)
  • Lagere minimum snelheid van 25 km/uur
  • De diesel goederentreinen hadden teveel tijd voor 50-->0, heb ik lager ingesteld


Leren remmen is nog niet klaar, maar ziet er al veel beter uit!
Als alle treinen het remproces hebben geleerd, denk ik dat ik de minimum snelheid eventueel nog verder verklein, om nog korter te stoppen.

Bedankt,
Peter

H0 gelijkstroom + Intellibox + Pentium 3 + Koploper 6.6 + Widescreen = PLEZIER
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 feb 2009 :  18:46:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

En dan gaat het leren remmen weer opnieuw starten. Je kan beter dus meteen de gewenste massasimulaties opgeven!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina