Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 111 / Bezoekers Vandaag: 6426
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Blokgroepen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Roadman

137 berichten

Geplaatst - 29 jan 2009 :  20:44:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Goedenavond.

Even een vraagje over blokgroepen waar ik tegenaan loop. Met de grootste waarschijnlijkheid doe ik iets niet juist.

Het volgende; mijn blokken 2, 3, 4, 5, 6 en 7 zijn sporen in het schaduwstation en opstelsporen. Ik heb nu een blokgroep aangemaakt met als titel "Schaduwstation" en ingevuld de blokken 2 t/m 7.

"Bij sporen leegrijden" ingevuld: Na vol:legen met default stoptijd+vullen

Op de 2e bladzijde bij bezetting ingevuld "Bezetting minimaal 1 en maximaal 4"

Dan staat er in het grijs (waar ik dus niet bij kan komen) bij "Maak plaats" ingevuld "alleen bij volledige bezetting"

Nu staan er 4 treinen in de blokgroep met als status " Blokgroep:vullen" De 5e trein kan er niet heen rijden en staat stil met als status " Blokgroep: max.aantal treinen"

Resultaat; al deze 5 treinen staan stil en gaan niet meer op weg.

Graag een helpende hand om deze reizigers ook op tijd thuis te krijgen

Bedankt vas en groetjes

Fred.

N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB/Koploper

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 29 jan 2009 :  21:21:45  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Roadman

Goedenavond.

Even een vraagje over blokgroepen waar ik tegenaan loop. Met de grootste waarschijnlijkheid doe ik iets niet juist.

Het volgende; mijn blokken 2, 3, 4, 5, 6 en 7 zijn sporen in het schaduwstation en opstelsporen. Ik heb nu een blokgroep aangemaakt met als titel "Schaduwstation" en ingevuld de blokken 2 t/m 7.

"Bij sporen leegrijden" ingevuld: Na vol:legen met default stoptijd+vullen

Op de 2e bladzijde bij bezetting ingevuld "Bezetting minimaal 1 en maximaal 4"


Nu staan er 4 treinen in de blokgroep met als status " Blokgroep:vullen" De 5e trein kan er niet heen rijden en staat stil met als status " Blokgroep: max.aantal treinen"





Ik zie wel eenkleine tegenspraak...

Je hebt zes sporen, die worden leeggemaakt NA vol.
Anderzijds zeg je 4 is max... ze geraken dus nooit vol...

Ik zou die leeggemaakt na vol even wegnemen en dan kan iedereen naar huis denk ik.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 29 jan 2009 :  21:30:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Goedenavond Theo.

Ik ga dit zo eens invullen. Lijkt me ook niet zo logisch zoals ik het nu zie.

Ik kom er zeker op terug om te zien of ik "het onder de knie heb". Zal ergens in het weekend zijn denk ik en zal mijn bevindingen hier weer vermelden.

Bedankt vast en groetjes.
Fred.

N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB/Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 jan 2009 :  21:38:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Roadman

Goedenavond.

Dan staat er in het grijs (waar ik dus niet bij kan komen) bij "Maak plaats" ingevuld "alleen bij volledige bezetting"
Bedankt vas en groetjes

Fred.




Hallo Fred,

je moet wel even bij onderhouden blokgroepen: "omschrijving" dubbelklikken, om bij bewerken te kunnen komen, nu is ingevuld "alleen bij volledige bezetting" niet langer grijs,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1

Bewerkt door Wissels op 29 jan 2009 21:44:03
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 jan 2009 :  21:48:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Fred,

Alle adviezen ten spijt denk ik toch dat het moet werken zoals jij wil.

Ik heb een database aangemaakt met hierin 7 blokken in een blokgroep. Minimale bezetting is 1 en maximaal 4 en ook dezelfde manier van leeg rijden. Bij mij werkt het zoals jij hebt beschreven.

Vraag van mijn kant: welke versie van Koploper gebruik jij? Volgens mij heeft hier ooit een fout ingezeten.

Het niet zichtbaar zijn van een optie kan ook zijn dat jij geen uitgebreide versie hebt aangegeven. Het advies van Walter was iets te makkelijk.
Start onderhouden blokgroepen en ga een record onderhouden. Selecteer dan het tweede tabblad en druk hierna op shift-f1. De helppagina wordt dan getoond en klik dan eens met je muis in het plaatje op de optie die bij jouw grijs blijft. Hierbij staat onderaan vermeld dat deze alleen in de uitgebreide versie beschikbaar is (dit ter bescherming van te veel opties bij beginnende gebruikers).

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 29 jan 2009 21:49:37
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 29 jan 2009 :  22:08:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Goedenavond Walter en Paul,

Op de eerste plaats; dank voor de reacties/hulp/adviezen. Het forum doet zijn faam weer eer aan ! Fijn.

Paul. Ik heb en werk met de allernieuwste versie ( 6.6) van Koploper.

Er zijn weer genoeg adviezen om eens bij mij te gaan kijken hoe het is ingevuld. Aangezien ik zowel morgen ( mijn vrouw) als zaterdag ( mijn schoondochter) een verjaardagspartij heb kom ik er die beide dagen niet aan toe om dit na te kijken. Zal dus wel zondag worden. Zodra ik bij mij de zaak heb onderzocht kom ik er zeker op terug.
"Ter leringh ende vermaeck" ook voor de andere gebruikers.

Tot binnenkort en groetjes
Fred.

N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB/Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 jan 2009 :  22:32:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Fred,

Als je er niet uitkomt en het blijft niet werken zoals jij instelt upload dan even je database. Dit kijkt veel makkelijker. Succes.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 04 feb 2009 :  21:45:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Goedenavond,

Wat betreft " de blokgroepen" en de resultaten het volgende.

Er is even wat vetraging opgetreden i.v.m. het digitaliseren van een lokje en het verwisselen van een wissel in mijn baan. Ik heb daardoor niet eerder gelegenheid gehad om het te testen. Zal een dezer dagen (hopenlijk) gebeuren.

Groetjes.
Fred

N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB/Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 04 feb 2009 :  21:47:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Goedenavond,

Wat betreft " de blokgroepen" en de resultaten het volgende.

Er is even wat vetraging opgetreden i.v.m. het digitaliseren van een lokje en het verwisselen van een wissel in mijn baan. Ik heb daardoor niet eerder gelegenheid gehad om het te testen. Zal een dezer dagen (hopenlijk) gebeuren.

Groetjes.
Fred

N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB/Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 05 feb 2009 :  12:02:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Goedemorgen.

Zoals toegezegd heb ik op mijn baan aan de werking van mijn blokgroep (= het schaduwstation in mijn situatie) verder gesleuteld.

Eerste tabblad:
De invulling is nu als volgt: 6 blokken ingegeven.
Sporen leeg rijden:Na vol, leegrijden zonder default stoptijd+ vullen

Tweede tabblad (Bezetting): Bezetting minimaal 3 en bij maximaal 6 ingevuld.
Vertrek bij volledige bezetting: is aangevinkt.

Verder niets gewijzigd.

Naar mijn idee werkt het.
Als er niet voldoende blokken vol zijn, dan komt in de status bij het locomotief overzicht te staan dat er nog niet voldoende blokken bezet zijn.

Zodra dit is gebeurd begint het leegrijden en weer vullen van de blokken.

Prima zo, dacht ik.

Mocht er nog wat zijn, dan hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet.
Fred.



N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB/Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 feb 2009 :  13:49:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Fred,

Mooi dat het werkt. Weer een probleem minder zonder dat ik wat hoef aan te passen in de source.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina