Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 131 / Bezoekers Vandaag: 8414
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 589
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Omlopen Loc
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

nederbelg

Belgium
68 berichten

Geplaatst - 10 mei 2008 :  21:47:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van nederbelg  Reageer met citaat
Beste,

In vaste route heb ik het omlopen van mijn loc kunnen vastleggen als hij het station binnenkomt. Allemaal geen probleem, maar als hij omloopt en het blok inrijdt stopt hij nartuurlijk bij de stop melder (einde blok). Dat duurt te lang dus gekeken via logische actie's gekoppeld via speciale actie's om de loc bij de eerste melder te laten stoopen en te laten keren. Blijkbaar krijg ik dit niet voor elkaar . Wat doe ik fout of vergeet ik? We spreken over loc 18 Raillion omlopen als hij blok 32 binnenrijdt naar blok 35 of 37.

Grt Dave

Download Attachment: Leulem.bck
91,19 KB

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 10 mei 2008 :  22:42:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Ik zie in onderhoud blokken dat je van 31 naar 35 en 37 kan van 37 via 35 naar 31. Op je baanplan kan je echter alleen naar 37 via 35, en dat kan niet i.v.m. eenrichting 37 naar 35. Daarom zie ik ook niet 1,2,3 de oplossing.

Ik heb mijn database bijgevoegd om je te laten zien hoe ik het opgelost hebt. Het gaat om de 1031.

Download Attachment: Fantasia.bck
300,01 KB

Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....
Ga naar bovenaan de pagina

nederbelg

Belgium
68 Posts

Geplaatst - 11 mei 2008 :  08:12:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van nederbelg  Reageer met citaat
Rob,

Ik heb het verkeerd uitgelegd. De Kwestie is dat er een trein (als voorbeeld 18 raillion) van blok 28 naar 32 rijdt. De loc moet er dan af in blok 32 en moet via 19, 31 naar 35 en/of 37 op daar over te staan. Dit lukt allemaal in de Vaste route. Het enigste wat mij niet lukt is omdat ik twee melders heb in blok 19 en dat hij dit blok geheel doorrijdt tot de stopsectie en dan pas keert. Ik zou eigenlijk bij (of vlak na) de eerste melder gelijk willen keren in blok 19.

Grt

Dave
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 11 mei 2008 :  08:37:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,

Aangekomen in het bewuste blok, geef je in de vaste route aan dat de trein van treintype veranderd, en heel belangrijk ook van lengte.

Het treintype wat je aanmaakt is b.v. losselok railion. met de lengte van de lok. Aangeven dat kort/lang mogelijkheid bij stoppen toestaan.

Voor de eerste melder in blok 19 geef ja aan dat er een altenatieve stopplaats is.(lengete iets groter dan deze lok.)
Bij mij werkt het op deze manier goed.

Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1910 Posts

Geplaatst - 11 mei 2008 :  09:00:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dave,

Maak voor blok 19 een alternatieve stopplaats uit blok 32 aan voor bezetmelder 5.09 voor een lengte van bijv. 30 cm.
Je kunt dan ook de logische en speciale actie weglaten, wel in de vaste route bij blok 19 bij "Rij en stopgedrag" wijzigen in "Stoppen: vertrek alleen op basis van tijd".

In testmode werkt dit.


groet, Huub

Ga naar bovenaan de pagina

nederbelg

Belgium
68 Posts

Geplaatst - 11 mei 2008 :  13:38:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van nederbelg  Reageer met citaat
Beste allemaal,

Werkt perfect allemaal. Alternatieve stoppunt was het enigste wat er scheelde.

Bedankt Dave
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 mei 2008 :  15:51:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Misschien nog wel een idee om een alternatieve stopplaats (bezetmeldpunt) in de vaste treinroute op te kunnen geven. Het voorkomt vreemde dingen in je normale blokken met een korte trein.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 11 mei 2008 :  21:30:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik heb ooit in het verleden eens dezelfde vraag of opmerking gezien maar het antwoord van een persoon die bij het grote voorbeeld werkt(e) was dat dit het normale verschijnsel is en in het groot bedrijf moet de machinist zelfs naar het einde van het blok rijden daar anders de verkeersleiding in moet grijpen als hij eerder keert en veel problemen geeft.



Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 mei 2008 :  21:32:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Juist omdat ik deze vraag ook redelijk vaak prive krijg stel ik een wijziging voor. Echter gezien jouw opmerking zal ik deze dus niet realiseren. Bedankt scheelt mij weer werk.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1910 Posts

Geplaatst - 11 mei 2008 :  22:25:00  Toon profiel  Reageer met citaat
In ieder geval in Duitsland en Frankrijk gaat niet op wat Wim zegt.
Het bord "Halt fur Rangierfahrten" (http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/ra.html#ra10) geeft de grens aan tot waar gerangeerd mag worden, de omlopende loc in dit draadje. Dit bord staat normaal gesproken vrij kort na het laatste wissel van het betreffende station (nog voor het inrijsein voor treinen uit de tegenovergestelde richting), in ieder geval niet aan het eind van het aansluitende blok. In Frankrijk bestaat voor hetzelfde doel het LM-bord (Limite manœuvre) en ik ga er eigenlijk vanuit dat het Nederlandse R-bord op dezelfde wijze wordt toegepast. Wat ik me kan voorstellen is dat wat Wim zegt van toepassing is als dit soort borden niet is geplaatst.

Overigens zelf geen belang bij de wijziging, maar kan me wel voorstellen dat de vraag wordt gesteld. Het is vaak conform het voorbeeld.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 11 mei 2008 :  23:06:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Het was niet mijn opmerking maar de opmerking van een machinist.

Voor zover ik mij herinner komt het erop neer dat de de verkeersleiders het blok handmatig moeten resetten daar het computersysteem anders de weg kwijt is en bij resetten van een blok zijn er dan weer de nodige veiligheidseisen die veel tijd vergen.

Wil je het juiste antwoord dan zal er iemand antwoord moeten geven die daar verstand van heeft.

Overigens zou het best kunnen zijn dat ik ooit deze wijziging nodig zou kunnen hebben. (politiek antwoord)

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 11 mei 2008 23:07:47
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 12 mei 2008 :  09:54:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim en anderen,

Wat is normaal, een omlopende trein: "tegen woordig uithalen over het hoofdspoor", gebeurd gewoonlijk op de manier zoals ook beschreven in koploper. Echter het nederlandse spoorwegsysteem is zo complex, dat er allerlei uitzonderingen zijn. Hier komt dan nog even het R bord, dit staat meestal in een gebied, waar ook over wegen zijn.* Meestal was hier de rangeergrens, dus net voor de aanrijdt sectie van een overweg. Maar lok's worden vrijwel niet meer omgelopen. Maar wel treinstellen, die na einde dienst naar een opstelspoor gaan.
De lengte van de trein, een gecomliceerde overweg spelen hierin een grote rol. Voor 6 bakken VIRM b.v duurt het vrij lang voordat de machinst omgelopen is. En blijft een eventuele overweg te lang dicht. Helaas achteruitrijden kan wel maar Mag absoluut niet omlopen is en must. Een drukke overweg blijft dan te lang dicht. De enige optie is door rijden tot einde blok. Bij een gecompliceerde overweg kan het voorkomen dat deze gereset dient te worden, als doorijden achterwege blijft.
Overwegen, beweegbare bruggen, en hierdoor ook afspraken met derden spelen een grote rol in de dienst (regeling) uitvoering.
Een voorbeeld, twee treinen in dezelfde richting vertrekken gelijktijdig, om een overweg eenmaal per halfuur te sluiten i.p.v. achter elkaar.
(Hoorn -ri Amsterdam en Alkmaar) Afspraak tussen Prorail NSR en gemeente) Zo zijn er nog tal van voorbeelden. Maar op de model baan ben jij de baas Dit is maar een voorbeeld. Er zijn tal van sitiaties waar omlopende treindelen het ander trein verkeer kunnen verstoren. Het gaat te ver om daarop in te gaan.
* Had/heeft (vroeger) ook te maken met de rijrichting van het baanvak.

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 12 mei 2008 :  11:42:20  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Wim,

Juist omdat ik deze vraag ook redelijk vaak prive krijg stel ik een wijziging voor. Echter gezien jouw opmerking zal ik deze dus niet realiseren. Bedankt scheelt mij weer werk.

Mvg,
Paul.



Paul,

jammer als je de wijziging niet gaat realiseren, de situatie komt redelijk vaak voor en ik ben het niet met Wim eens dat er altijd naar het einde van het blok gereden moet worden. Er zijn ook seinborden die alleen van toepassing zijn bij rangeren en dan is het rijden tot aan het betreffende bord en niet einde blok.

met vriendelijke groet,

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

fred spierenburg

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 12 mei 2008 :  13:58:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik vind het een goed idee als je het wel doorvoert.

Fred
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina