Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 155 / Bezoekers Vandaag: 4877
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Welke delen het beste bij een Twin Center
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Havym

Netherlands
10 berichten

Geplaatst - 09 apr 2008 :  10:29:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Havym  Reageer met citaat
Hoi,

Ik ben Marco en ben nieuw op dit forum.
Ik 10 jaar ervaring met analoge banen maar digitaal is nieuw voor me.
Ik heb ooit een digitale TwinCenter gekocht maar daar verder niets mee gedaan.
Nu wil weer een baan gaan bouwen in samenwerking met de TwinCenter en Koploper.
Welke onderdelen kunnen jullie me het beste aanraden om te gebruiken als wisseldecoders en bezetmelders die niet duur zijn.
Ik heb deze bezetmelder nog niet gevonden bij conrad.
En ik zit aan deze wisseldecoder te denken :http://www.conrad.nl/goto/?product=217713 of deze http://www.conrad.nl/goto/?product=212121
Wie heeft advies?

Groet Marco.

Bewerkt door Havym op 09 apr 2008 10:34:09

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 09 apr 2008 :  12:15:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor de wisseldecoders LDT http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_frame_nl.htm (zelfde als de tweede van conrad)en voor bezetmelders/terugmelding zie hiervoor de site van Wim Ros http://people.zeelandnet.nl/rosoft/ of de site van Huib Maaskant http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16_sd_1.htm

Koos Jabaaij

Bewerkt door C_Jabaaij op 09 apr 2008 12:16:58
Ga naar bovenaan de pagina

Havym

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 09 apr 2008 :  14:14:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Havym  Reageer met citaat
Kan ik ook deze bezetmelder gebruiken?
http://www.conrad.nl/goto/?product=212202
Deze is namelijk goedkoper dan die jij voorstelde.

En ja ik weet dat het geld kost maar wil het wel graag zo goedkoop mogelijk maar wel goed.

Alvast bedankt.
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 09 apr 2008 :  15:14:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Dit is alleen een S88-terugmelder (gebouwd) en geen bezetmelder. Je moet hierbij dan nog steeds een bezetmelder hebben. Ik neem even aan dat je twee-rail rijdt. Degene die je bij Wim Ros en Huib Maaskant ziet zijn gecombineerd bezetmelder/terugmelder en denk ik goedkoper als bezetmelder en terugmelder los. Let op digitaal gaan rijden en automatisch rijden kost geld en ook hier geldt goedkoop is duurkoop. Je kunt veel problemen voorkomen door het nu direct goed aan te pakken.

Koos Jabaaij.

Bewerkt door C_Jabaaij op 09 apr 2008 15:15:26
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 09 apr 2008 :  20:55:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Als je kant en klare onderdelen wilt gebruiken, kun je als complete bezetmelder Viessmann 5233 (op basis van stroomdetectie) gebruiken, maar die zijn wel duur. Je moet daarbij rekening houden met het feit dat één 5233 maar een halve bezetmelder is, want die heeft maar 8 poorten. Ze werken bij mijn TC, na wat opstartproblemen, prima. Als wisseldecoders kun je dan denken aan Viessman 5212 of ESU SwitchPilot. Werken prima, maar zijn wel duurder dan de decoders/bezetmelders, die jezelf en Koos hebben genoemd.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Havym

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 09 apr 2008 :  21:38:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Havym  Reageer met citaat
Ok ik heb een beslissing gemaakt wat betreft de bezetmelders en wisseldecoders.
Nu zit ik nog met de locdecoders.

Welke decoders raden jullie mij aan die me niet van me portomonee roven.

Groet Marco.
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 09 apr 2008 :  23:04:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog even een aanvulling over bezetmelders/terugmelders en wisseldecoders: Voor meer betrouwbaarheid LocoNet gebruiken.
Voor de terugmelders de 63340 of de S88SD16 met S88toLN, voor de wissels de uhlenbrock schakelmodule 63410 (20 aansluitpunten) voor wissels lampen of lichtseinen voor het juiste seinbeeld.

Zoveel als mogelijk via het LocoNet laten lopen en aansluiten dus. Geeft de minste kans op vervelende storingen.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 10 apr 2008 :  19:12:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Ik heb zelf een paar locs waarin ik een Lenz Gold decoder (10433) heb ingebouwd. Ik ben daar goed tevreden over. Het zijn decoders die tegen een stootje kunnen. Bovendien kun je er een "powerpack" op aansluiten, waardoor (vooral kleine) locs minder gevoelig worden voor slechte stroomafname op wissels en dergelijk. Zie ook Railhobby van deze maand (www.railhobby.nl) of het Groterdam Project (www.hetgroterdamproject.nl). Recent heb ik een ESU decoder gekocht. Die zijn goedkoper dan Lenz en hebben ook veel mogelijkheden. Bovendien kun je er zelf een "powerpack" voor bouwen, omdat het schema in de handleiding staat. Ik heb de decoder nog niet ingebouwd en kan dus nog geen praktijkervaring geven.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Havym

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 11 apr 2008 :  12:22:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Havym  Reageer met citaat
Ik heb een decoder LD-G-21 van Tams, maar ben er niet tevreden over.
Krijg de lampen niet aan en soms gaat ie er als een haas vandoor.
Deze decoder heeft gelijkstroom detectie. Met standaard instellingen deed ie dat al.

Ik heb ook een ESU decoder (50600) en deze werkt perfect.

Kan mij iemand vertellen hoe het kan dat een loc met FMZ de lampen mooi branden als ik met de TC rij en de lampen niet meer aan kan krijgen als ik koploper gebruik achter de TC?

Groet Marco.

Bewerkt door Havym op 11 apr 2008 13:43:38
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 13 apr 2008 :  17:52:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Ik heb ook met FMZ-decoders, TC en Koploper gereden, maar daar deed de verlichting het ook met Koploper wel goed. Er zijn nu een paar mogelijkheden:
De decoderinstellingen bij "Onderhoud locomotieven" is niet op FMZ (15 stappen, als ik me goed herinner) ingesteld.
Het aanschakelen van de verlichting staat niet goed in het Rijwindow van de betrokken loc.
Tenslotte kan er mogelijk nog iets met de rijrichtingsinstellingen tussen de FMZ loc en Koploper niet kloppen.
Ik denk dat je die dingen systematisch moet checken.
Overigens zou ik persoonlijk zo snel mogelijk de FMZ-decoders vervangen, want het is préhistorie.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

chriskefel

Belgium
1 Posts

Geplaatst - 12 mei 2008 :  09:55:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van chriskefel  Reageer met citaat
Als newbee in het digitaal heb ik de startende combinatie Twin-Center met Lenz LS150 (4 stuks) reeds aangesloten en werkende.
In de analoge locs heb ik de Lenz Silver decoder ingebouwd.
Daarbij komt spoedig Viessmann 5233 (2 stuks) om het detectie werkend te krijgen.
In dit draadje staat ook de Uhlenbrock 63410 vermeld als prima schakelmodule via Loconet.

Is de communicatie probleemloos te doen: Twin-Center datanet, Loconet en S88?

Uiteindelijk is het zeker de bedoeling om met Koploper te werken, test aansluiten USB 2.0->RS232 is reeds gelukt.

Met vriendelijke groeten,
Chris

Fleischmann H0 Profi, Twin-Center, LS150, Vi-5233

Bewerkt door chriskefel op 12 mei 2008 09:58:11
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina