Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 341 / Bezoekers Vandaag: 7136
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Dynamische bloklengte en leren remmen ???
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

dentheo

Belgium
1758 berichten

Geplaatst - 29 apr 2008 :  22:24:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Gaat koploper de treinen ook leren remmen in een dynamisch blok ?
Sommige treinen blijven nogal hakerig stoppen.
Snelheid misschien groter dan minimum bij aankomst ?
Kan ik, net zoals bij andere blokken, verwachten dat dit geleidelijk beter wordt ?



Theo vanop de heide

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 apr 2008 :  22:59:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Zie je dit in het eerste of in het tweede blok van de dynamische groep?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 30 apr 2008 :  09:26:19  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Theo,

Zie je dit in het eerste of in het tweede blok van de dynamische groep?




Meest opvallend bij tweede blok. De trein stopt dan abrupt,flasht met zijn licht achteruit,en dat is blijkbaar genoeg om detectie weg te laten vallen...
Andere rijden eerst 10 cm door en rijden dan netjes 11cm terug....

Lijkt een beetje op het leergedrag bij normaale blok...


Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 apr 2008 :  12:38:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Werk jij met bezetmelders of met een lichtsluis? Kijk ook eens in communicatielogging voor de wijzigingen van de bezetmeldpunten en dan dus specifiek het bezetmeldpunt van het 2de dynamische blok met die eigenwijze trein.
Werkt hier de bezetmelding zoals jij verwacht?

Wordt niet per ongeluk in die trein opeens van de andere kant stroom genomen en hierdoor de bezetmelder vrijgegeven? (geldt alleen bij werking obv bezetmelding).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 30 apr 2008 :  14:00:55  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Theo,

Werk jij met bezetmelders of met een lichtsluis? Kijk ook eens in communicatielogging voor de wijzigingen van de bezetmeldpunten en dan dus specifiek het bezetmeldpunt van het 2de dynamische blok met die eigenwijze trein.
Werkt hier de bezetmelding zoals jij verwacht?

Wordt niet per ongeluk in die trein opeens van de andere kant stroom genomen en hierdoor de bezetmelder vrijgegeven? (geldt alleen bij werking obv bezetmelding).



Ik werk met bezetmelder.
Zou ik hier geen 10cm doorrijden programmeren ? Dan moet hij iets verder doorrijden en iets verder terug ? Of werkt dat in dynamische blokken niet ?

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 apr 2008 :  14:53:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Niet doen met dynamische blokken. Het gedrag is onvoorspelbaar en ik geen geen garantie en als het niet werkt pas ik het ook niet aan. Dit is een optie die je echt niet met dynamische blokken wilt gebruiken.

Waarom denk Koploper dat de trein al terug is gereden? Daar geef jij geen antwoord op.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 30 apr 2008 :  23:53:29  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Theo,

Niet doen met dynamische blokken. Het gedrag is onvoorspelbaar en ik geen geen garantie en als het niet werkt pas ik het ook niet aan. Dit is een optie die je echt niet met dynamische blokken wilt gebruiken.
Waarom denk Koploper dat de trein al terug is gereden? Daar geef jij geen antwoord op.



Doorrijden helpt inderdaad niet...
Morgen terug eruit.

Bij de treinen die bruusk stoppen staat slechts één draaistel in het tweede stopblok. Bij het omkeren flitst het licht zéér kort achteraan daarna brandt het terug vooraan.
Koploper heeft dus melding waarschijnlijk zien verdwijnen en draait richting om.

Bij lokomotieven die rustig stoppen staan beide draaistellen in het meldingsstuk en gaat het terugrijden volgens het boekje.

Ik ga het programmeren van die bezetmelder ook eens nakijken of ik wel vertraging heb zitten op de vrijgave... indien dat 2 sec is, zou hij toch even moeten rijden, niet alleen met zijn achterlichten flitsen.





Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 01 mei 2008 :  08:08:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Wat zegt de communicatielogging over de betreffende locs en bezetmelders?
Zie je daar wel wat je verwacht?

Huub

Bewerkt door hubertus op 01 mei 2008 08:08:59
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 01 mei 2008 :  14:02:21  Toon profiel  Reageer met citaat
DE OPLOSSING....

De sporen in mijn dynamisch blok zijn de enige op mijn baan die NIET door een bezetmelder lopen, zij zijn rechtstreeks verbonden met de blauwe draad (selectrix).
Hierdoor heeft de stroom de neiging rechtstreeks naar de blauwe draad te lopen en de bezetmelder te mijden.

Tijdens het rijden valt dat niet op, bij het stoppen en omschakelen valt die stroom bijna weg en valt bezetmelding totaal weg, waardoor lok niet start en aanstonds terug voorwaarts schakelt (de computer denkt ahw. dat de trein "nogal snel" achteruit gereden is).
Een slecht achteruit gereden lok kan zelfs een stroom"brug" maken naar niet gedetecteerd spoor voor de andere loks (hangen op zelfde bezetmelder)

Ik heb in de voeding naar die "ongedetecteerde" railstukken antiparallel diodes tussengeschakeld totdat de spanning bij belasting "iets" lager wordt dan die door de bezetmelders...nu alles OK.
De stroom gaat nu de goede kant op.

Ik gebruik wel bezetmelders van Rautenhaus met PTC en galvanische scheiding, hebben iets hogere interne weerstand en dus spanningsverlies.

Het was dus niet aan koploper te wijten...maar wie had dat durven denken ?






Theo vanop de heide

Bewerkt door dentheo op 01 mei 2008 19:27:45
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina