Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 199 / Bezoekers Vandaag: 6779
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 429
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 treinen zitten elkaar in de weg
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

robpnl

Netherlands
22 berichten

Geplaatst - 17 dec 2007 :  15:52:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Helaas ben ik niet zo ruim behuisd. Mijn baantje meet daarom slechts 2,5 bij 1,5 meter, maar ik heb deze ruimte 'creatief' benut. In mijn database (robpnl.bck; heb ik ge-upload) vormen de blokken 6, 7 en 8 een station. De blokken 1 tm 5 zijn niet zichtbaar (in berg). Mijn motief is Zwitserland, dus ik rijdt links. De binnenronde wordt gevormd door de blokken 1, 2, 6 en 7. De keerlus (blok 5) houdt ik even buiten beschouwing.
Stel de volgende situatie met twee loks; beide rijdend op variabele route 'binnendoor, zonder keerlus; mode automatisch rijden (F8). Ik start het automatisch rijden door elke lok naar een vrij blok te sturen. Als de loks de blokken bereikt hebben, vervolgen ze hun weg naar keuze (volgens variabele route 'binnendoor, zonder keerlus'). Al snel loopt het vast doordat ze op elkaar gaan staan wachten. Lok 1 staat bijvoorbeeld in blok 1 te wachten tot blok 6 vrij komt. Terwijl lok 2 in blok 6 juist wacht tot tot blok 1 vrij komt. Dit alles terwijl blok 2 en blok 7 gewoon vrij zijn en er in principe gewoon gereden zou moeten kunnen worden.
Dit is een soort deadlock, maar ik weet niet hoe hier uit te komen. Kan iemand mij hierbij helpen? Hoe is de filosofie van Koploper bij het zoeken van een weg binnen een variabele route? Wordt als er uit meerdere wegen gekozen kan worden niet automatisch een vrije gekozen? Hoeveel blokken wordt hierbij vooruit gekeken?

hopelijk kan iemand mij een stuk op weg helpen.

groet,
Rob Peters

Download Attachment: robpnl.bck
47,51 KB

Bewerkt door robpnl op 17 dec 2007 15:54:38

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 17 dec 2007 :  18:08:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Rob,

ik denk dat dit door je variabele routes is ontstaan, waar heel veel richting verboden inzitten. Als je dit uischakeld in een rijwindow zal de loc vermoedelijk wel een vrij spoor zoeken,

Succes,

Groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

robpnl

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 18 dec 2007 :  07:24:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Walter,

betekent dit, dat als ik als ik bij een variabele route in de stamgegevens aangeef dat een blok uitgesloten is, ik bij richtingsverbod alle bewegingen van en naar uitgesloten blokken niet hoef aan te vinken?.
Ik heb dit nu wel gedaan. In stamgegevens staat dat slechts de blokken 1,2 6 en 7 bereden mogen worden. In richtingsverbod staat dat slechts de bewegingen tussen deze blokken zijn toegestaan.

groet,
Rob
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 dec 2007 :  07:41:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

In een richtingsverbod kan je niets toestaan. Uit jouw laatste bijdrage lees ik dit wel (of ik lees het verkeerd).

Als een blok is uitgesloten dan heeft een richtingsverbod naar dit blok geen zin. Koploper controleert er niet op tijdens invoer.

Een richtingsverbod is bedoeld voor een blok waar vanuit 1 richting wel treinen mogen inrijden en vanuit een andere richting niet. Wanneer een blok volledig is uitgesloten, zal de trein er van geen enkele kant in kunnen rijden en dus hebben richtingsverboden dan ook geen zin.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

robpnl

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 18 dec 2007 :  15:17:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Paul, ik ga, zoals Walter al voorstelde, alle overtollige richtingverboden er uit halen.

groet,
Rob
Ga naar bovenaan de pagina

robpnl

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 19 dec 2007 :  08:34:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb alle richtingverboden verwijderd, maar dat maakte niet uit. Wat mij nu pas opviel, was dat de loks in plaats van varialel op vaste routes werden gestuurd. Het waren de hen toegewezen vaste routes, maar .... ik had toch duidelijk 'variabele routes' aangevinkt!
Blijkbaar wordt dit overruled. Klopt het dat als je voor een lok zowel variabele als ook vaste routes hebt gedefinieerd en je in automatisch rijden (F8) het rijden start door de lok naar een vrij blok te slepen, de lok nadat hij dit blok bereikt heeft verder gaat op hem toegewezen vaste routes? Dit terwijl in de eigenschappen van de lok aangevinkt staat dat deze via variabele routes dient te rijden?

groet,
Rob
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 dec 2007 :  10:53:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Jij vinkt helemaal niet aan bij een loc of deze rijdt volgens vaste of variabele routes. Er is in het rijwindow te weinig ruimte om beide te laten zien.

Je geeft in een rijwindow op welke variabele treinroutes van toepassing zijn.
Je kan ook opgeven welke vaste treinroute voor die loc gelden. Rijdt de loc gewoon automatisch (en dus niet via een vaste route) en de loc komt langs combinatie richtingsblok / eerste blok uit vaste treinroute dan zal indien die vaste treinroute is aangevinkt de vaste treinroute starten.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

robpnl

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 19 dec 2007 :  13:24:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Paul voor je snelle en duidelijke uitleg. Nu weet ik hoe de vork in de steel zit. De vormgeving van het tabblad 'rijgedrag' behorende bij een lokomotief heeft mij blijkbaar op het verkeerde been gezet. Omdat je om bij de treinroute(s) een type moet selecteren, ging ik er van uit dat de lok dan ook enkel via dat type route zou rijden. Dus òf variabele routes òf vaste routes. Ik had anders tabbladen verwacht.
Ik ga mijn database aanpassen. Ik heb via marktplaats een paar S88's besteld. tussen kerst en oud en nieuw ga ik eens experimenteren met automatisch rangeren.

groet,
Rob
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 dec 2007 :  15:08:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Voordat jij automatisch gaat rangeren, zorg dan eerst dat je automatisch kan rijden. Rangeren is hogere Koploperkunde. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat je goed weet hoe Koploper werkt.
Zelf rangeer ik niet. Ik denk niet dat ik je daar bij veel kan helpen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina