Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 173 / Bezoekers Vandaag: 6220
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 429
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Koploper Vista seriele koppeling....
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

dentheo

Belgium
1758 berichten

Geplaatst - 15 dec 2007 :  23:32:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Zijn er lezers van dit forum die Koploper draaien onder Vista ?
Hoe hebben zij de seriele poort van de centrale gekoppeld ?
Via serieel-USB overgang ? ondervinding ?
Via expresscard met serieel ? Zou "beter" zijn ...
Ondervinding ?
`
Dank,
Theo

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 15 dec 2007 :  23:52:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Een usb-seriele kabel werkt prima onder Vista hoor, ook samen met Koploper. De software is wel van belang. Daarmee kun je vaak de compoort instellen. Als je dat doet en je stelt hem bijvoorbeeld in op com 4 en vervolgens geef je in Koploper onder instellingen per database ook aan dat de centrale eenheid via com 4 aangestuurd moet worden, dan werkt het doorgaans. Een enkele keer moet je Koploper afsluiten en opnieuw opstarten. Er zijn wel meer discussies over dit onderwerp geweest op deze lijst, handig om even door te lezen.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 16 dec 2007 :  00:13:19  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Theo,

Een usb-seriele kabel werkt prima onder Vista hoor, ook samen met Koploper. De software is wel van belang. Daarmee kun je vaak de compoort instellen. Als je dat doet en je stelt hem bijvoorbeeld in op com 4 en vervolgens geef je in Koploper onder instellingen per database ook aan dat de centrale eenheid via com 4 aangestuurd moet worden, dan werkt het doorgaans.



Ik krijg "net" iets te veel valse bezetmeldingen... Volgens sommigen zijn de USB serieel kabels nogal verschillend in spanningsdrempels (mijne is een ATEN). Een PMCIA, nu expresscard met DB9 zou stukken beter zijn ??? iemand ?
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 16 dec 2007 :  16:45:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Valse bezetmeldingen krijg je meestal als draden te dicht bij elkaar liggen. Een terugmelding is vrij zwak. Kruisen voedingsdraden met je draden van de bezetmelders? Is je massa allemaal goed aansgesloten? Ik ben er zeker niet bij voorbaat zeker van dat je usb-serieel kabel de oorzaak van deze valse meldingen is.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 16 dec 2007 :  16:46:34  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Theo,

Valse bezetmeldingen krijg je meestal als draden te dicht bij elkaar liggen. Een terugmelding is vrij zwak. Kruisen voedingsdraden met je draden van de bezetmelders? Is je massa allemaal goed aansgesloten? Ik ben er zeker niet bij voorbaat zeker van dat je usb-serieel kabel de oorzaak van deze valse meldingen is. Als je een desktop hebt, zou ik er inderdaad een kaartje inzetten met seriele poorten. Is goedkoper en zeker zo betrouwbaar.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!




Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 16 dec 2007 :  18:20:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Theo,

Valse bezetmeldingen krijg je meestal als draden te dicht bij elkaar liggen. Een terugmelding is vrij zwak. Kruisen voedingsdraden met je draden van de bezetmelders?




ik rij met Selectrix, na de bezetmelders zit ik dan ook direkt op de bus en met een redelijke spanning..... Ik krijg ook geen "fladderende" terugmeldingen.....maar "consistent" verkeerde.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 16 dec 2007 :  22:32:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Hoewel ik geen ervaring heb met USB-Serieel converters en Selectrix (Ik rij nog met een seriële aansluiting tussen mijn Twincenter en de laptop), lijkt mij een consistente serie van foutieve bezetmeldingen eerder te duiden op dat er ergens nog foutieve instellingen voor de bezetmelders staan, danwel dat een bezetmelder niet goed functioneert. Wellicht verstandig dat eens goed na te kijken. Wat gebeurt er bijvoorbeeeld in de testopstelling, dus als als poort "Testen" is gekozen. Als je dan dezelfde problemen hebt, zit het ergens in "de baan". Eventueel kun je je database uploaden, zodat collega Koplopers er eens naar kunnen kijken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 17 dec 2007 :  00:30:15  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Theo,

Hoewel ik geen ervaring heb met USB-Serieel converters en Selectrix (Ik rij nog met een seriële aansluiting tussen mijn Twincenter en de laptop), lijkt mij een consistente serie van foutieve bezetmeldingen eerder te duiden op dat er ergens nog foutieve instellingen voor de bezetmelders staan, danwel dat een bezetmelder niet goed functioneert.


bedankt voor het meedenken:

Vandaag alles op laptop van de zaak gezet (Windows 2000) en rechtstreeks gekoppeld (serieel, is oude rakker).....alles ok zelfs op hoogste snelheid. Enig verschil is het stukje kabel met serieel aan één zijde en USB aan andere..EN Vista.
Ik zal eens proberen ergens een expressCard met Serieel te vinden en te proberen...
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 19 dec 2007 :  19:55:57  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

lijkt mij een consistente serie van foutieve bezetmeldingen eerder te duiden op dat er ergens nog foutieve instellingen voor de bezetmelders staan, danwel dat een bezetmelder niet goed functioneert.


bedankt voor het meedenken:

Vandaag alles op laptop van de zaak gezet (Windows 2000) en rechtstreeks gekoppeld (serieel, is oude rakker).....alles ok zelfs op hoogste snelheid. Enig verschil is het stukje kabel met serieel aan één zijde en USB aan andere..EN Vista.
Ik zal eens proberen ergens een expressCard met Serieel te vinden en te proberen...




Blijkbaar blokkeert mijn combinatie kabel+driver het "spontaan melden van wijzigingen door de centrale NAAR de PC", als ik de PC laat pollen gaat het zowel onder XP als Vista.

We zoeken verder in dokumentatie van USB-RS232 combinaties.
Alles kan nu rijden, de rest kan nog geoptimaliseerd.

Theo
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 19 dec 2007 :  20:23:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Ik kan het niet laten om wederom iets over de bekende USB <-> Serieel adapters te vertellen.

Bij deze een citaat uit een ander bericht van mij:

Dit soort problemen met USB -> RS232 kabels zijn wel eens vaker besproken (en opgelost). De meegeleverde drivers zijn vaak erg verouderd. Meestal zijn dit Prolific of FTDI chips die in dergelijke converters gebruikt worden. Ik adviseer dan ook iedereen met USB -> RS232 converter-problemen op de website van de fabrikant de meest recente drivers te zoeken en te downloaden.

Mocht je reeds de drivers van de website van Prolific of FTDI gebruiken, dan is er mogelijk geen andere oplossing met deze adapter dan wachten op een nieuwere versie. Gebruik ook niet de drivers van het merk wat op je doosje of op de adapter staat, deze zijn vaak niet de allerbeste. Het kan werken, maar met specifieke toepassingen ook vaak niet.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina