Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 100 / Bezoekers Vandaag: 28218
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 automatisch achteruit rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

walter delmee

Netherlands
51 berichten

Geplaatst - 27 okt 2007 :  00:21:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forum leden,

Het lukt mij niet om een loc achteruit te laten rijden via een wisselstraat naar een vervolgblok. Om vervolgens eerst tot stilstand te komen in het vervolgblok, en nadat automatisch een nieuw blok is geselecteerd de loc voorwaarts zijn geselecteerde weg gaat vervolgen. Met name deze laatste actie krijg ik niet voorelkaar. Mijn loc rijdt dan niet naar voren maar blijft gewoon achteruit rijden.

De loc moet achteruit van blok 40 naar blok 15 rijden, om daar te stoppen en vervolgens van rijrichting te veranderen om naar blok 16,17 of 18 te rijden.

Ik hoop dat dit te begrijpen is en iemand mij hiermee kan helpen.

Groeten Walter

Download Attachment: zolderbaan_20070928_203348_20071027_000641.bck
151,7 KB

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 okt 2007 :  07:19:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Start onderhouden blokken:
- klik hierna op blok 15 zodat eigenschappen worden getoond
- kies dan in onderste tabblad (uit blok) blok 40
- bij de sporen 16,17,18 en volgens mij ook 40 moet de indicatie keer loc worden aangevinkt.
Koploper moet wel weten dat de rijrichting gewisseld moet worden. Door het activeren van dit vinkje vertel jij dat aan Koploper. Hou er wel rekening mee dat in principe alleen treinstellen (onderhouden locomotieven) of trekduw (rijwindow) automatisch zullen keren.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 okt 2007 :  07:22:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Tweede aanvulling: weer even de eigenschappen van blok 15 opstarten
Waarom geef jij hier deadlock voor 16 17 of 18? Dit heeft echt totaal geen zin daar het allemaal blokken zijn die aansluitend liggen aan blok 15. Koploper zal nooit een bezet blok in rijden. Deze deadlock kan je echt verwijderen. Deadlocks moet je het liefst zo min mogelijk gebruiken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

walter delmee

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 27 okt 2007 :  12:49:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Bedankt, het werkt. Loc start in blok 40 rijdt achteruit naar blok 15 en stopt. Om weer verder te rijden moet ik in het rijwindow de blauwe pijl aanklikken. De loc vertrekt dan in de goede richting naar een vervolgblok. Echter nu mijn vraag: kan nadat de loc in blok 15 is gestopt, het weer verder rijden automatisch gestart worden?



Groeten Walter
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 okt 2007 :  19:34:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Heb jij mijn laatste zin goed gelezen?

Hou er wel rekening mee dat in principe alleen treinstellen (onderhouden locomotieven) of trekduw (rijwindow) automatisch zullen keren.

Andere mogelijkheid is om aan te geven dat iedere locomotief mag keren in blok 15. Dit kan je aangeven bij de aanvullende blokeigenschappen van blok 15 (rechtermuisknop op het blok 15 in het baanoverzicht).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

walter delmee

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 27 okt 2007 :  22:39:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Het werkt. Verder ben ik nu bewuster geworden van het gebruik van de rechtermuisknop, zo kan je inderdaad snel veranderingen aanbrengen. Op jou vraag of dat ik jou laatste zin goed gelezen heb, ja dat heb ik. Ik weet dat dit keren niet de meest handige oplossing is, maar ik wilde op dat gedeelte van de baan ook wat beweging hebben. In de toekomst als mijn draaischijf geautomatiseerd is zal ik e.e.a. anders inrichten.

Nogmaals bedankt.

Groeten Walter
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina