Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 82 / Bezoekers Vandaag: 28038
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 geen communicatie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Marco

Netherlands
107 berichten

Geplaatst - 20 okt 2007 :  19:15:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi, ik heb wat kleine dingen aangepast (tabbladen; zie onderwerp; probleem in blokken
Hierna Koploper en Tc weer gestart via laptop maar kreeg foutmelding geen communicatie te zien. De treinen rijden nu niet meer via Klp.
Als ik ze alleen via Tc laat rijden is er geen probleem.
De spiegeleieren gaan wel van rood naar groen en ook mijn Tc wordt ingeschakeld. Dit duurt overigens vrij lang voordat ze van kleur (rood/groen) veranderen.
Ik kan ook een trein in een blok plaatsen alleen rijden doet hij niet.
Weet iemand een antwoord

Voor deze wijziging had ik geen problemen.
Kan op de helpsite geen antwoord vinden.
Marco

een beginner die nog een beginner blijft!!

Bewerkt door Marco op 20 okt 2007 19:20:13

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 20 okt 2007 :  21:55:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Als je je TC opstart via het groene spiegelei schrijf je dat je TC wel aanschakelt. Ik neem aan dat het rode "stop"-ledje uitgaat en het groene "go'-led aan. Komt daarna ook Koploper terug met het groene spiegelei, of blijven beide spiegeleieren grijs. Als dat zo is, is er een miscommunicatie tussen Koploper en het TC, waardoor heel veel fake data wordt gegenereerd. Koploper wacht nu tot er geen data meer komt, maar dat gebeurt niet. Er zijn twee manieren om de zaak nu toch aan de praat te krijgen:
1. Druk als op het TC de groene led gaat branden op de "stop"-knop. Als het goed is schakelt Koploper nu aan. Druk vervolgens op het TC weer op de "go"-knop en het systeem zou moeten werken. De fake data blijft echter komen en belast natuurlijk het systeem. Bij een eenvoudige baan en een stevige PC zul je daar niet veel last van hebben.
2. De kans is aanwezig dat de fake data ontstaat door een verschil van inzicht tussen Koploper en het TC over het aantal bezetmelders. Ga bij het TC naar de plaats waar je je aantal bezetmelders invoert. Waarschijnlijk zie je daar het aantal staan dat is opgegeven. Bevestig dit nog een keer via "ENTER". Zeer waarschijnlijk houdt het verzenden van fake data dan op en werkt alles weer zoals het zou moeten.

Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Marco

Netherlands
107 Posts

Geplaatst - 21 okt 2007 :  09:36:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb even bij Gevordenen gekeken en daar staat ook een draadje over het opstarten van een TC. Dit draadje is geopend door Paul zelf en het lijkt dat er meer mensen zijn die dit probleem hebben. Maar ik ga in ieder geval proberen wat Dirk mij geadviseerd heeft.
Groet Marco

een beginner die nog een beginner blijft!!
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 okt 2007 :  10:42:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Als het een probleem is, dan is het eigenlijk geen probleem in Koploper. Ergens wordt door 'iets' een stroom van bezetmeldingen wijzigingen gegenereerd. Dit zorgt ervoor dat Koploper niet lekker kan opstarten. Koploper wil eerst de queue leeg hebben van de IB of TC. Koploper bijft dit proberen tot er niets meer wordt ontvangen.

Heb jij soms 1 of meer S88 toegevoegd?
Als Koploper is gestart en het 'eindelijk' doet, kijk dan eens in de communicatie logging en dan speciaal voor de bezetmeldingen. Staat daar iets te flikkeren?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Marco

Netherlands
107 Posts

Geplaatst - 21 okt 2007 :  10:49:27  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi Paul en iedereen,
Ik heb niets toegevoegd alleen het tabblad probleem gewijzigd.
ALs ik voor deze wijziging de bezetmelders ging controleren in com. logging gebeurde er niets. Ik neem aan dat deze moeten oplichten zoals in het voorbeeld bij help?
groetjes

een beginner die nog een beginner blijft!!
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 okt 2007 :  20:00:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Upload je database eens. Misschien dat daar wat aan te zien is. Op deze manier is het wel een beetke moeilijk iets zinnigs te zeggen. Vooral omdat jij volgens zeggen slechts weinig hebt gewijzigd.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Marco

Netherlands
107 Posts

Geplaatst - 22 okt 2007 :  10:51:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Zal ik doen. Ik ga er een weekje tussen uit dus zal ik dit volgende week wel even doen!
Groetjes Marco

een beginner die nog een beginner blijft!!
Ga naar bovenaan de pagina

Marco

Netherlands
107 Posts

Geplaatst - 26 okt 2007 :  17:30:44  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi,
Na een weekje vakantie weer met klp begonnen.
De trein rijd weer. Had wat over het hoofd gezien!
Alleen voor wat betreft de communicatie met de spiegeleieren loopt nog niet goed. Als ik doe wat Dirk schrijft komt er een foutmelding "noodstop" in beeld. Ik heb ook het aantal bezetmelders in het TC opnieuw bevestigd. Het gevolg is nu dat als ik de treinen stilzet en stop rijden aanklik er geen spiegeleieren komen waardoor ik Klp niet goed kan afsluiten. Ik kan wel gewoon rijden en alle lijnen kleuren goed mee.

Download Attachment: treinbaan.bck
19,89 KB
Wie weet raad?

een beginner die nog een beginner blijft!!
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 26 okt 2007 :  22:08:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Op zich klopt het dat als je op het IB/TC nadat het groene "go"-lampje is gaan branden op de rode "stop"-knop drukt er een noodstop wordt gegenereerd in zowel IB/TC als Koploper. Dat zie ik bij mij ook gebeuren. Door weer op "go" te drukken zou de noodstop weer opgeheven moeten worden en het geheel netjes moeten functioneren. Zolang IB/TC en Koploper nog met de fake communicatie bezig zijn, komt inderdaad het groene spiegelei niet terug. Koploper functioneert dan wel gedeeltelijk, maar niet goed, zoals je zelf ook hebt gemerkt. Dat is alleen te herstellen door via één van de opgegeven manieren het IB/TC weer tot rust te brengen.

Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Marco

Netherlands
107 Posts

Geplaatst - 27 okt 2007 :  14:50:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Toch nog even een vraagje; ALs ik Klp opstart komen er spiegeleieren!
Klik ik op het groene ei blijven ze grijs. Kan nu wel rijden.
Nadat ik de treinen stilzet en uit het blok verwijder komt het groene ei wel weer terug?!
Als ik doe wat Dirk schrijft, na noodstop enz, komen de eieren niet terug. Ik kan Klp dus niet goed afsluiten.

Ik weet dat het eigenlijk niet de bedoeling is van dit forum maar is er een TC-gebruiker die telefonisch support kan/wil geven?
Of mss mag ik wel langskomen? Als dan alles naar behoren werkt kan ik de bevindingen alsnog hier vermelden.
Groetjes

een beginner die nog een beginner blijft!!

Bewerkt door Marco op 27 okt 2007 14:52:42
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 28 okt 2007 :  21:48:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Misschien is het inderdaad goed even "real-time" te communiceren. Als je me een mailtje stuurt, kunnen we een afspraak maken. Het mailadres is helaas niet zichtbaar in de ledenlijst. Stuur het daarom maar naar info OP leora.nl.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 29 okt 2007 14:12:18
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina