Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 485 / Bezoekers Vandaag: 9232
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 761
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 stuurstand koppelen loc
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

JanB

Netherlands
7 berichten

Geplaatst - 11 okt 2007 :  21:10:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo mensen

Ben nieuw op dit forum en en rij +/- een jaar met Koploper
Heb een klein baantje gemaakt om dingen te proberen
De meeste problemen heb ik altijd wel kunnen vinden op het forum maar nu ik eigelijk een probleem waar ik niet weet wat ik er mee aan moet.
Als ik stuurstandrijtuigen ga koppelen met de locs gaat na verloop van tijd de raarste dingen gebeuren.
De wissel en sein decoders gaan op een bepaald moment haperen en CV van Locs krijgen zomaar andere waardes.
Ik rij met locs en locdecoders van Fleischmann.
Functiedecoders zijn van Brelec en 1 van Lenz
Sein en wisseldecoders en terugmeldmodules zijn van LDT
en eenTwin Center en Koploper 6.4
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ik hoop dat dit beetje de informatie is die jullie nodig hebben en mij misschien kunnen helpen

Bvd Jan

Bewerkt door JanB op 11 okt 2007 21:46:04

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 12 okt 2007 :  19:05:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Jan,

Ik kan je helaas niet helpen, maar de reden dat ik reageer is het volgende:
Ik heb sinds kort een stuurstandrijtuig voorzien van een Lenz funktiedecoder. Deze geprogrammeerd op adres 26 met 28 rijstappen.
De werking gekontroleerd via de handregelaar van Lenz (wisselen van rijrichting doet verlichting schakelen van rood naar wit vv)
Deze binnen Koploper gekoppeld aan een loc. Loc laten vertrekken en dan zie ik het volgende: op de handregelaar zie ik de ingestelde rijstappen van 28 naar 14 verspringen. En bij het veranderen van de rijrichting schakelt de verlichting niet om.
Ik heb hier verder geen aandacht meer aan besteed maar wellicht zijn er meer gebruikers met een stuurstand probleem.
Ik ben een Lenz gebruiker.

Mvg,
Cees Brocaar
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 14 okt 2007 :  17:59:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koploper gebruikers,

Gezien de minimale reacties zou ik de vraag anders willen stellen?
Zijn er uberhaupt wel tweerail gebruikers die werken met een stuurstand en zo ja werkt dit naar behoren. Als dit inderdaad het geval is dan zou ik gaarne willen weten wat wij dan fout doen?
Mvg
Cees Brocaar
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 okt 2007 :  18:25:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Ja hoor geen enkel probleem hier mee. Ik rij niet met Lenz maar met Selectrix.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 14 okt 2007 :  19:38:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Geen enkel probleem met stuurstandrijtuigen, ik werk met een Intellibox. Gewoon doen zoals het in de helpfile staat en het werkt.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 14 okt 2007 :  19:53:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Koos,

Dat is nu net het probleem. Het is zo simpel een stuurstand aan te maken!
Maar als het dan niet werkt dan wordt het zoeken. De decoder(lenz)is goed aangesloten, want buiten koploper om werken alle funkties, zoals licht aan/uit en schakelen rijrichting.Echter met het rijden met koploper werkt het niet meer. Centrale na laten kijken bij leverancier ( want je weet niet wat het probleem is) heeft ook niets opgelevert. Alles werkt technisch. Vandar mijn oproep. Ik vraag me af of het niet in de kombinatie Koploper/Lenz ligt? Dus ik zou zou graag reaktie van Lenztesters of gebruikers willen horen?

Mvg.
Cees Brocaar
Ga naar bovenaan de pagina

JanB

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 14 okt 2007 :  20:40:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal

Ik zal ook even weer reageren
Als ik de stuurstand koppel aan loc gaan dus de raarste dingen gebeuren zo als ik zei.
Het lijkt erop dat het TC de fout in gaat.
Als ik de CV's van loc weer goed wil zetten lukt dat soms dan niet.
Het gaat vaak om de CV 1 locadres CV 2 min snelheid CV 3 optrekken CV 4 afremmen en af en toe CV 29 rijstappen (Bit 1 staat dan op 0 ipv 1 waardoor knipperende verlichting)Loc gaat dan knorren en schokken dit komt doordat CV 2 heel hoog staat 128 ipv 5.
Wil ik dit weer goed hebben moet ik soms eerst de de TC risetten voordat dat ik de CV's weer goed kan krijgen.
Als ik het stuurstandrijtuig hetzelfde adres als loc geef dus niet ga koppelen heb ik geen problemen met de functies van de stuurstand en loc en TC
Dus ik denk dat er wat verkeert gaat met koppelen van loc en stuurstand waardoor TC overspannen word.

Groet Jan


Bewerkt door JanB op 14 okt 2007 20:43:59
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 14 okt 2007 :  21:20:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Koploper kan nooit CV's van een decoder veranderen, dit kan alleen in de programmeerstand van je TC en Koploper heeft geen functie om decoders te programmeren.
Wat er dan wel mis gaat kan ik ook zo niet zeggen.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 14 okt 2007 :  21:25:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

staat bij de lok en bij de stuurstand het goede aantal stappen van de decoder opgegeven? Dus bij de lok 28 en bij de stuurstand 28? En is dit in de decoder ook goed ingesteld met de desbetreffende CV.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

JanB

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 14 okt 2007 :  21:59:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Koos

Dit is ook heel raar ik denk dus dat de TC in de stress gaat waardoor dus CV's op onverklaarde gewijzigd worden
Het programeerspoor is niet in de baan verwerkt ligt er helemaal los naast.
Ik hoop dat Paul het op Eurospoor het mij wil laten zien hoe het precies moet want waarschijnlijk doe ik toch wat fout.
Ik heb de helpfile al een paar keer door genomen maar zie niet wat ik fout doet.

Groet Jan
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 okt 2007 :  22:24:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Op Eurospoor ben je zeker welkom. Echter zoals Koos Jabaaij ook schreef: Koploper heeft gelukkig geen mogelijkheden om CV waarden in decoders te veranderen.
Eigenlijk is het voor mij dus uitgesloten dat het in Koploper zit (het probleem wat jij beschrijft).
Ik wil je best laten zien hoe het werkt, maar ik denk dat jij al precies hetzelfde gedaan hebt.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 15 okt 2007 :  18:08:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Koos,

Bij de loc en de stuurstand zijn de juiste stappen ingevoerd. Loc 28 stuurstand 27 (foutief 28 vermeld bij de inleiding) Deze functiedecoder kan maar op twee stappen geprogrammeerd worden n.l. 14 of 27.
Van CV's heb ik geen verstand en kom ik ook nooit aan. In de handleiding van de decoders staat echter dat hij standaard ingesteld staat op 27 stappen. Op de handregelaar van Lenz kan ik dmv het drukken op de +toets kiezen voor 14,27,28 of 128 stappen. Ik heb gekozen voor 27. Op deze stand functioneerd ook de door mij vermelde wijzigingen(rijrichting en verlichting) Nu start ik het rijden in koploper. Ik kijk mee op de handregelaar van Lenz wat de stuurstand doet. Bij het starten van de loc zij ik de rijstappen wisselen van 27 naar 14. Rara hoe kan dit?

Mvg
Cees Brocaar
L
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 16 okt 2007 :  22:34:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Als jij zeker weet dat de juiste stappen ingevuld zijn dan weet ik ook niet wat er bij jou fout gaat, maar bij mij werkt het zoals in de helpfile over stuurstandrijtuigen koppelen beschreven staat.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 01 nov 2007 :  21:06:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Na een patch mbt het systeem Lenz van Paul is dit probleem opgelost.
Alles werkt weer naar behoren.

Mvg.
Cees Brocaar

2-rail Lenz.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina