Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 171 / Bezoekers Vandaag: 8068
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 589
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Handmatige treinroute uitvoeren
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Cees Brocaar

Netherlands
269 berichten

Geplaatst - 30 sep 2007 :  15:08:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een handmatige route gemaakt van blok 20 naar 119 via blokl 24.
Wanneer ik deze route wil starten komt de melding "wisselstraat nog niet gezet". Verder gebeurd er niets? De wissels uit deze straat zijn niet bezet.
Wat gaat er mis?

Mvg Cees Brocaar

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 sep 2007 :  16:47:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Zijn alle blokken die eventueel zijn gekoppeld aan de handmatige wisselstraten ook wel beschikbaar? Bij het starten van een handmatige treinroute gelden precies dezelfde regels als dat jij die handmatige wisselstraat zou activeren.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 30 sep 2007 :  22:33:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

De wisselstraat wordt nu gezet,maar hoe nu verder?
Wat zijn de volgende stappen?

Mvg

Kees
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 30 sep 2007 :  22:39:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik kom hier nog wel op terug. Want er gebeurd meer niet?

Mvg
Cees Brocaar
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 01 okt 2007 :  06:12:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,
misschien handig om je database even te uploaden zodat we mee kunnen kijken.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 okt 2007 :  07:01:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Met een handregelaar in Koploper kan je dan de loc laten rijden. Met deze handregelaar moet je de Actie F1 toekennen aan "volgende actie handmatige route". Als de loc dan is aangekomen op de plek waar jij naar toe wilt rijden druk je op de F1 en de volgende handmatige straat wordt geselecteerd.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 01 okt 2007 :  13:28:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

De volgende problemen doen zich voor:
1:De wissels werden niet gezet (zie mijn eerte vraag) doordat in de wisselstraat de lijnen van de blokken waren geselecteerd.De loc staat in blok 20 en deze was dus bezet vanwege deze lijnen(vanuit kinipperend en niet knipperend punt) aangevinkt. Dit probleem verholpen door twee straten te maken, van wel en niet kipperend punt. Wanneer ik dit niet zou
doen komt er een spookmelding wanneer de loc het volgende blok bereikt, logisch dus.
2. Ik heb een handregelaar (Lenz) aangemaakt op adres 99 met toevoeging zoals door Paul gemeld. Echter F1 activeerd de ontkoppelaar van de loc en niet de volgende straat. Ook logisch dus.
3. Ik zou verwachten in het rijwindow van de loc in het vakje"onderweg naar blok" zichtbaar werd dat de loc rijdt van 20 naar 24? Dit is niet het geval?
4.Ook dacht ik dat bij aankomst in het laatste blok deze geplaatst wordt in dit blok (119). Ook de handregelaar wordt niet verwijderd zoals aangevinkt.
5. Want hoe kan hij anders automatisch starten van blok 119 naar 919
dat in de route staat aangevinkt.

Ongetwijfeld heb ik iets foutiefs gedaan, echter ik weet niet wat!
Wellicht kunnen jullie mij met deze informatie verder helpen.

Dank,
Cees Brocaar
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 okt 2007 :  14:21:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Zet je database eens even op het forum. Dan kunnen we zien wat jij hebt gedaan...

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 01 okt 2007 :  19:32:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Bijgaand mijn baanontwerp.

Mvg

Cees Brocaar

Download Attachment: handmatigeroute.bck
612,64 KB
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 okt 2007 :  19:58:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Ik heb gekeken naar jouw route "test bl 119 naar 921 naar 21". Na wijzigingen werkt deze volgens mij zoals ik dit heb bedoeld.

Ik heb het volgende gewijzigd:
- de punten van de handmatige wisselstraten moeten worden gekoppeld aan een blok. Onderhouden baanontwerp en dan op dezelfde manier als dat je lijnen koppelt aan een blok ook de punten van een handmatige wisselstraat koppelen aan het blok waarin deze liggen
- de handmatige wisselstraten alleen 1 wisselstraatvolgnummer en geen 2. De tweede dus verwijderen. Ook het start en het eindblok toekennen aan deze handmatige wisselstraat.
- Koppel de handregelaar in het rijwindow aan deze loc.
- Nu de kofIII (3320) geplaatst in blok 119. In tabblad rijgedrag items kiezen van handmatige treinroutes en bovenstaande route selecteren en op start drukken. Nu zie je de straat gezet worden tussen 119 en 921.
- Rij nu met de loc handmatig naar blok 921. Indien daar aangekomen stop de loc (sein is toch rood) en druk op F1. Nu wordt de achterliggende wisselstraat vrijgegeven en de nieuwe gereserveerd.
- Rij met de loc naar blok 21 en stop de loc daar. Keer deze zodat de rijrichting de juiste is en druk weer op F1.

Hier werkt het. Ik lees graag jouw bevindingen na bovenstaande wijzigingen.



Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 01 okt 2007 :  20:28:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik ga hier mee aan de slag, echter nog een vraag: Wat is de reden dat volno. 2 verwijderd moet worden, en als ik volgnummer 2 weghaal moet in volgno.1 dan ook het vinkje naar beide punten aangezet worden?

Mvg,
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 okt 2007 :  21:34:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

De reden is dat het ook gewoon met 1 volgnummer kan. Wisselstraat volgnummers zijn voor echte alternatieve mogelijkheden. Gelijk aan de normale wisselstraat dus.
Ja, je moet het vinkje voor beide richtingen weer activeren.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 01 okt 2007 :  22:16:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Het schakelen van de wissels werkt. F1 op de handregelaar werkt niet?
Straten via de punten gezet. Komt aan in blok 21. Wisselstraat handmatig stop gezet. Komt dan inderdaad met vraag of loc. in blok 21 geplaatst moet worden. Verder kan ik niets testen omdat handregelaar niet werkt via koploper? Ook zie ik in het vakje in het rijwindow "onderweg naar blok" niet ingevuld worden. Het kan zijn dat dit te maken heeft met het niet functioneren van de handregelaar via koploper.
Wat heb ik fout gedaan bij het aanmaken van de handregelaar? Wellicht is er een Lenz gebruiker die mij daar verder mee kan helpen.

Tot zover bedankt.

Mvg,
Cees

Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 okt 2007 :  23:08:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Als ik het zo lees start jij nog niet de handmatige treinroute vanuit het rijwindow. Klopt dat?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 02 okt 2007 :  09:54:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Neen, dat klopt niet. Ik start zoals jij hebt beschreven, echter mijn handregelaar werkt niet. In plaats van F1(schakel volgende straat werkt, bij mij niet, ook niet met een loc zonder telexkoppeling) klik ik met de muis om de volgende straat te activeren.

Mvg.
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 02 okt 2007 :  16:28:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Geachte lesers,

Kan niemand mij verder helpen met het probleem van de handregelaar?

Mvg,
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 okt 2007 :  20:23:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Geen idee, ik heb zelf geen lenz en kan het dus niet testen. Ik was nog wel van plan om even in de source te duiken voor je probleem. Echter dat zal vanavond niet meer lukken en wordt dus misschien morgenavond.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 02 okt 2007 :  23:40:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,
Dank hiervoor, ga eerst leidens ontzet vieren!

Mvg.
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 10 okt 2007 :  12:10:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Heb je al iets gevonden in de software mbt. mijn probleem?

Mvg,
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 okt 2007 :  12:22:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Nee nog niets gevonden; ik had ook wat minder tijd dan ik dacht. Het staat op mijn lijstje en ik vergeet je heus niet.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 okt 2007 :  12:32:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Even een kleine update. Ik heb gevraagd of mijn Lenz testers ook even willen kijken wat er gebeurd.
Bij een kan deze in ieder geval met de F1 toets op de handregelaar indien deze is ingesteld op het licht dit ook bedienen.
Nu moet ik weer gaan uitvissen waarom het dan niet zou werken in het andere geval.
Wordt vervolgd...

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 okt 2007 :  10:29:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Cees,

Update nummer 2:

Een van mijn lenztesters heeft speciaal voor jouw vraag ook wat zitten experimenteren met handmatige treinroutes (had hij nog nooit gebruikt). Ik had hem het volgende verzocht:

Als jij nu bij de handregelaar kiest voor Actie F1 knop "volgende actie handmatige route", kan jij dan het volgende doen:
- plaats de lok in blok 3 en start vanuit het rijwindow de handmatige treinroute.
- rij met de handregelaar de loc naar het einde van de gereserveerde handmatige wisselstraat
- stop de lok :-)
- en druk nu op F1.
Als het goed is zou dan de volgende stap uit de handmatige treinroute geselecteerd moeten gaan worden.


Nadat hij alles goed had ingesteld kreeg ik het volgende antwoord:
Het aanmaken van de handmatige route kostte mij al de nodige moeite en ik had er inderdaad niet aan gedacht om de punten van de handmatige wisselstraten te koppelen aan blokken.
Nu dus wel uitgevoerd en verder jouw overige aanwijzingen opgevolgd. Ik heb goed nieuws voor jou: de F1-toets werkt precies zoals jij dat beschrijft.


Het blijkt dus wel te werken. Nu krijgen we alleen weer de vraag: waarom werkt het dan niet bij jouw? Ben jij van plan om komend weekend naar Eurospoor te komen? Ik sta namelijk bij een club die rijdt met Koploper en Lenz. Ik wil best even vragen aan hun of ik dezelfde test ook even bij hun mag uitvoeren.

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 20 okt 2007 10:30:07
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 20 okt 2007 :  12:14:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Dank voor je inspanningen.
Ik kom ook naar Eurospoor een maak graag gebruik van je aanbod!

Mvg.
Cees Brocaar
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 01 nov 2007 :  21:13:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Na een bezoek aan Eurospoor heeft Paul mij getoond hoe alles zou moeten functioneren. Er moest dus een andere oorzaak zijn waardoor de F1 toets bij mij niet werkte. Ik heb hierna een bezoek gebracht aan mijn treinen leverancier die de LH-100(Lenz)heeft gereset en daarna opnieuw de bestaande software heeft aangebracht. Hierna functioneerde de F1 toets weer naar behoren en is ook dit probleem opgelost.

Mvg
Cees Brocaar

2-rail Lenz.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina