Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 480 / Bezoekers Vandaag: 1314
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 895
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 massaprobleem bij Marklin K rails
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Colman

Belgium
81 berichten

Geplaatst - 06 sep 2007 :  18:19:35  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo

Ik heb zonet mijn stationstraject klaar met verscheidene sporen die in beide richtingen worden bereden. Daarom is in het begin en op het einde van elk spoor een terugmelding gemaakt door middel van een onderbreking van één der K rails met een isolatiestukje.
Een eerste test gaf correcte terugmeldingen maar..... een aantal locs vallen bij lage snelheid stil door een slecht contact met de massa (andere rail) . Dit is het probleem vermits de loc terug rijdt als ik door middel van bv een schroevendraaier beide railstaven even verbind.
Kent iemand het probleem ?

Nick

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 06 sep 2007 :  18:32:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Om deze reden gebruik ik terugmelders die eigenlijk voor 2-rail-systemen bedoeld zijn. De terugmelders zijn op de middelleiders aangesloten. Weliswaar een duurdere oplossing, bij mij speelt het probleem niet. In jouw geval zou je eerst kunnen proberen de rails en de loc-wielen heel goed schoon te maken.


Gr. Nick


IB, Maerklin K-rail
Ga naar bovenaan de pagina

Nick

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 06 sep 2007 :  18:40:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Misschien nog belangrijk te melden dat ik met loconet modules werk.
Deze blijken icm de IB heel betrouwbaar te werken
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 06 sep 2007 :  21:18:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Ik gebruik zelf K en C rail, zelfs nog een stukje M, gebruik standaard S88 melders

Zoals Nick al noemde, wielen en rails dienen schoon te wezen.
Een simple papiertje over de rails halen doet al wonderen.

ff een domme opmerking, je hebt geen omgebouwde 2 rail loc?
zo'n zelfde klacht van een mede marklin rijder gehoort. Hij bleek met een omgebouwde 2 rail loc te rijden en deze had nog geisoleerde wielen. een draadje solderen deed hier wonderen.

Mels

Ga naar bovenaan de pagina

Colman

Belgium
81 Posts

Geplaatst - 06 sep 2007 :  22:08:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Nee, het zijn allemaal originele Marklin locs. De terugmeldmodules doen hun werk en in koploper werkt alles naar behoren. Het is dus een probleem met de massa van de loc . Zelfs na het reinigen van de wielen en de railstaven blijven sommige locs staan als zij met lage snelheid op dit traject van ongeveer 25 cm komen. De rails liggen op kurk en soms helpt het wanneer ik iets onder de rail stop aan één zijde. Zo helt de loc lichtjes naar de zijde van de massa en heeft beter kontakt, maar visueel is dit niet zo mooi.
Bedankt voor jullie reactie en mogelijke toekomstige suggesties
Ga naar bovenaan de pagina

Colman

Belgium
81 Posts

Geplaatst - 06 sep 2007 :  22:10:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Vraag aan Nic : kan je iets meer vertellen over jouw terugmelders die op de middelrail zijn aangesloten ? Heb je een merk en zijn die dingen zo duur ?
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 07 sep 2007 :  11:27:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Colman,

Ik gebruik ook de S88 terugmelding met massa detectie, Ik heb 9 S88 modules en geen probleem. Wel zoals gezegd zorgen dat de wielen schoon zijn. Als je opmerkt dat de lok weer rijdt als je een verbinding maakt tss de spoorstaven, dan is er waarschijnlijk toch wat vuil op de staven, Want of de verbinding gemaakt wordt door een schroevendraaier of de wielen van de lok, dat is toch hetzelfde volgens mij.

mvg

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

Colman

Belgium
81 Posts

Geplaatst - 07 sep 2007 :  14:12:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allen,

Bedankt voor jullie reacties. Het probleem is gekend onder de Marklin rijders. Ik heb ondertussen een oplossing binnengekregen van een Duits forum en die lijkt bijzonder simpel: plaats een diode tussen het geïsoleerde stuk rail en de massa (met het streepje naar de contactrail) en beide rails werken nu als massa en de S88 blijft perfect werken.
Meerdere rijders hebben dit bevestigd dus geef ik graag deze tip door. zie ook:
http://www.moba-tipps.de/steuerung.html#Diode
Ga naar bovenaan de pagina

Nick

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 07 sep 2007 :  19:44:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Colman,


Ondanks dat je probleem nu is opgelost, toch even dit:
De S88-terugmelders gaven bij mij dusdanig veelproblemen dat ik ze eruit gehaald heb. Sindsdien werk ik met de terugmelddecoders van Uhlenbrock(nr. 63340), naar volle tevredenheid.


Gr. Nick

Intellibox, Maerklin-K, loconet
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 07 sep 2007 :  20:55:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoals door enkele al opgemerkt zorg dat de rails en wielen goed schoon zijn waardoor er een goed contact is. Ik gebruik zelf de HSI88 met s88 encoders en heb nooit problemen. Ben ook in het bezit van een IB met Loconet maar kan niet zeggen dat dit nu betrouwbaarder werkt.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Ruuds

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 27 aug 2008 :  21:07:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allen,

Ik sta op het punt om ook mijn schaduwstation( Marklin K rails) te gaan voorzien van bezetmeldpunten en deze aan te sluiten op de S88 modules van Viesmann.
Ik wil ook gebruik maken van de oplossing met de diode zoals beschreven op de link zoals genoemd door Colman.
In de beschrijving hiervan wordt over een 5A diode van Reichelt, BY 500/200 gesproken. Ik ben hiernaar op zoek gegaan op de site van Conrad en Dil Elektronica Rotterdam. De in de link genoemde diode echter niet gevonden.Kan iemand mij vertellen of er een ander, gangbaar, type diode hiervoor te gebruiken is. Zelf ben ik niet goed thuis in de elektronica, zodoende zeggen mij alle waardes niets. Wel ben ik op de hoogte van de werking van een diode.

Vriendelijke groeten

Ruud
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 27 aug 2008 :  22:00:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk dat de meeste standaard diode typen bijv. 1N4001 oid hier gebruikt kunnen worden. Een 1N4148 zou misschien nog wel eens ertussen uit kunnen klappen.
De genoemde diode BY 500-200 heeft wel hele hoge specs voor een modelbaan denk ik:
http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/208/118851_DS.pdf

Nou ja, dat is dan ook maar de mening van een amateur. Er zullen mensen een beter antwoord kunnen geven.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

Ruuds

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 27 aug 2008 :  22:10:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Corné,

Bedankt voor je reactie. De typenummers die jij noemt heb ik inderdaad wel bij Conrad en Dil gezien.Kan ik in ieder geval proberen.
Wat ik begrepen heb uit het artikel over de diode, dat de auteur bewust een zware diode heeft gekozen on te voorkomen dat bij eventuele kortsluiting, de diode opgeblazen zou kunnen worden.

Groet
Ruud
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina