Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 162 / Bezoekers Vandaag: 1981
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 557
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Creatieve oplossing voor gebruik Dynamische blokken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

project oN the rail

Netherlands
33 berichten

Geplaatst - 08 sep 2008 :  18:32:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Medekoplopergebruikers ,

Allereerst wil ik melden dat dit echt een fantastisch programma is. Erg leuk, maar wel verslavend. Ik ben bezig om mijn baan op te bouwen. Het eerste deel (niveau 0) is bijna af. Hierin zit ook een schaduwstation. Het schaduwstation werkt perfect met koploper. Nu ben ik aan het vogelen met dynamische opstelblokken. Ik heb blok 9/15 en 10/16 opgezet als dynamische blokken en het werkt prima (met stroomdetectie, later evt lichtsluis) Wissel 2,3 en 4 zijn gekoppeld aan bezetmelder 4.05 en dienen dus als gezamenlijke inrijmelder. De andere blokken (11-14) heb ik even voor de test niet geselecteerd. Echter bij mijn ontwerp had ik geen rekening gehouden met dynamische opstelblokken. Daarom heb ik geen inrijblok (blok 1 in de koplopermanual op pagina 258).

Mijn ´inrijblok´ is dus ook onderdeel van mijn vrije baan. Blok 2). Naast blok 2 zullen ook straks de treinen vanuit niveau 1 komen, wat dan ook in deze opzet een inrijblok zal zijn.
In de eigenschapen van blok 2 geef je aan dat je selectie wilt van optimale lengte. Dat geldt dus ook voor blok 3, dat dus geen onderdeel is van mijn schaduwstation. Deze blok wil ik gewoon met kans kunnen benaderen.

Nu komt mijn vraag aan de ervaren koploper gebruikers. Is er een manier om bovenstaande te omzeilen? Dus vanuit blok 2 naar 3: gewoon de normale vrije baan, en van 2 naar de opstelblokken op basis van optimale lengte.

Wellicht iets met logische/speciale acties? Of met een ´nepblok en nepwissel, zodat je een fictieve inrijblok hebt (kost 1 extra bezetmelder)

Ik ben benieuwd of jullie een idee hebben!

Mvg, Jeroen



Download Attachment: DenfeldIItest.bck
70,99 KB

Spoor N (III/IV/V),ECoS

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 08 sep 2008 :  18:58:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Jeroen,

Nee dit kan niet met speciale acties of iets dergelijks.

Zelf heb ik dat anders opgelost, zie mijn database.

Ik heb een blokje gecreeerd, niet groter dan de lengte van een wissel, eigenlijk de wisselstraat, en er wordt gekozen opbasis van kans vanuit blok 22 en 23 tussen blok 41 en in blok 43 op basis van optimale lengte, hetzelfde gebeurt bij blok 17.

Download Attachment: Randwyck.bck
268,71 KB

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

project oN the rail

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 08 sep 2008 :  20:56:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ik heb ook aan deze oplossing gedacht echter, in de ´hoofdbaan´ liggen 2 aftakkingen naar mijn opstelsporen, namelijk wissel 3 voor blok 9/15 en 10/16, en wissel 2 voor de 3 andere (nog dynamisch te maken) opstelsporen. In jouw optie zou ik 2 schaduwstations krijgen, waardoor je niet optimaal om kan gaan met de maximaal beschikbare ruimte. Als er geen andere optie is, zal ik voor deze gaan. Maar wellicht zijn er nog andere opties.

Overigens, wat heb jij een megabaan als ik kijk naar het baanoverzicht. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je baan eruit ziet.

mvg, Jeroen

Spoor N (III/IV/V),ECoS
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 09 sep 2008 :  13:12:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jeroen,

Vanuit blok 2 kan je kiezen voor blok 9, 10, 11, 12, 13 en 14
Als ik het goed begrijp dan wil je blok 9, 10, 11, 12 en 13 op basis van optimale lengte en de andere op basis van kans.

De enige optie hiervoor is gebruik maken van enkele (tussen)blokken.
Door de plaats van de wissels krijg je het niet voor elkaar om een keuze te maken voor blok 3, 14 en een tussenblok.

Eerst moet er een keuze zijn voor blok 14, (11 t/m 13) en (3, 9 of 10) voor 11 t/m 13 heb je een tussenblok nodig. Maar van dat tussenblok naar blok 13 of 14 heb je weer hetzelfde euvel.
Als het nog kan zou je de wissel naar blok 13 kunnen plaatsen aan het stukje naar blok 11 en 12.
Dit is slecht te beschrijven want wissel 4 en wisselnr. 5 komen 2 keer voor.
Nog beter zou zijn als de aftakking voor blok 11 t/m 13 zou zitten tussen wissel 2 en 3.

Een (tussen)blok kan heel klein zijn als een trein maar gedetecteerd wordt, 10 cm.(H0) is al lang genoeg, in de variabele route een stopverbod opnemen en dat is alles. Wil je deze, zoals ik, gelijk gebruiken voor het vrijkomen van de bezetmelder bij binnenkomst blok dan moet hij langer zijn, anders kan hij vrijkomen omdat hij korter is dan de lengte tussen 2 assen.

Voor die megabaan heb ik bewust een huis gezocht met een grote zolder, vrije ruimte op ca. 100 cm. hoogte is 560 x 650 cm. en nergens spanten, helaas staat er een schoorsteen in het midden. Theoretisch zou ik de ruimte helemaal kunnen benutten want de trap staat niet tegen de kant, ik heb echter gekozen voor de helft 560 x 360

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

project oN the rail

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 09 sep 2008 :  17:47:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim, dank voor je input!

=>Zie onder mijn reply

Vanuit blok 2 kan je kiezen voor blok 9, 10, 11, 12, 13 en 14
Als ik het goed begrijp dan wil je blok 9, 10, 11, 12 en 13 op basis van optimale lengte en de andere op basis van kans.
=>klopt, met als toevoeging: Naast blok 2 wil ik dat ook vanaf het bovendeel van mijn baan direct naar de opstelblokken kan worden gereden (heet nu wissel 0 is eigenlijk 1), en blok 14 wordt ook een dynamisch blok.

Nog beter zou zijn als de aftakking voor blok 11 t/m 13 zou zitten tussen wissel 2 en 3.
=> Bovenstaande klop ook, met als toevoeging dat wissel 0 (1),2,3,4,5,6 direct aan elkaaraan elkaar vast zitten. Ik heb het zo getekend in Koploper omdat dit visueel mooier is. De aftakking is een overweging waard, maar zeer ingrijpend voor mijn baan. Ik heb vanacht (kon niet slapen) ook hierover nagedacht en ik wil een aantal opties uitproberen. Ik kom er nog op terug! Gaat wel een paar dagen duren, denk ik. Heerlijk om zo te vogelen met Koploper!


Over jouw baan, nu gaat het dagen. Op dat andere fantastische forum (Beneluxspoor.net) heb ik volgens mij foto's van jouw baan gezien. I am impressed. Ik ben aan het hannesen op de vierkante meter, boven een slaapbank. Maar drukt de pret niet hoor! Ik zal nog eens wat foto's plaatsen.

mvg, Jeroen

Spoor N (III/IV/V),ECoS
Ga naar bovenaan de pagina

project oN the rail

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 17 sep 2008 :  18:31:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

Iets later dan beloofd, maar het is gelukt zonder iets aan de baan hoeven te verbouwen! De oplossing is heel simpel. het enige wat ik nodig had was een extra bezetmeldpunt.

Wat heb ik gedaan:
-Een nieuw blok aangemaakt via aanmaken blokken. Dat is blok 22. dit blok is de 'aanrijroute' naar mijn opstelsporen. Hierin stel ik in dat selectie op optimale lengte moet plaatsvinden. Vanuit blok 2 kan je nu dus naar 22 of 3 op basis van kans.
-Wissel 1,2 en 3 heeft nu een bezetmelder gekoppeld, nl 4.06. Deze is weer gekoppeld aan blok 22.
-In blok 22 vink ik ´bezet bij´ NIET aan. Dat is dus de truc. Ondanks dat een trein van 2 naar 3 ook een bezetmeldpunt van blok 22 raakt, gebeurd er niets.
-In aanvullen blokgegevens van 22 geef ik aan dat er niet mag worden gestopt voor lange treinen en een treinlengte in blok van 1cm.
-Uiteraard ook de wisselstraten e.d. aangemaakt.
Ik heb dit een weekje geleden ingericht, tot nu toe geen problemen gehad met rijden. ideaal dus!

Bij mij scheelt deze oplossing dus veel opstelruimte, en ik hoef de baan niet aan te passen.

mvg, jeroen



Download Attachment: DenfeldII_20080915_230937.bck
89,29 KB

Spoor N (III/IV/V),ECoS
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina