Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 122 / Bezoekers Vandaag: 1560
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 162
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 vragen ivm tractie rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Dirk

Belgium
159 berichten

Geplaatst - 18 apr 2007 :  10:22:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren

Ik heb 2 identieke loks (mehano type 77) die ik in tractie wil zetten. Daar heb ik enkele vragen over.
Kan ik de meester vooruit en de knecht achteruit laten rijden? Zo rijden die 77ers nl. Ik krijg het niet klaar in koploper, daar willen ze altijd de zelfde kant op, dus als ik de loks kont kont koppel, dan gaan ze elk de andere kont op.
En dan ook nog het volgende, ik heb geprobeert om de loks los achter elkaar te laten rijden, en toen zag ik dat de snelheden wel erg verschillen. Ze zijn beide ingesteld op geijkte snelheid, maar als ik ze ongeveer een 4tal meter los achter elkaar laat rijden, dan is het verschil in afstand ongeveer 75cm. Als ik ze dan terug achteruit laat terug komen, dan komen ze weer terug bij elkaar. Moet ik die loks opnieuw ijken maar dan in tractie of hoe moet ik dat oplossen.

mvg

Dirk

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 18 apr 2007 :  11:21:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Een afwijking van 75 cm op 4 meter rijden, is veel. Dan is er iets rondom het ijken. Ik ken de Mehano's niet, maar hebben die wel een lastgeregelde decoder? If not, dan gaat het niet werken, want als de motor warm(er) is, gaat deze soepeler lopen. Ik zou ze in iedergeval opnieuw ijken.
Die van kont/kont is een aardige. Je kunt het natuurlijk oplossen door beide draden op de motor om te wisselen... Maar misschien is er een elegantere oplossing. Ik heb zelf ook aan aantal tracties, maar het is me nooit opgevallen dat die speciefiek 'vooruit' of 'achteruit' staan als ik ze koppel. Wat gebeurt er als je ze koppelt, terwijl de ene 'vooruit' in koploper staat en de andere in 'achteruit'. Zie je koploper dan één van beide forceren naar 'vooruit'?

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 18 apr 2007 :  12:40:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Leendert, de ene heeft een lokpilot, en de andere een loksound dus die zijn beide lastgeregeld

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 18 apr 2007 :  12:46:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Leendert,

Sorry ik was te vroeg, om op jou 2e vraag te antwoorden, er kan niet in tractie gegaan als de beide loks niet in de zelfde richting staan. Dat staat zo in de manual en ik heb het geprobeerd.
En de draden omdraaien lijkt me ook niks, dan is de voorkant altijd de achterkant, ook als de lok alleen rijdt. Als ik opnieuw ga ijken, moet ik dan de loks in traktie plaatsen, dan kan ik ze wel niet plaatsen zoals ik ze wil hebben, want ik moet de loks dan alletwee dezelfde richting laten lopen.

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
986 Posts

Geplaatst - 18 apr 2007 :  12:58:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

CV29 1e bit kan je veranderen, althans bij een Lenz decoder geen idee of dit ook kan bij jouw decoders.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 18 apr 2007 :  13:15:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Voor de zekerheid net nog geprobeerd, 2 stoomlocs met de tender tegen elkaar. 1 op vooruit en de andere achteruit, daarna in tractie gezet.
De richting blijft hetzelfde, eentje vooruit en de andere achteruit.
Koploper verandert dus niet de richting, bij het in tractie plaatsen.

Je tweede punt: als de baas bij bv stap 4 30 kmh rijd en de knecht 25 bij stap 4 en 35 bij stap 5, dan kunnen ze dus nooit netjes 30 kmh rijden, zonder elkaar te duwen of te trekken.
Met het ijken van de snelheid zal je moeten proberen om de gemeten snelheid, zo dicht mogelijk bij elkaar te houden.

m.vr.gr.
Mels
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 apr 2007 :  13:20:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Wat de handleiding bedoeld is de fysiek op de baan de rijrichting gelijk moet zijn. Er mag dus rustig 1 loc vooruit en de andere achter uit staan. Geen enkel probleem. In Koploper staat dan dus ook 1 loc in de vooruit en de andere in de achteruit.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 18 apr 2007 :  13:57:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Tiens...Ik heb het gisteravond geprobeerd en toen kon ik het ene prentje niet op het andere prentje slepen, toen ik in de manual las dat de loks beide in de zelfde richting moesten staan zag ik dat de ene op vooruit en de andere op achteruit stond. ik heb toen de 2 loks op vooruit gezet en toen kon ik wel de prentjes op elkaar slepen. Ik ga vanavond nog eens proberen, ik zie het waarschijnleijk weer fout. Wat betreft cv29, dat blijft het zelfde als de draadjes te verwisselen, dan rijdt de lok altijd de verkeerde kant op.
Mels, bedoel je dat ik manieel de snelheid aan de kliks moet aanpassen? dus invullen dat klik 3 bij de beide loks bvb 20km/h staat? dat lijkt me toch raar, wat is dan nog het nut van individueel ijken?

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 18 apr 2007 :  14:19:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Bij dubbeltractie is het veel eenvoudiger om van 1 van de locs de cruise control uit te zetten. Dan proberen ze niet om elkaar te slepen of tegen te werken. De ene, met cruise control, bepaalt de snelheid, de andere volgt en levert slechts trekkracht.

Bewerkt door KlaasZ op 18 apr 2007 14:19:45
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 apr 2007 :  15:00:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Klaas,

Waar jij dit vandaan haalt weet ik ook niet. Het klopt in ieder geval met de werkwijze van Koploper echt voor geen kant.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
986 Posts

Geplaatst - 18 apr 2007 :  15:30:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Klopt dat CV29 hetzelfde doet als draadjes verwisselen alleen is het eleganter en simpel weer terug te zetten.

Als er veel verschil zit in de snelheidstappen van beide loks zou je het kunnen proberen op te lossen met de CV 67 t/m 94
Je kan deze snelheidscurve aanpassen voor een van de loks en vervolgens ijken, zit het hierna nog niet goed dan enkele van deze CV's nogmaals aanpassen en weer ijken.
Dit net zolang herhalen totdat je tevreden bent.

Viessmann heeft hier een mooi programma voor WiniPro.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz

Bewerkt door Wim Romijn op 18 apr 2007 15:36:13
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 18 apr 2007 :  15:38:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Klaas,

Waar jij dit vandaan haalt weet ik ook niet.

Paul, het is een algemeen regeltechnisch principe. Je moet geen twee regelaars aan hetzelfde proces laten trekken.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 apr 2007 :  16:55:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Klaas,

We wijken af van de vraag; als juist de cruisecontrol bij 1 loc uitgezet zou worden kan ik met Koploper niet meer garanderen dat de snelheid die het dichste bij elkaar ligt wordt gekozen.
Ook zal er dus ALTIJD snelheids verschil zijn en dus spanningen op de koppelingen en dergelijke. Als er spanning is, dan is gewoon mijn praktijk ervaring: hoe groter de spanning (geduwend of trekkend maakt niet) hoe groter de kans op ontsporingen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 18 apr 2007 :  17:52:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Dirk, nee zeker niet manueel aanpassen.
Voor de door jou gebruikte decoders het advies van Wim Romijn toepassen.
Wat ik bedoel is hetzelfde, maar ik heb geen cv waardes in de decoders.
Als bv de ene loc met ijken de snelheids stappen 10 20 30 40 50 etc geeft, en de ander 15 25 35 45 etc. De decoder zo met de cv's aanpassen dat de stappen van de tweede loc zo dicht mogelijk bij de 10 20 30 40 etc liggen.

Mels
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 19 apr 2007 :  00:03:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede avond,

Ik ben de ganse avond bezig geweest om de loks gelijk van snelheid te krijgen, maar het wil niet lukken. Ik schets even mijn pogingen:
Eerst heb ik de snelheids curves gelijk gemaaakt, dus alle cv's op dezelfde waarde gezet, maar dat hielp voor geen meter. ik heb toen in Koploper de snelheden getest, en daar zag ik dus duidelijk verschillen. Ook de snelheid vooruit en achteruit zijn bij ene lok verschillend.
Mijn nieuwste lok, dat is geen probleem, daar wijkt de snelheid naar gelang de richting soms 1km/h af. Maar de oudere lok, daar zitten verschillen in soms wel 2km/h, maar wat ik een groter probleem vind is dat bij snelheidstrap 3 rijd lok A(de oudste) 13km/h en lok B(de nieuwste) 10km/h. Bij stap 4 A:20km/h en B15km/h. Bij stap 5: A30km/h B20km/h. Bij stap6 A36km/h B24km/h .....dus dat kan volgens mij niet lukken om die in tractie te laten rijden.
Hoe los ik dat op? Want volgens mij moet eerst de snelheid wat overeen komen.
Ik dacht om mss de oudste lok in te stellen op 128 stappen, dan heeft Koploper meer keuze om de snelheid overeenstemmend te maken, of zit ik hier fout met mijn redenering?

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 19 apr 2007 :  09:47:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

a Koploper kan maximaal 28 stappen behappen.
b Het is geen probleem voor Koploper om met verschillenden ijkstappen te werken. want als er 20kmh gereden moet worden stelt koploper loc Loc A op stap 4 en Loc B op stap 5. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.
c Als de snelheden voor en achteruit teveel uiteen lopen kan je die bij een heleboel decoders deze aanpassen. Gewoon op je snelheidsmeting stuk neerzetten en via hoofdspoor programmeren de betreffende CV aanpassen. Je ziet dan gelijk wat de uitkomsten zijn en of je de CV moet bijstellen. Niet bij een te lage snelheid doen want dan kost het nogal tijd. En bij een afwijking van 1-2 km zou ik me geen zorgen maken. Wat ook nog een optie is om de maximale snelheid te begrenzen zodat je al stappen kan gebruiken in Koploper. Bijv loc haalt 300 Kmh bij stap 28 en je wilt maximaal 140 Kmh hebben, dat betekend dat de stappen (ik doe maar een gooi) 17 t/m 28 niet gebruikt worden. Door de maximale snelheid omlaag te brengen kan je dus die 140 kmh over 28 stappen verdelen, gaat automatisch hoor.

Met vriendelijke groet

Rob

Een tevreden Koploper, N-spoorder met TC
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 19 apr 2007 :  10:09:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

1 Aller eerst adviseer ik je de handleiding van de decoders eens goed te lezen.
2 het volgede is afhankelijk met welk syteem je rijdt.
Zelf rijdt ik met een IB.
Wat ik doe om loks en treinstellen goed te ijken is eerst de lok zo goed mogelijk op het programmeer spoor de CV's zo danig in te stellen dat deze een beetje in de buurt komen van wat je wil.
CV 3 en 4 zet je zo laag mogelijk (is optrekken en af remmen.)
Dit regelt koploper voor je.
Dan ga je b.v. stap 28 inregelen op de gewenste, hoogste snelheid.
CV 2, 5 en 6 zijn belangrijk. (kijk voor de zekerheid even na)
CV 2 is de instelling voor de laagste snelheid 5 voor de hoogste en 6 voor de middel waarde.
De IB kan de methode van het programmeren op de maintrack (POM, dus laat ik de lok lekker staan waar die staat en stel een CV in)
Anders moet je steeds even naar het programmeer spoor, en de lok terug zetten op de zelfde plek,zelfde richting.
Voor deze metingen doe steeds start 1 of meer metingen met 1 meting aan gevinkt.
Zoals ik al zei je neemt b.v. stap 28 en regel dan met CV 5 de gewenste hoogste snelheid b.v 100km/h
Dit doe je ook voor stap 14 b.v. 70 km/u, en daarna de laagste snelheid b.v stap 1 b.v 10km/h. een en ander is afhankelijk wat je lok aan kan. Je hebt nu 3 punten voor de loks die dicht bij elkaar liggen. Je doet dit dus voor beide loks.
Voor de slechtste lok doe je ook nog de voorwaarts / achterwaards trim. Deze moet je even na kijken in de handleiding van de decoder.
Daar is bij de ESU decoders een CV voor.
Als je dit naar teveredenheid heb ingesteld, zodat alle waardes zo dicht mogelijk bij elkaar liggen, dan ga je met koploper curves maken.
Dus eerst de combinatie 3 snelheids stappen inregelen met CV's en programmeer spoor,eventueel vooruit achreuit trim, daarna alleen programmeer spoor per lok curves maken. Zelf doe ik altijd vanaf stap 28 naar omlaag dus een laagste snelheid, maar je mag ook van laag naar hoog maakt in principe niks uit.

Mvg AB Boezerooij


Ab Boezerooij (Koploper,IB, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

fred spierenburg

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 19 apr 2007 :  15:07:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Ab,
Al lezende leert men, maar begrijp ik je goed dat door stap 28 eerst op de gewenste CV waarde op de door jou gekozen max snelheid te zetten, koploper dan de overige 27 stappen neerwaarts verdeelt tot aan snelheid nul?
Ik heb loks die slechts 5 stappen nodig hebben om op de door mij gekozen max snelheid te komen, en dat vond ik al zo weinig voor een 28 stappen instelling.
Heb ik dan de ik methode niet goed begrepen?

groeten
Fred
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 19 apr 2007 :  16:11:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Ab,

bedankt voor de heldere uitleg, zo ongeveer had ik het gedaan, alleen die trim, daar ga ik nog eens naar kijken. Maar het probleem lag bij de decoder, bij de oudste lok zat er iets anders in dan ik veronderstelde.(Niet goed gekeken) Ik heb die decoder eruit gesloopt en een reserve erin gestoken, dat is een goedkope Hornby, maar die reageert wel prima, de lok kruipt al op stap 1. Ik heb die laten ijken, en nu werkt het perfect. Het is me opgevallen dat die decoder de lok zo langzaam laat rijden dat koploper er niets van begrijpt. De decoderstap 2 was goed voor 1km/h de 2e voor 2km/h. Toen ik wilde saven kreeg ik de melding dat stap 2 niet corrct was en ook voor stap 3 kreeg ik die melding. Ik heb toen stap 2 op 3 gezet en stap 3 op 4km/h et nu werkt het prima. Mss was de tijd tussen de 2 ijkpunten te groot zodat er niets werd onthouden??
Maar nu heb ik nog een vraag. De nieuwste lok is een loksound2 en als ik F1 activeer krijg ik een opstart cyclus van de dieselmotor. Maar de lok gaat pas rijden als die cyclus is afgelopen. In het lokwindow zie ik dan dat de gevraagde snelheid gezet wordt en dat de rijsnelheid oploopt, maar de lok staat nog stil. Als de geluidscyclus dan is afgelopen gaat de lok er vandoor met onmiddellijk de gevraagde snelheid, dus geen optrekken meer, want koploper denkt dat het optrekken al is gebeurt. Als ik solo rij met de loksound is het alleen maar niet mooi, maar als ik in tractie rij, dan is de 2e lok natuurlijk wel aan het oprijden en dus als een gek tegen de andere aan het duwem. Kan ik dat oplossen?

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 20 apr 2007 :  08:30:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Fred,

Had een bericht voor je ingetikt maar kan het niet meer vinden.
Kort gezegd het is een methode die ik toepas.
Jouw methode is beslist niet verkeerd.
Het ijken op de manier die ik toepas dient twee doelen.
1 Het inrijden van een lok (anderen beweren dat dit niet nodig is)
2 met het trimmen van de lok's op 3 punten geeft dat de lok's ook handmatig dichter bij elkaar liggen, dus voor tractie rijden met de IB.
Het invullen van een hele curve door koploper geeft mijzelf een helder inzicht over de lok's.
{Sorry dat het niet eerder door kwam, heb wss alleen bekijk voorbeeld gebruikt .}

Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,IB, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 20 apr 2007 :  08:53:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Even een quote uit een ander bericht, waarbij ik niet relevante dingen weg laat:
[Ik rij multiple, en vond het leuk om de baas te voor zien van een geluidsdecoder, gewoor er ingezet en verder niets gedaan.
Nu blijkt dat een loc met een sounddecoder langzamer start, geen probleem knecht voorzien van een decoder waar bij de start van de loc vertraagd kan worden, werkt prima.]

Dit was een oplossing die door iemand anders werd toegepast.

Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,IB, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 20 apr 2007 :  09:12:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ab,

Ik vrees dat die hornby geen instellingen heeft om het optrekken te vertragen, meer nog, ik heb eigelijk nog nooit gehoord dat zoiets mogelijk is met een decoder. Maar ik geef toe dat er met de huidige nieuwe decoders enorm veel instellingen zijn.
Ik dacht eigelijk meer aan een software oplossing, is het niet mogelijk om eerst een functie te activeren en na bvb 6 seconden de lok te laten optrekken. Ik weet dat je een functie verlaat kan activeren, maar kan het ook omgekeerd?

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

fred spierenburg

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 20 apr 2007 :  22:01:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Ab,
Op het gevaar af dat er twee discussies door elkaar gaan kopen, toch even een antwoord.
Ik heb een aantal loc's geijkt op jouw manier en dat bevalt goed.
Alleen krijg ik de indruk dat wanneer er 7 a 8 treienen tegelijk actief zijn, er wel heel veel communicatie plaats vindt.
Ik zie dan in de logfile 8 maal 28 stappen voorbijgaan.
Een poosje laten lopen zo en maar zien of het vertraagd?

groet
Fred
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 20 apr 2007 :  22:41:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
*Dirk, ik heb ook nog even gekeken bij de ESU decoder, maar kon niets vinden. Mischien dat iemand die het heeft opgelost er meer over kan vertellen. Zelf gebruik ik geen geluid, dus geen herrie op zolder

*Fred: Op mijn baan rijden er 5 a 6 treinen tegelijk in een dienstregeling. Heb niet de indruk dat de communicatie een een probleem opleverd. In totaal zijn er 23 treinen actief, op verschillende momenten.
Er kunnen er maar 5 a6 tegelijk actief zijn omdat mijn energie voorziening het niet kan trekken, maar ook file vorming optreedt.

Eigenlijk kijk ik alleen in de log file als er een echt probleem optreedt.

Ik zou het gewoon even uit proberen.
Als ik er over nadenk zal koploper in alle gevallen de 28 stappen doorlopen, anders zou de lok b.v. in 3 grote stappen op snelheid zijn

Verder wil ik het van mij kant het hier maar bij laten.

Mvg Ab
Ab Boezerooij (Koploper,IB, HO, NS)

Bewerkt door Agebe op 20 apr 2007 23:04:51
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
986 Posts

Geplaatst - 21 apr 2007 :  13:08:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Fred,

Ik heb mijn loks zo ingesteld dat stand 28 ca. 140 km, 27 ca. 130 km., 26 ca. 120, hieronder gaat het is stapjes van ca. 5 km. naar beneden.
De meeste treinen hebben een max. snelheid van ca. 120.

Er rijden ca. 10 treinen gelijktijdig en heb geen enkele problemen met de communicatie. Recentelijk zag ik zelfs dat een van mijn bezetmelders 1200 meldingen per minuut gaf toen een lok van mij toevallig op een bezetmelder stilstond. Het gaf nog geen problemen maar heb dit toch maar even aangepast.

Wat de geluidsdecoder van de lok betreft zal ik dit eens in de gaten houden want dat is mij niet opgevallen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 21 apr 2007 :  21:13:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Is dat een reactie op mijn vraag? Zoja, ben ik dan duidelijk geweest met mijn probleemstelling?

mvg

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina