Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 113 / Bezoekers Vandaag: 1245
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 123
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 vragen ivm tractie rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Wim Romijn

Netherlands
986 Posts

Geplaatst - 21 apr 2007 :  22:21:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Ik heb vandaag eens goed opgelet maar bij mij gaan de treinen wel direct rijden als het geluid aangaat.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 22 apr 2007 :  13:54:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Bij de 77er is het echt een opstart sequentie, eerst hoor je de motor aanslaan, dan even op vrijloop, dan in de toeren en dan vertrekt de lok. Als ik alleen met de IB rij, dan kan ik de knop op stand 14 zetten en de lok reageert pas als de hele startsequentie is doorlopen, dan trekt die pas op.
Maar mss kan ik beter ergens op een digitaalforum de vraag voorleggen. Maar ik weet uit ondervinding dat als er in die fora ook maar even het woord Koploper valt ik dan tercht gewezen word dat ik het hier moet vragen. Maar is het mogelijk om eerst een functie te activeren en dan pas de lok te laten rijden? Ik kan me voorstellen dat dat ook in andere gevallen nuttig kan zijn. Zo zou een stomer eerst de rook functie kunnen aanzetten en dan na 2 sec vertrekken.

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 22 apr 2007 :  15:53:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Je laatste opmerking kan prima met de optrekvertraging worden geregeld. Zit reeds jaren in Koploper.

Ik denk dat jouw geluidsfunctie in de loc zelf voor vertraging zorgt. Jij schrijft dat als je van de IB de knop open draait eerst het geluid wordt gestart en pas later de trein laat rijden. Dit gebeurt neem ik aan zonder dat jij een functie bediend. Als dit zo is, dan zou ik echt maar 1 oplossing weten: geluid uitzetten als je in dubbeltractie rijdt.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 22 apr 2007 :  16:48:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik heb het een beetje verkeerd uitgelegd ivm de volgorde van de handelingen.
Ik druk eerst F1, en dan draai ik de knop open. Dan krijg ik eerst alleen het geluid, en als de geluidscyclus is doorlopen begint de lok te rijden.
Maar het zal wel hetzelfde resultaat geven ivm Koploper?

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 22 apr 2007 :  18:19:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Ja dat is hetzelfde resultaat.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

lokloods

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 07 jan 2008 :  12:27:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik wil graag even bij de problematiek aansluiten.
Ik heb twee identieke Roco loks nr 6703 en 6705.
In de één zit een lokpilot versie 2 en in de ander een kuehn T125.
Beiden heb ik geijkt door stap 28 op ca 90 km te laten uitkomen en vervolgens door koploper naar beneden richting stap 1 te ijken.
Als ik ze nu in tractie wil laten rijden zie ik dat de ene lok veel sneller optrekt dan de tweede en dat het dus drukken wordt.
Wat is er aan de hand ? en is het nodig om in beide loks een identieke decoder te plaatsen of maakt dat niet uit ?
Graag een advies in deze.

Wiebe
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 jan 2008 :  20:20:36  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door lokloods


Beiden heb ik geijkt door stap 28 op ca 90 km te laten uitkomen en vervolgens door koploper naar beneden richting stap 1 te ijken.
Als ik ze nu in tractie wil laten rijden zie ik dat de ene lok veel sneller optrekt dan de tweede en dat het dus drukken wordt.
Wat is er aan de hand ? en is het nodig om in beide loks een identieke decoder te plaatsen of maakt dat niet uit ?




Is bij beide de masawerking volledig WEG geregeld ? Ja ? Dan moet je de snelste misschien een ietsje "massa" geven. Rest regelen via op decoder dan zijn ze voor koploper gelijk....

Bewerkt door dentheo op 07 jan 2008 23:52:03
Ga naar bovenaan de pagina

lokloods

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 08 jan 2008 :  10:03:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoe kun je de massawerking wegregelen en hoe kun je bij één lok de massa bijregelen ? Wellicht "domme" vragen maar ik ben dit nog niet tegengekomen.
De massa is nu ingesteld bij Treintypes en dit functioneert goed.
Hoe dat individueel moet weet ik niet.
Ik heb inmiddels bij beide loks de Ijking uitgevoerd bij stap 28, stap 14 en stap 3 van de decoders zijnde de max, midden en laagste snelheid en deze snelheden via de decoders gelijk (nagenoeg) gelijkgesteld. Verdere ijking van tussenliggende stappen niet gedaan.
Toch loopt één van de loks nog harder dan de andere lok. Hoe dit op te lossen ?
Tijdens het vaststellen van de max/midden en laagste snelheid blijkt mij dat bij ongewijzigde decoderinstelling de gemeten snelheid via koploper behoorlijk verschilt. Soms de ene keer 94 km/uur en de daarop volgende keer b.v. 85 km/uur en vervolgens weer 92km/uur.
Hoe kan dit ?

Ik hoor graag van jullie.

Wiebe
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 08 jan 2008 :  20:52:54  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door lokloods

Hoe kun je de massawerking wegregelen en hoe kun je bij één lok de massa bijregelen ? Wellicht "domme" vragen maar ik ben dit nog niet tegengekomen.


hallo,
Net zoals er een snelheidsregeling in de decoder zit, zit er ook een inertie of massatraagheidsregeling in de decoder. Normaal moeten die op minimum staan, zodat koploper de baas is en de "massa" via de treintypes kan regelen.

Misschien staan die bij uw loks NIET op nul ???

Moet een CV waarde zijn... wie helpt ? Ik rij Selectrix...


Ga naar bovenaan de pagina

lokloods

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 09 jan 2008 :  08:54:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Dentheo,

Je bedoelt dan waarschijnlijk CV2. Deze heb ik van beide loks op 1 staan.
Is dit nu goed of moet het dan anders ? Koploper regelt toch de massasimulatie ?

Wiebe
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 09 jan 2008 :  09:59:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Nee, CV 3 en CV 4 voor optrek- en afremvertraging.
Staat in de gebruiksaanwijzing van je decoder.
Deze moeten laag staan, maar hoeft niet altijd op 0, een beetje mee spelen. Als vooral de afremvertraging te hoog staat dan rijdt de lok te ver door, maar te laag kan het stoppen wel eens te abrupt zijn.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

lokloods

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 09 jan 2008 :  11:19:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Koos,

Gebeurt dit ook als je de baan door koploper laat aansturen ?

Wiebe
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 09 jan 2008 :  12:06:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja, want Koploper geeft de opdracht om te stoppen en als de decoder dan een lange remvertraging heeft rijdt de lok nog door terwijl Koploper er vanuit gaat dat de lok al stilstaat.
Bij de optrekvertraging is het niet zo erg, de lok komt alleen wat later op de ingestelde snelheid. Dus de remvertraging CV 4 laag instellen op de decoder (kan voor andere lokomotieven een andere waarde zijn) en in Koploper de massasimulatie instellen bij het treintype.

Koos Jabaaij.

Bewerkt door C_Jabaaij op 09 jan 2008 12:10:12
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 09 jan 2008 :  13:30:31  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door C_Jabaaij


Bij de optrekvertraging is het niet zo erg, de lok komt alleen wat later op de ingestelde snelheid.



Koos, even oorspronkelijk probleem lezen..dat was juist verschillende vertraging bij optrekken in traktie... dus dat moet hij corrigeren bij de traagste lok op die zijn decoder CV.... Want bij dubbeltraktie krijgen die beide hetzelfde treintype....

Als hij de traagste niet sneller kan zetten dan kan hij de snelst reagerende iets trager zetten maar weer op de decoder zelf.
Ga naar bovenaan de pagina

lokloods

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 11 jan 2008 :  00:06:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb alle suggesties opgevolgd, maar het ijken wil dus toch niet lukken. De verschillen in snelheid blijven te groot. Komt het wellicht door de verschillende decoders ?
Wiebe
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina