Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 73 / Bezoekers Vandaag: 3560
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 811
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Sein
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

asselt4

Netherlands
90 berichten

Geplaatst - 25 feb 2007 :  13:20:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Forumleden
Daar ben ik weer met een vraagje
bij een vertrekkende trein op blok 3 gaat het sein niet op groen,
in testen algemeen doet die wel mee en op de compoort op testen gezet met het zogenaamde(droogrijden) doet die ook mee
Mvg jaap

J v Asselt

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 25 feb 2007 :  17:42:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Het zou kunnen dat je voor het sein ergens een verkeerde bezetmelder in hebt gevoerd.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 25 feb 2007 :  23:28:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Corne
Ik bedoel als de trein stilstaat in het denkbeeldige station en dan krijgt die naar zoveel min. vertrek sein maar dan sprint het sein niet op groen terwijl die het met testen wel doet
Hopelijk hiermee duidelijk te zijn geweest
Mvg jaap

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 26 feb 2007 :  06:16:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Als ik het goed begrijp springt het sein in testmodus wel op groen, maar in echt bedrijf niet. Ik neem aan dit bij echt bedrijf het sein op het scherm wel op groen springt? Als dat zo is zou je even je adres van het sein kunnen checken. Blijft ie tijdens het echt bedrijf ook op het scherm op rood staan, dan zou ik het zo 1 2 3 niet weten.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 26 feb 2007 :  08:40:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Corne
Bij het testen springt het sein op het scherm en op de baan allebei op groen en met het rijden doet die het op het scherm en op de baan niet
Maar zoals je zegt zal ik het adres eens even nakijken
Mvg jaap

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 feb 2007 :  08:58:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Het als het testen goed werkt van het sein (Koploper baanoverzicht is in overeenstemming met sein op de baan zelf) dan hoef je zeker het adres niet te controleren.

Het niet op groen gaan van een sein heeft te maken met het feit dat er geen volgend sein gedefinieerd is (zie onderhouden baanontwerp / wisselstraten of seinen).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 26 feb 2007 :  18:28:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik begreep eigenlijk dat met testen de com-poort op testen zetten bedoeld werd. Tijdens dit testen wordt de baan toch niet aangestuurd? Dus kan ook het sein niet veranderen. Dat was tenminste mijn gedachtegang. Zelf heb ik ook maar 1 sein op de baan, en dat werkt, zonder dat er een volgend sein gedifinieert is bij de wisselstraten.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 26 feb 2007 :  19:02:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul/Corne
Mijn seinen staan allemaal goed alleen sein 18 wil niet op groen bij vertrekkende trein terwijl sein 17 wel goed werkt en dat is precies het zelfde ingevuld.
Vedder in wisselstraten staat volgens mij ook alles goed maar ja ik ben een beginner moet nog even wat studeren
Mvg jaap

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 26 feb 2007 :  19:03:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je er echt niet uit komt, zet even een back-up online. Kunnen we meekijken. Misschien dat er dan iemand het probleem kan ontdekken.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 26 feb 2007 :  22:55:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Corne
Ikhoop dat we de goede hebben gestuurd kijk er even naar dan hoor ik het wel ,dit is de eerste keer dat we het zelf doen aldoende leert men
Mvg jaap

Download Attachment: MCVproefbaan2.bck
13,89 KB

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 28 feb 2007 :  06:58:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb gister nog even tijd gehad om naar je DB te kijken. Ik kan er echter niks vreemds aan ontdekken. Ik hoop dat iemand anders het foutje wel kan vinden.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 28 feb 2007 :  09:15:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Corne
Ik ben met een nieuwe database bezig met nog een spoor ekstra bezig kijken of die het nog fout doet
maar nog bedankt voor je hulp
Mvg jaap





J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 28 feb 2007 :  17:55:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jaap,
Je zou ook eens kunnen proberen om seinen eens om te draaien v.w.b. de aansturing, dus sein 17 op de aansluiting van sein 18 en andersom. Je kunt dan in ieder geval controleren of beide uitgangen/aansturingen goed werken.
Succes
PeterC.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 feb 2007 :  19:14:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Jaap,

In de database hierboven kan ik niet zien wat fout gaat. Ik denk dat in dit draadje niet duidelijk is wat er mis gaat.

Vragen:
- gaat het mis op het scherm als jij de treinen laat rijden? Worden dan wel alle seinen netjes gezet? (Ps op het nederlandse spoor zit rood onder en niet boven zoals jij hebt getekend).
- als het op het scherm goed gaat, start dan eens in menu algemeen het testprogramma en zet hier op eerste tabblad de seinen in teststand (2e optie). Je kan nu door middel van klikken op de seinen in het baanoverzicht de seinen veranderen van stand. Controleer hier dan of de seinen op het scherm dezelfde stand hebben als fysiek op de baan.

Eerst hier maar eens starten denk ik...

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2007 :  01:13:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul/Peter
Heb al verschillende nummers omgewisseld maar geen resultaat no.18 blijft op rood bij vertrekkende trein
De kleuren maak toch in principe niet uit hoe ze getekend staan dat is natuurlijk altijd nog om te draaien
Maar bij het testen doen ze het perfect maar ik zal alles nog eens na lopen en de kleuren omdraaien hopelijk gaat het goed
Mvg.Jaap

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2007 :  07:03:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Jaap,

Het jij gedaan wat ik heb gevraagd? Als ik jouw antwoord lees niet echt. Ook is het niet duidelijk waar het rood blijft: op het scherm of op de baan of beide?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

balthazor

Netherlands
117 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2007 :  11:02:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van balthazor  Reageer met citaat
<qoute>

Bij het testen springt het sein op het scherm en op de baan allebei op groen en met het rijden doet die het op het scherm en op de baan niet

</qoute>

Dus op het scherm werkt alles zoals het hoort en op de baan niet.
Correct ?

Erik.



MBZE: Modelbaan Zonder Eind
fleischmann/twincenter/koploper

Bewerkt door balthazor op 01 mrt 2007 11:04:19
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2007 :  19:58:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul/Erik
het testen op het scherm en op de baan doen het goed
alleen als de trein vertrekt doet hij zowel op het scherm als op de baan blijven ze op rood staan
Mvr gr.Jaap

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2007 :  21:39:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Jaap,

Als de database gelijk is aan de database die jij hierboven hebt gepost, dan blijft er volgens mij slechts 1 mogelijkheid over. Als de trein voor sein 18 staat te wachten is reeds bezetmeldpunt b1.09 bezet.
Wat ik wel frappant vind, is dat je alle bezetmeldpunten netjes hebt gekoppeld aan de punten waar in blok. Echter bij punt 1.08 en 1.09 heb jij dit niet gedaan. Herstel dit eens.
Zet dan in "instellingen per database" tabblad algemeen-2 de optie bezetmeldpunten zichtbaar op: 'altijd; aktief obv bezetmelding'. Laat de trein dan nog eens rijden en let vooral op als de trein is gestopt bij sein 18. Is punt 1.09 dan vrij of bezet?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2007 :  12:57:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul
Ik zit nu weer helemaal vast ik wat je gezegd heb denk ik opgelost
Maar nu wil ik de treinen weer laten rijden maar nu krijg ik steeds wissel straat naar 1 of 2 bezet
Volgen mij zelf werk ik me steeds vaster en ben bang dat ik er niet meer uit komt
Mvg Jaap

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2007 :  18:08:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jaap,

volgens mij heb je ergens 1 wissel te veel in een wisselstraat aan het einde van de station geconfigureerd. Dit is lastig te zien omdat je ook de lijnen van de blokken in de wisselstraten geconfigureerd hebt. Het werkt wel ...... maar is niet handig.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2007 :  18:43:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Walther
Nee ik heb maar twee wissels liggen in een proef baantje
Een ovaaltje met 2 wissels de trein staat in blok 2 om naar blok 4 tegaan en daar geeft die aan wissel bezet
Ps het valt me wel tegen ik kan het systeem nog niet erg door krijgen
Mvg Jaap

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2007 :  19:08:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jhaap,

wissel 33 is hier toch echt ten onrechte geselecteerd, klik op de link !

Groet,

Walter (zonder H)

Download Attachment: geselecteerdewissel.jpg
104 KB

Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 02 mrt 2007 19:13:55
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2007 :  01:05:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mede Forumleden
Hier jaap zonder (H)
Alles is opgelost mijn sein 18 doet het weer naar behoren zoals het moet de wissels zijn ook weer vrij
Ieder een die geholpen heeft heel hartelijk dank
Dit draadje mag dicht
Word tijd ook.
Mvg.Jaap zonder(H)

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2007 :  06:56:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jaap,

Ik had het nog wel leuk gevonden om te weten wat de oorzaak was en dus ook de oplossing.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2007 :  10:19:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul
Het was vannacht een beetje laat vandaar geen ber.
Walter merkte op dat van 2 naar 1 weer een wissel stond die eerst in de doos gelegd En jij merkte op dat er met B 1.08 en B 1.09 iets niet goed zat eerst B108 in orde gemaakt maar in blok 3 de trein voor het rode licht bleef staan was B109 ook bezet dan moes de trein iets terug gezet worden en dan kwam die vrij
Heb van 3 naar 2 de wissel uit de selecie genomen 2 rondjes laten lopen weer geselecteerd en alles is goed
Mischien meer geluk dan wijsheid
Maar alles doet het naar behoren
Bedankt voor je hulp
Mvg.Jaap

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina