Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 188 / Bezoekers Vandaag: 3449
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Draaischijf instellingen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Loet

USA
114 berichten

Geplaatst - 22 jun 2013 :  13:01:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal

Ik heb een Marklin draaischijf omgebouwd met decoders van DSD. Deze zijn Marklin compatibel. Nu werkt de draaischijf als ik hem direct (via het computer programma van DSD aanstuur) perfekt, maar niet goed via Koploper. waarschijnlijk een of andere instelling mis. Is er misschien iemand die deze draaischijf ook gebruikt en mij zijn instellingen van de draaischijf en Koploper op kan sturen?

Bedankt zovast.

Groeten

Loet

Marklin, Ecos, LDT decoders en bezetmelders.
Viesman seinen. Kelder vol plezier

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 22 jun 2013 :  13:44:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Loet, nee want elke situatie is uniek, je zult het zelf zo in moeten stellen dat het werkt, en aangezien het Marklin compatibel is lijkt mij het niet echt een probleem om het te laten werken, gewoon doen wat er in de handleidingen staat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 22 jun 2013 :  18:26:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Ik denk dat het problem ligt bij de opmerking" precies doen wat er in de handleiding staat".
Volgens mij heb ik dat nl. ook gedaan en ergens gaat er iets mis.Ik snap dat elke draaischijf uniek is, maar ik zou graag achter de instellingen komen van mensen met eenn zelfde draaischijf en die hem ook via de Ecos en Koploper aansturen. Ergens maak ik daar een fout en ik heb nu al van alles geprobeerd maar kan het niet vinden.
Als er iemand is die een screendump kan maken van zijn instellingen van de draaischijf zelf en van zijn instellingen in Koploper en die aan mij door kan mailen, dan heb ik iets om mee te werken.

Groeten


Loet

Marklin, Ecos, LDT decoders en bezetmelders.
Viesman seinen. Kelder vol plezier
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 22 jun 2013 :  19:41:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Loet,

Volgens mij is het heel erg simpel.

Stap 1 is het instellen van de draaischijf decoder.

Daar geef je op welke de eerste aansluiting is daar zal de brug naar toe draaien als het systeem wordt aangezet.
Dan geef je op waar de andere sporen aangesloten zijn doormiddel van het aantal stappen verder.

In koploper geef je op waar aansluiting 1 zit en waar aansluiting 2 zit enz. enz. En als je dat allemaal volgen het boekje hebt gedaan werkt het.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 23 jun 2013 :  09:41:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hai Loet,

Een vraagje voor mijn beeldvorming, want dat is mij uit jouw verhaal niet helemaal duidelijk: Bestuur jij de draaischijf rechtstreeks vanaf de computer of vanaf de ECoS naar de computer en dan naar de draaischijf?
In het eerste geval kan ik mijn voorstellen, KL en het programma elkaar niet(helemaal) begrijpen. In het 2e geval zou het moeten werken.
Tip mijnerzijds: de DSD decoders zijn Märklin compatibel. Maar gebruiken ze ook het Märklin protocol? Ik heb een gelijksortig probleem gehad. Ik rijd DCC, maar gebruikte een decoder, die Märklin compatibel was. In KL moest ik bij de draaischijfdecoder Märklin opgeven. En toen werkte alles naar wens.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

I just want to celebrate another day of living
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 23 jun 2013 :  12:04:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Barry

Om de draaischijf te testen heb ik hem eerst bestuurd via het programma van DSD zelf. Dat loopt perfekt. Alles is gedefinieerd als Marklin decoders.
Daarna heb ik alles gedefinieerd in Koploper en dat werkte niet. De schijf draaide wel, maar niet waar ik hem naar toe wou hebben.
Als vervolg daarop heb ik hem toen in de Ecos ingevoerd als wissel commando's (dat moet zo volgens DSD). Als je nu de commando's aan de Ecos geeft, doet hij het bijna helemaal goed. Vreemd genoeg zijn er een aantal commando's (Richting veranderen, bijv.) die niet werken. (Natuurlijk heb ik de adressen daarvan een aantal keren na gekeken en die zijn korrekt).
In Koploper lijkt het nu een soort hit and miss. Het kommando om terug te gaan naar het eerste spoor werkt altijd, daarna hangt het af welk kommando je geeft. Er zijn twee aansluitingen, waar hij precies de helft van de benodigde stappen draait en bij de rest draait hij het goede aantal stappen.
DSD is er ook al mee bezig geweest en hebben erg veel geholpen met van alles, maar hier komen zij ook niet uit.
Ik kan ook niet echt een systeem ontdekken in de fouten. Al met al een rare boel.Verdraaid vervelend.

Groeten

Loet

Marklin, Ecos, LDT decoders en bezetmelders.
Viesman seinen. Kelder vol plezier
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 07 jul 2013 :  21:23:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Loet,
Vanwege vakantie zie ik jouw draadje nu pas voor het eerst. Na 22 juni heb je niet meer gereageerd. Het kan zijn, dat je al een oplossing hebt, maar het kan even goed niet zo zijn. In het laatste geval heb ik misschien een oplossing voor je. Ook ik had aanvankelijk het probleem, dat de draaischijf wel goed luisterde naar de centrale, maar niet naar KL, terwijl ik naar mijn gevoel wel alles juist in KL gezet had. Hoewel ik een andere draaischijf en decoder heb dan jij (Roco en Littfinski) komt de beschrijving van jouw probleem wel overeen met het probleem, dat ik had.

Ik heb de oplossing gevonden door het volgende te doen:
- eerst controleren of het programma nog goed werkt; dat doe ik door met de centrale een rechtstreekse opdracht naar een stand te geven: stopt de draaischijf op de juiste stand, dan werkt het programma nog goed; stopt hij op een verkeerde stand, dan programmeer ik hem opnieuw volgens de handleiding en zoals ook Wim Ros het kort heeft beschreven;
- vervolgens kijk ik of stand van de draaischijf verschilt van die in KL; doorgaans zal dit het geval zijn; dan schakel ik de rijstroom uit met KL en weer in met de centrale; de rijstroom mag dan in KL niet ingeschakeld zijn; daarna breng ik de draaischijf met de centrale in dezelfde stand als KL;
- dan schakel ik de stroom uit van de centrale en weer in met KL; vervolgens geef ik in KL de opdracht om naar een willekeurige stand te gaan: als die juist wordt uitgevoerd, dan luistert de decoder naar KL; doet hij het niet, dan kun je het nog een keer proberen; doet hij het dan nog niet, dan is er iets aan hand.

Bij mij werkt deze procedure goed en ik hoop ook bij jou. Mocht dat niet het geval zijn, dan heb ik misschien nog wel een idee van wat er aan de hand kan zijn, maar dan moet je me maar even persoonlijk mailen. Dan leg ik je dat wel uit.

Met vriendelijke groet,
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

RPM

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 10 jul 2013 :  22:08:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van RPM  Reageer met citaat
Hallo Loet,

Ik las dat je de DSD aangestuurd hebt via het programma van DSD.
Bedoel je dan niet de DSD2010. Deze heeft namelijk een eigen programma om aan te sturen:
(http://www.digital-bahn.de/bau_ds2010/dsd2010_pc.htm).
Zelf heb de DSD gehad en op dit moment de DSD2010 maar beide met succes via Koploper werkend gekregen. Misschien dat je even hier kunt kijken voor de instellingen: (http://members.quicknet.nl/rpmeijer/Ombouw_draaischijf.html).
Het maakt voor de instellingen niet uit of het de DSD of de DSD2010 betreft. Het enige verschil met jou is dat ik met de Intellibox werk.

Mvg,
Richard Meijer
Ga naar bovenaan de pagina

SWigman

1 Posts

Geplaatst - 14 jul 2013 :  13:45:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

Ik heb het gewoon via de marklin decoder gedaan..
Werkte eerst ook voor geen meter met koploper terwijl hij het van uit de Ecos Centrale wel goed deed....
Bij mij was het probleem dat koploper er van uit gaan dat je de decoder geprogrammeerd hebt met alleen die aansluitingen die je nodig hebt.
Dat was ik even vergeten....
Nadat ik de decoder geprogrammeerd heb en dat ook zo in koploper gezet heb werkt alles fabuleus..

Groet
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina