Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 147 / Bezoekers Vandaag: 3458
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 507
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Schakelen sluitlichten
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

DVisser

Netherlands
63 berichten

Geplaatst - 03 feb 2013 :  15:42:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste medekoplopergebruikers,

Een aantal van mijn locs heeft apart schakelbare sluitlichten, die via een functietoets te schakelen zijn, dus ook door koploper. Nu gebruik ik een van die locs in een vaste route, daarvoor heb ik een logische actie aangemaakt en een schakelaar die die actie aanstuurt. In de vaste route heb ik die schakelaar (bij Diverse opties) gebruikt om de sluitlichten aan en uit te schakelen. Dat werkt allemaal, echter het viel mij op dat de sluitlichten soms toch uit waren, terwijl de schakelaar aan stond. De bijgevoegde printscreen laat dit zien: de schakelaar rechtsonder in het baanplan staat aan, de uitkomst van de logische actie staat ook aangevinkt, maar de functie bij de locomotief (F6) staat toch uit. Wat ik zie is het volgende: bij het aanzetten van de schakelaar gaan de sluitlichten altijd aan, in een aantal blokken gaan ze echter weer uit als de rijweg wordt vrijgegeven (geel wordt). Bij het wijzigen van richting kort daarvoor, wisselen koplampen en sluitlichten nog keurig. Heeft iemand een idee wat ik anders kan doen?

Met vriendelijke groet,
Dick Visser
(Ik rij H0, met een Twin-Center met Loconetadapter en met de laatste Koploper versie)

Download Attachment: Printscreen.pdf
275,31 KB

Bewerkt door DVisser op 03 feb 2013 16:55:37

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 03 feb 2013 :  17:32:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dick,

Mijn idee is dat je veels te omslachtig aan het werken bent en dat het vele malen eenvoudiger kan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 03 feb 2013 :  20:54:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dick,

Kun je dit niet bij "Functies Uitgebreid" laten schakelen, of eventueel met een speciale actie die de functies in het rijwindow aanstuurt?


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 04 feb 2013 :  19:39:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Dirk en Wim,

Wellicht dat ik het inderdaad te moeilijk maak of de oplossing in de verkeerde richting zoek. Aangezien volgens mij Koploper niet kan weten of een loc wagens trekt, duwt of los rijdt, zag ik geen kans iets dergelijks bij Functies uitgebreid in te stellen. Het aansturen van locomotieffuncties via speciale acties beheers ik ook niet, vandaar dat ik gekozen heb voor de Soorten functies locomotief, waarmee je via een logische actie een functie kunt aansturen. Maar ik hou me graag aanbevolen voor een simpelere oplossing.

Los daarvan vind ik het wel vreemd dat Koploper bij de Uitkomst logische acties aangeeft dat de functie aanstaat, terwijl hij inmiddels uitgegaan is.

Met vriendelijke groet,
Dick
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 04 feb 2013 :  21:59:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dick,

Kan het zijn dat je logische actie nog door iets anders wordt beïnvloed, zodat hij nog wel aan staat. Met logische acties kun je ook via een speciale actie de functies van een loc aansturen. In feite is dat vergelijkbaar met de soorten functies route.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 07 feb 2013 :  22:36:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Ja, er moet iets zijn dat de locfunctie beïnvloed. De logische actie niet, die blijft gewoon keurig actief staan, alleen de functie van de loc gaat ondanks dat toch uit. Het ligt in ieder geval aan iets in Koploper want het gebeurd net zo in de testmode op een andere PC. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, maar ik kan verder nog geen oorzaak vinden. Bij de betreffende functie heb ik bij Functies uitgebreid helemaal niets ingevuld, dus daar kan het volgens mij ook niet aan liggen. Maar ik zoek verder.

Met vriendelijke groet,
Dick

Bewerkt door DVisser op 07 feb 2013 22:37:47
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 feb 2013 :  22:51:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tja, gewoon je database plaatsen zou ik zeggen en aangeven wat en waar het gebeurd, alleen dan kunnen we er iets zinnings over zeggen, nu is het nogal mistig

mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 10 feb 2013 :  16:27:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim, Dirk en anderen,

Hierbij de database. Hij moet nog wel even op "testen" gezet worden. Als je het tabblad functies van het rijwindow van loc DB 216 openzet zie bij F6 de sluitlichten staan. De loc staat aan het begin van de vaste route en komt eerst tot stilstand in blok 51. Op dat moment gaan de sluitlichten aan. Als na het keren de rijweg vrijkomt gaan ze echter weer uit, ondanks dat de logische actie gewoon nog steeds aan staat. (Schakelaar logische actie is rechtsonder zichtbaar, maar je kan ook het venster Uitkomst logische acties openen.) Je kunt de sluitlichten in het rijwindow wel weer aanzetten, maar na het keren in de blokken 45, 47 en 54 gaan ze meestal toch weer uit. Het vreemde is wel dat ze bij de manoeuvre via de overloopwissels, wanneer achteruit van blok 53 naar 54 wordt gereden wel altijd aanblijven. Het gebeurd een enkele keer ook nog dat ze uitgaan in de genoemde blokken, maar even later toch weer spontaan aangaan. Het ongewild uitgaan gebeurd in ieder geval altijd op het moment dat de rijweg geselecteerd is (geel wordt). Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat ik bedoel.

Met vriendelijke groet,
Dick

Download Attachment: Fase1a.bck
333,67 KB
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina