Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 196 / Bezoekers Vandaag: 2578
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 652
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Instellingen Dynamische Blokken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

JackvdW

Netherlands
337 berichten

Geplaatst - 06 jan 2013 :  17:38:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,

Momenteel ben ik bezig een groot schaduwstation te ontwerpen.

Ik heb een paar vragen over de Dynamische Blokken.

Over het eerste blok uit een blokpaar staat duidelijk in de Helpfile dat de binnenkomst melder lichtsluis 1(links) is, op basis van bezet worden en dan nogmaals als stopmelder op basis van vrijkomen.
Is dit voor het tweede blok uit het blokpaar ook zo, alleen dan natuurlijk voor de 2e (rechtse) lichtsluis. Dus ook Binnenkomst melder (bezet) stopmelder (weer vrij komen). Dit staat niet duidelijk in de helpfile.

Staat bij jullie voor de dynamische blokken in de aanvulling blokgegevens het leren remmen en het netjes stoppen “uit”en moet dit ook uit staan? Netjes optrekken lijkt mij geen bezwaar.

Moeten de opties voor een Te Lange Trein allemaal uit staan of heeft dit geen invloed. Of heeft het Stopverbod zin om een te lange trein door het schaduwstation te laten rijden zonder te stoppen.

Wat bepaald de snelheid van de trein in het schaduwstation. Stel je dat in bij het Bloktype of de Maximale snelheid bij de Aanvulling Blokgegevens en wat adviseren jullie dan. Het lijkt mij dat het niet te hoog moet zijn in verband met doorschieten maar ook weer niet te traag.

Graag wat reacties met ervaringen hiermee, vast bedankt.

Groeten Jack

Bewerkt door JackvdW op 06 jan 2013 17:43:55

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 jan 2013 :  17:57:18  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JackvdW


Over het eerste blok uit een blokpaar staat duidelijk in de Helpfile dat de binnenkomst melder lichtsluis 1(links) is, op basis van bezet worden en dan nogmaals als stopmelder op basis van vrijkomen.
Is dit voor het tweede blok uit het blokpaar ook zo, alleen dan natuurlijk voor de 2e (rechtse) lichtsluis. Dus ook Binnenkomst melder (bezet) stopmelder (weer vrij komen).




Bij mij staat in het tweede blok alleen bezet worden, niet het vrijkomen.
De tweede heeft ook bezet bij, de eerste dan weer niet.

Leren remmen werkt wel, geeft een iets vlotter binnenrijden van schaduwstation. Netjes stoppen vraagt teveel plaats , heb ik afgeschakeld.

De rest is bij mij ook een vraagteken.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
337 Posts

Geplaatst - 06 jan 2013 :  18:04:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo,

Staat in jou tweede blok dus maar één bezetmelder alleen op basis van bezet worden en geen tweede als stopmelder?

Groet Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 06 jan 2013 :  18:05:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij het tweede blok hoef je alleen de stopmelder op te geven op bezet worden.
Door aan te geven dat er een gezamenlijke stopmelder is, zorgt koploper zelf voor het terugzetten van de aankomende trein tot die stopmelder weer vrij is.
Leren remmen heb ik in het schaduwstation uitstaan, netjes stoppen en optrekken heb ik aan staan. Voornaamste reden dat dat de kans op onstporingen flink vermindert (mijn schaduwstation lag in een boog) en het je ook in de slipbandjes scheelt.
Mijn schaduwstationsporen waren langer dan de langste trein, dus heb ik afgezien van een testje daar nooit iets met de optie te lange trein gedaan. Bij dat testje had ik te lang dan stopverbod in beide blokken aangevinkt en dat werkte.
De maximumsnelheid had ik in het eerste blok op 50 km/u staan, in het tweede op 40 km/u. Deels vanwege de betrouwbaarheid, deels vanwege het geluid. Langzaam rijden maakt nu eenmaal minder lawaai. Het terugzetten om de stopmelder vrij te krijgen ging geloof ik met iets van 20 km/u.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
337 Posts

Geplaatst - 06 jan 2013 :  18:13:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub,

Dat geeft klaarheid, dat van de gezamelijke melder in de blokgroep had ik inmiddels gelezen in de help. Ik heb de snelheden vooralsnog maar ingevuld bij de twee Bloktypes voor de dynamische blokken.

Ik heb één type met korte stop en een tweede zonder.

Bedankt voor je info.

Groeten Jack.


Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 07 jan 2013 :  22:18:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi jack

Op een schaduwstation met dynamische blokken kan je maar 2 treinen kwijt in 1 blok.
Ik weet niet hoe groot jouw schaduwstation wordt en wat de lengte is va je treinstellen maar een alternatief kan dit zijn, zie
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4042

Ik heb dit nu gerealiseerd op mijn baan en dit werkt perfect.
Een nadeel is wel dat je meer s88 nodig hebt, maar ik er nu 7 van rosoft in liggen en deze kosten heel veel minder dan die van marklin of viesmann.

Mvg
Koos

Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
337 Posts

Geplaatst - 09 jan 2013 :  01:04:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Koos,

Ik ga hier zeker even naar kijken. Mooie grote baan heb je trouwens.

Het is de bedoeling treinen van zo'n 3 meter te laten rijden en sporen van 6 meter. Voor de kortere treinstellen zou een deel met meer dan twee treinen op een spoor (meer dan 2 blokken) dus best wel een oplossing kunnen zijn.

Bedankt,

Groet Jack.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina