Auteur |
Onderwerp |
|
wijbe
Netherlands
172 berichten |
Geplaatst - 24 nov 2011 : 21:33:58
|
Goeieavond,
Ik ben benieuwd hoe je een lokwissel kan maken in een doodlopend spoor, oftewel een blok met geen vervolg.
Voorbeeld.
De trein komt het opstelblok/doodlopend spoor binnen. Aan het einde stopt hij voor het stootblok. Hier ontkoppeld hij. Een andere lok komt vanuit een ander spoor de wagons weer ophalen, en rijd weg.
De loc die nu overblijft gaat naar het spoor waar de loc weg kwam die de wagons ophaalde.
Et probleem is: De lok rijd het blok binnen stopt en ontkoppeld. Maar blijft dus wel in dat blok staan, omdat hij voor een stootblok staat. Nu moet een andere lok in hetzelfde blok een trein ophalen.
Hoe realiseer je dit? Er mag toch maar 1 lok in een blok staan?
Met vriendelijke groet, Wijbe
Ecos/Koploper & NL-Rijder |
|
hubertus
Netherlands
1912 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2011 : 21:52:06
|
Je moet het spoor opsplitsen in twee blokken. Een (kort) blok waar de aankomende loc kan blijven staan en een tweede blok waar de nieuwe loc naar toe kan rijden. Ik zal van het weekend eens kijken of ik de database nog heb waarin ik zo'n locwissel had zitten.
Huub |
|
|
wijbe
Netherlands
172 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2011 : 22:13:02
|
Huub,
Dat vermoede ik al. Het blok heeft helaas maar 2 melders. Dat betekend dat de inrijmelder ook de stopmelder is. Dus dat er niet netjes en makkelijk geremt kan worden, met maar een paar cm doorrijden. De lok moet namelijk precies boven een ontkoppelrail staan.
Is het niet mogelijk dat de lok doorrijd naar een 'virtueel' blok. Maar dus gewoon in hetzelfde blok blijft staan?
Met vriendelijke groet, Wijbe
Ecos/Koploper & NL-Rijder |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2011 : 22:16:28
|
Hallo Wijbe,
Ik heb je blijkbaar afgelopen zondag op een idee gebracht.
je 1e loc moet inderdaad het blok uitrijden, ook al is het slechts een kort blok van slechts de loclengte.
Nogmaals de database met omlopen en locwissel van de 3railgastendag als voorbeeld
met vriendelijke groet,
Walter
Download Attachment: Gastendag60212.bck 54,89 KB
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
Bewerkt door Wissels op 24 nov 2011 22:20:10 |
|
|
phdirk
Netherlands
2533 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2011 : 22:29:34
|
Hallo Wijbe,
Ik heb de door jou beschreven situatie ook op mijn baan. Mijn kopsporen bestaan, zoals Hubertus en Walter aangeven uit twee blokken. Het laatste blok is maar 24 cm en is ook alleen de bezetmelder, want de loc komt daar toch langzaam binnen en stopt dus altijd netjes. Ik heb dat gerealiseerd door het laatste stuk van het blok, dus de stopsectie, nog eens in tweeën te delen. Ik sluit mijn database bij, dan kun je eens kijken hoe ik het heb gedaan. Succes met de verdere puzzel.
2011118213333_RailplanDordtkleinbeeldjul2011.bck
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 24 nov 2011 22:30:42 |
|
|
wijbe
Netherlands
172 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2011 : 22:31:28
|
Walter,
Idee speelde al langer. Maar was wat bang voor de uitvoering. Nu het omlopen zo goed liep, en ik een paar ontkoppelrails voor een leuk prijsje kon krijgen......
Maar goed. Het blok bestaat uit 2 melders. Alleen, als hij stopt staat hij al in de laatste melder. Wat dan een apart blok moet worden.
Optie 1:
In het eerste blok zou hij dan zijn lengte moeten opslaan, maar nog niet ontkoppelen. Het ontkoppelen gebeurd pas in het tweede blok. Daarna haalt de tweede locomotief de trein op, lengte ophalen en rijden maar.
Optie 2:
In het eerste blok moet de lengte worden opgeslagen, lok rijd met wagonnen door tot 2e blok. En staat precies bovenop de ontkoppelrail. De andere locomotief rijd tegen de wagonnen aan en keert. Ontkopperail activeren, en wegrijden.
Nu lijkt optie 2 het meest logisch, omdat bij optie 1 de kans bestaat dat dat de wagonnen weer aankoppelen aan de lok. Bij optie 2 is het gevaar dat de trein verder wordt geduwd, en dat hij niet op de ontkoppelrail staat.
Helaas heb ik niet de ruimte dat hij in het eerste blok kan ontkoppelen, en daarna doorrijd na het tweede blok.
Wat lijkt jullie de logischte keuze?
Met vriendelijke groet, Wijbe
Ecos/Koploper & NL-Rijder |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2011 : 22:56:19
|
Hallo Wijbe,
geen van beide opties zijn juist.
Loc 1 komt met wagons binnen, stopt op stopmelder met achterste koppeling boven ontkoppelrail, ontkoppelrail wordt geactiveerd, treintype en treinlengte opslaan, loc 1 rijdt loclengte verder tot in volgend blok, de stopmelder van het voorste blok komt hierbij vrij. Loc 2 komt binnen (vinkjes aanzetten voor inrijden bij bezetmelding), de wagons worden opgeduwd tot de achterste wagon stopt op dezelfde stopmelder waar loc 1 de wagons ontkoppelde.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
wijbe
Netherlands
172 Posts |
Geplaatst - 25 nov 2011 : 00:01:49
|
Walter,
Het kan in theorie wel, maar of het safe is. Dat is de vraag.
Morgen even de boek uittekenen, en verklaren.
Er is helaas weinig ruimte. Maar heb er iets op gevonden zodat het makkelijk en safe zou werken.
Nu eerst een nachtje erover slapen.
Met vriendelijke groet, Wijbe
Ecos/Koploper & NL-Rijder |
|
|
wijbe
Netherlands
172 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2011 : 17:39:38
|
Walter,
Ik kan jouw database niet openen Geeft aan: Invalid Filename
Ook de database die op 3rail staat.
Met vriendelijke groet, Wijbe
Ecos/Koploper & NL-Rijder |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2011 : 17:44:54
|
Hallo Wijbe,
net geprobeerd, de database van koploperforum gedownload en teruggehaald met backup restoren, hij wordt gewoon ingelezen,
Ik zal hem je mailen.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
phdirk
Netherlands
2533 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2011 : 20:52:15
|
Hallo Wijbe en Walter,
Ik moet het even uit mijn hoofd doen, want het is alweer een tijdje geleden dat ik de beschreven problemen bij teruglezen had (Invalid filename). Volgens mij had het te maken met het al dan niet aanvinken van het meenemen van de locstanden in de backup. Als ik me goed herinner moet je als je de locstanden mee wegschrijft ook een vinkje zetten bij restore en andersom. Mocht het nodig zijn, dan ga ik weer in dehistorie duiken om te zien of ik nog iets kan terugvinden.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
wijbe
Netherlands
172 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2011 : 20:58:57
|
Dirk,
Als je de foutmelding krijgt, gewoon negeren. Vervolgens selecteer database en het werkt.
Anderen,
Even aan het knoeiengeweest. Maar krijg de route niet gestart. Ik heb 2 route's. Loc 6513 (adres 13) laat ik starten in blok 22. De 1251 laat ik starten in blok 8, en laat hem dan naar blok 24 rijden. Alleen de automatische route begint niet.
Ik vermoed dat ik wat verkeerd doe met een logische actie? Omdat de 6513 niet juist staat?
Download Attachment: BaanWijbe.bck 101,45 KB
Met vriendelijke groet, Wijbe
Ecos/Koploper & NL-Rijder |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2011 : 22:32:03
|
Hallo Wijbe,
voor alsnog beginnend met de Acts, als je deze laat starten met treinlengte 0??? en loclengte 21 vanuit richtingblok 45 naar 24 wordt de vaste route opgestart als de 6513 als losse loc geparkeerd (handmatig) staat in blok 22.
Eigenlijk moet de 6513 eerder in een vaste route gezet worden dus bv. vanuit blok 24 naar 22, de loc moet hier blijven wachten op een logische aktie voordat hij zijn route mag vervolgen.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
wijbe
Netherlands
172 Posts |
Geplaatst - 27 nov 2011 : 17:08:12
|
Na een leuke middag knoeien lukt het me. Ik zit nog met 2 problemen: Een controle over blok 24/25 dat daar geen treinen staan. Ik dacht dit opgelost te hebben met de volgende logische actie's: Lokwissel Opstelspoor 1 Goederen - 1.4 welke bij Lokwissel Opstelspoor 1 Goederen - 1 als een AND/OR staat. Maar dit werkt blijkbaar niet, vermoedelijk vergeet ik iets.
Download Attachment: BaanWijbe.bck 104,04 KB
Probleem 2: Ik liet de locwissel eerst plaatsvinden via blok 22. Ik wil dit graag ook via blok 21 doen. Nu had ik voor beide blokken een aparte vaste route gemaakt. Alleen kiest de lok niet het blok wat leeg is, hij kiest 1 van de 2 route's. Dus af en toe ook voor de route waar al een lok in staat. Hoe los ik dit op?
Met vriendelijke groet, Wijbe
Ecos/Koploper & NL-Rijder |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 27 nov 2011 : 23:32:32
|
Hallo Wijbe,
Probeer je op 1 probleem tegelijk te concentreren want ik denk dat je zo je doel voorbij schiet. Ik moet er nog verder induiken want je was er bijna met je vorige database.
Probleem 2 ik denk dat je het jezelf heel erg ingewikkeld aan het maken bent, koppel de 2e route's aan een logische aktie die afhankelijk is als er een treinlengte te vinden is.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
wijbe
Netherlands
172 Posts |
Geplaatst - 28 nov 2011 : 14:55:22
|
Walter,
Het omlopen werkt, alleen de aanvullende optie's nog niet
Probleem 1:
Probleem 1 vind ik vaag blijven. Als blok 25 bezet zou zijn. Dan zou de automatische route niet mogen starten. En dat gebeurd dus wel. Naar mijn mening heb ik dit in theorie opgelost met de logische actie: Lokwissel Opstelspoor 1 Goederen - 1 Deze heeft een AND poort. Dat zou dus betekenen dat hij meerdere logische actie's gebruikt. De logische actie: Lokwissel Opstelspoor 1 Goederen - 1.4 geeft dan aan dat blok 24 en 25 vrij moeten zijn lijkt mij?
Probleem 2: Opgelost door ze te koppelen aan een logische actie. Enigste wat nu optreed (altans zo lijkt het). Wanneer men 3 loks laat rijden met 1 'stam' wisselen ze elkaar niet goed af. De lok die de route gebruikt voor blok 22 wordt steeds afgewisseld.
Nu dacht ik, als ik de optie: Stoppen; vertrek na logische actie gebruik, kan ik de voorang verhogen zodat ze elkaar afwisselen. Wat dan optreed, de loks vertrekken zonder dat de logische actie waar is. Vermoedelijk begrijp ik iets verkeerd in deze optie.
Met vriendelijke groet, Wijbe
Ecos/Koploper & NL-Rijder
Download Attachment: BaanWijbe.bck 107,09 KB |
Bewerkt door wijbe op 28 nov 2011 16:55:17 |
|
|
wijbe
Netherlands
172 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2011 : 23:19:49
|
Goeieavond,
Het voorrangsprobleem is opgelost.
Bij rijden->voorrangsregeling stond ingesteld: Op basis van onderstaande lijst.
En als je dan met 3 loks rijd, gaan uiteindelijk alleen de 2 bovenste loks rijden, omdat die altijd voorrang krijgen. Boven de 3e lok.
Met vriendelijke groet, Wijbe
Ecos/Koploper & NL-Rijder |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 30 nov 2011 : 06:56:28
|
Vandaar dat in aanvullende gegevens van een blok "voorrang verhogen na .. sec" ingevuld kan worden. Als loc wel mag vertrekken doch steeds niet aan de beurt komt zal deze na de hier ingevulde tijd in een "hogere" voorrang komen en dan toch vertrekken.
Mvg, Paul. |
|
|
|
Onderwerp |
|