Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 112 / Bezoekers Vandaag: 2577
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 343
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Koppelen van twee banen via de Koploper Server
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Schob00

Netherlands
5 berichten

Geplaatst - 25 okt 2011 :  19:27:35  Toon profiel  Reageer met citaat

Hallo Leute,

Ik ben al een aantal jaren bezig met Koploper, wat ik een fantastisch programma vind.
Momenteel ben ik bezig met het voorbereiden van een nieuwe baan, welke uit twee delen bestaat.
Namelijk een schaduwstation en een hoofdbaan met een groot station. Beide baandelen wil ik gaan aansturen met elk een eigen centrale (Twin Center) en PC met koploper. Hierbij wil ik beide baandelen gaan koppelen met Koploper Server.

Nu krijg ik het voor elkaar dat Koploper Server beide banen ziet en kan aansturen. Alleen nu zit ik met de vraag hoe ik de netwerkovergangen voor elkaar krijg. In de ‘Help’ wordt gesproken over een apart document, waar in wordt beschreven hoe het één en ander werkt.
Kan iemand mij aan dit document helpen ? of kan iemand mij in het kort vertellen hoe ik de netwerkovergangen voor elkaar krijg.


Alvast bedankt met vriendelijke groet,

Bert Scholtens.


remunj

Netherlands
1091 Posts

Geplaatst - 25 okt 2011 :  19:38:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Misschien dat het antwoord van Paul in dit draadje je "helpt". http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3562

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 25 okt 2011 :  22:34:34  Toon profiel  Reageer met citaat
tja, de eerste reactie op de netwerkversie, ik vroeg me af hoelang het zou duren..
Ik vind het een beetje belachelijk van de maker. Er wordt een versie gepubliceerd met de melding. Naah nah nah naah nah jullie krijgen het toch niet werkend en ik zeg het lekker toch niet. Mijn kleinkinderen doen ook zulke dingen. Och ja het zal de leeftijd zijn zeker.

Laat het dan achterwege. Wat is dan de meerwaarde van?

mvg

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 okt 2011 :  07:13:30  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk

tja, de eerste reactie op de netwerkversie, ik vroeg me af hoelang het zou duren..
Ik vind het een beetje belachelijk van de maker. Er wordt een versie gepubliceerd met de melding. Naah nah nah naah nah jullie krijgen het toch niet werkend en ik zeg het lekker toch niet. Mijn kleinkinderen doen ook zulke dingen. Och ja het zal de leeftijd zijn zeker.

Laat het dan achterwege. Wat is dan de meerwaarde van?

mvg

Dirk

Dirk,

Fijne reactie; ga zo door

De meerwaarde voor mij is dat de clubs die dit gebruiken bij een nieuwe versie van Koploper ook het juiste server programma kunnen downloaden. De clubs hebben wel van mij support gekregen bij de installatie.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 okt 2011 :  10:18:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bert,

Ik denk dat je iets moet aanvinken bij blokonderhoud.



Download Attachment: ServerOvergang.JPG
74,04 KB

Het is maar een wilde gedachte.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 okt 2011 :  10:44:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Kijk eens in helpfile; daar staat oa (dik gedrukt zet netwerk functionaliteit aan in Koploper zelf):

Uitgangspunten

· Op één Pc moet de server draaien. Dit is een apart programma wat het verkeer regelt. Ook moeten hier verschillende koppelingen tussen de databases worden vastgelegd.
· De netwerkversie van Koploper heeft als extra opstart parameter /netwerk.
· De bediening tussen de delen moet strikt gescheiden zijn.
· De locomotiefgegevens moeten op elke Pc gelijk zijn voor wat betreft de rijeigenschappen e.d. Synchronisatiemogelijkheden zijn aanwezig. Ook worden wijzigingen in 'onderhouden locomotieven' verwerkt op alle andere Pc's.

· De vaste en variabele treinroute gaan niet over de Pc's heen. Elke Pc moet dit zelf regelen. Het is wel mogelijk om onder bepaalde condities een vaste treinroute te starten als een trein wordt bestuurd vanaf een andere Pc in het netwerk.
· Een variabele treinroute moet op elke Pc ingesteld worden.
· Bij het overgeven van een locomotief wordt er gecheckt op het decoderadres, of de locomotief in een blok mag staan en of de locomotief automatisch mag rijden.

· Tijdens het overgeven moeten de treinen op alle Pc's in het netwerk rijden (automatisch of alleen volgens bestemming), anders is het niet mogelijk om iets over te geven.
· Bij de reserveringsaanvraag aan een andere Pc in het netwerk wordt de treinlengte en de indicatie trek/duw trein meegezonden. Zo wordt een juiste start op de andere Pc mogelijk.
· 'Onderhouden locomotieven' mag op slechts één Pc tegelijkertijd worden gedaan.
· Als in het serverprogramma wordt gekozen voor synchronisatie mag 'onderhouden locomotieven' op geen enkele Pc actief zijn.

· Voor HCCM: de richting van de locomotief wordt opnieuw bepaald bij het binnenrijden van het blok. Het is dus verplicht om in het binnenkomende netwerkovergangsblok de default rijrichting juist in te vullen.
· Voor HCCM: De poling van een netwerkovergangsblok is per definitie gelijk aan de poling van het blok waar deze aan gekoppeld is. Eventuele poling van de tussenliggende aanvullende blokkaarten moet dus op basis hiervan gebeuren.
· Voor HCCM: als trein blijft 'hangen' in automatisch rijden in de Pc die de trein overgeeft aan de andere Pc is de kans groot dat er nog een blokkaart wordt aangestuurd door de trein die is vertrokken. De fout moet je zoeken in definities aanvullende blokkaart van wisselstraten. Anders is er bij een netwerkovergangsblok per abuis een blokkaart ingevuld.

· Bij treintype is er een nieuw item: NetwerkID. Dit wordt gebruikt om op de diverse Pc's de verschillende treintypes onderling door te geven. Je moet afstemmen dat bijvoorbeeld het treintype 'sneltrein' op alle Pc's de indicatie 1 krijgt en een 'zware goederentrein' indicatie 2. Indicatie 0 betekent niet van toepassing. De indicatie staat op een apart tabblad en is alleen zichtbaar in de netwerkversie van Koploper.
· Bij 'onderhouden seinen' is er een nieuw item: NetwerkID. Dit wordt net als het NetwerkID bij treintype gebruikt om seinen over het netwerk te kunnen koppelen. Het is verplicht dat op beide Pc's de verdere definitie van de seinen identiek is. Hiermee wordt bedoeld dat de mogelijke acht standen allemaal op dezelfde plaats zitten.

· Als seinen in teststand worden gezet, wordt dit over het netwerk niet bij alle seinstelsels juist doorgegeven. Tijdens het normale bedrijf is dit wel juist.
· Als een locomotief rijdt volgens een vaste treinroute en het laatste blok van de route is een netwerkovergangsblok, wordt dit blok overgeheveld naar 'onderweg naar blok'. De vaste treinroute moet eindigen met 'ga automatisch rijden' Al het andere heeft GEEN zin, daar deze trein toch de huidige Pc heeft verlaten.

· Wissels die bij de overgave een rol spelen, kunnen ook aan twee kanten worden getekend. In onderhouden baanontwerp kunnen deze beide wissels worden gekoppeld. De Pc die de wissel daadwerkelijk zal schakelen geeft de stand en de status van de wissel door aan andere Pc's.

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 26 okt 2011 10:46:08
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 okt 2011 :  11:36:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Paul,

Fijne reactie; ga zo door

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Schob00

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 26 okt 2011 :  12:20:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Leute

Het probleem waar ik mee zit, is dat ik bij een blok geen netwerkovergang kan aangeven als je opstart zonder de paramater /netwerk, met parameter /netwerk kan ik geen onderhoud aan de blokken meer doen(Baan definities zijn weg).
Wanneer de Server actief is mis ik zelfs onderhoud in de menubalk.

Wat ik er bij moet vermelden, dat ik alles voor proef nu uit probeer op één machine.
En start Koploper op de volgende manieren op.
- Eerst de Server en daarna
- DataBase 1, koploper /database=schaduwstation /netwerk
- DataBase 2, koploper /database=debaan /netwerk

Het gaat mij er om, hoe kan ik de netwerkovergang bij de blokken aangegeven (wanneer is deze toegankelijk bij onderhoud blokken) Het zelfde geld voor de Netwerk-ID’s

Met vriendelijke groet,

Bert Scholtens




Download Attachment: Koploper-Server.jpg
316,12 KB

Download Attachment: Koploper-Serv.jpg
236,7 KB
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 okt 2011 :  12:35:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert,

Als ik het zo zie dan denk ik dat ik voor mijn vakantie bij het aanmaken van versie 7.4 een optie voor algemeen gebruik ben vergeten te zetten.

Je moet alleen zelf wel een oplossing bedenken om kortsluiting te voorkomen tussen de verschillende banen.

Ik kijk het na en je hoort van mij.

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 26 okt 2011 13:58:52
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 okt 2011 :  16:55:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert,

Even opnieuw downloaden van het server programma. Hiermee kan je aangeven wat je mag doen een Koploper netwerk database. Je moet per database opgeven welke mogelijkheden zijn toegestaan in die database.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 okt 2011 :  17:23:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bert,

En zelfs met ondersteuning had je de vorige niet aan de praat gekregen. ;) Maar dit even terzijde.

@ Paul.
Fijne reactie; ga zo door ;) duimpje omhoog.

Mvg
Wim.






Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Schob00

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 26 okt 2011 :  18:05:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul,

Mijn dank is groot. Het draai nu als de bekende trein.
Alles wordt zoals verwacht over gepakt van de ene baan naar de andere baan.

Nogmaals bedankt.


Met vriendelijke groet,

Bert Scholtens
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina