Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 150 / Bezoekers Vandaag: 1959
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bmd 16-md
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

peve

Netherlands
2 berichten

Geplaatst - 01 sep 2006 :  21:32:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een vraag
Ik ga de bmd 16 md voor mijn modelbaan gebruiken (heb deze reeds gesoldeerd) nu word geadviseert om de ongedetecteerde baanstukken te voorzien van een hulpschakeling met 4 dioden.
Mijn vragen zijn
Is deze echt nodig?
Voor ieder ongedetekteerd stuk rails 1 hulpschakeling of is deze te combineren met meerdere stukjes rail of kan deze in een ringleiding worden opgenomen(want hier tap je rechtstreeks af voor de ongedetecteerde stukjes rails).

Bewerkt door peve op 01 sep 2006 21:42:14

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 02 sep 2006 :  00:49:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peve,

Het is niet perse nodig dat in de ongedetecteerde baan stukken een hulpstuk met 4 diodes zit.
Door de spanningval over de diodes zal er een iets lagere spanning op dat baangedeelte staan waardoor de loc iets langzamer rijdt. Wil je toch bij ieder ongedetecteerd stuk rail gebruik maken van een hulpschakeling en deze combineren met meerdere secties moeten het wel diodes zijn voor grotere stromen, bijvoorbeeld de 1N5401 (3A).

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 sep 2006 :  08:13:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij een goede lastregeling zul je geen snelheidsverschil merken. De diodes zijn dan ook in de eerste plaats bedoeld om de betrouwbaarheid van de meldingen te vergroten.
Stroom kiest de makkelijkste weg, een aansluiting zonder diodes is een makkelijker weg dan een aansluiting met diodes (zoals in je bezetmelder zitten).
Wanneer een loc op de overgang van een gedetecteerd en een niet-gedetecteerd stuk spoor rijdt, zorgen die diodes in het niet gedetecteerde spoor ervoor dat toch (een deel van) de stroom via de bezetmelder loopt. Laat je de diodes weg, is de kans groot dat een loc pas gedetecteerd wordt als hij volledig in de gedetecteerde sectie staat. Ik zou je dus toch sterk aanraden ze toe te passen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

peve

Netherlands
2 Posts

Geplaatst - 04 sep 2006 :  20:20:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de uitleg en reacties.
Ga toch maar de hulpschakeling toepassen
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina