Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 133 / Bezoekers Vandaag: 1438
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 s88 ....
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

olaf

Netherlands
78 berichten

Geplaatst - 01 sep 2006 :  14:01:52  Toon profiel  Reageer met citaat
ik heb die rm-gb-8 bezetmeldermodule... en ec
hoe moet dat .. ec geeft in een stand aansluiten van de kabel
alle punten vrij .. en de lok rijd niet. Ik heb bij de EC aangegeven dat ik ook 1 s88 heb. en bij modul test geeft die dus alle blokke vrij
die rm-gb-8 is van ldt .. ldt-ifocenter.com

gr olaf

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 01 sep 2006 :  14:22:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Olaf,

Kijk eens voor het aansluiten naar:
http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_frame_nl.htm

Bij aansluitvoorbeelden naar beneden scrollen naar EasyControl (2-rail spoor).
Spoorbezetmelding met een geïsoleerde spoorstaaf (page_304.zip)
Daar staat een tekening hoe je hem aan moet sluiten.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 01 sep 2006 :  14:28:52  Toon profiel  Reageer met citaat
edankt hub
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 01 sep 2006 :  14:40:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hub,
zo had ik die s88 ook wel aan gesloten .. maar wer strom meten .. ect... als lok in blok komt geeft de EC kortsuiting aan..
gr olaf
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 01 sep 2006 :  16:02:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Olaf,

Als je hem volgens de tekening aangesloten hebt en aan bijde zijden van het te detecteren gedeelte isolatiestukjes aangebracht hebt kan er geen kortsluiting ontstaan. Let wel op de bruine draad moet aan een spoorstaaf zitten en de rode aan de andere zijde.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 01 sep 2006 :  16:16:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hub,

Inmiddels heb ik een ander s88 (ook een rm-gb-8 aangesloten .. nu rijdt de lok gewoon door .. koploper reageerd gedeltelij op de baan .. licht aan uit, automatisch rijden ... vooruit -achteruit.. deze funktie lopen wel .. als ik lok op blok 1 zet, blijft die rood en blok2 geel .. dus ik kan niet zien waar lok nu dadwerkelijk is.. misschien dat ik iets fout heb ingesteld,

met vrindelijke groet olaf

Download Attachment: tt.bck
4,33 KB
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 01 sep 2006 :  16:30:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Olaf,

Doe het volgende:
Algemeen > Initialisaties> Schoon alle standen
Plaats de lok in blok 1. Sleep de lok van blok 1 naar blok 2 met de linkermuisknop ingedrukt houden. Druk op groene spiegelei of F5, druk op zwart blokje met wit kruis of (F8).
Rood geeft aan dat daar de lok staat, geel is het blok wat gereserveerd wordt door de lok. Het blok waar de lok zich in bevindt staat het adres van de lok (44).

Met vriendelijke groet,
Hub

Bewerkt door pa1_hub op 01 sep 2006 16:44:40
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 01 sep 2006 :  17:36:57  Toon profiel  Reageer met citaat
bedankt ik zal het zo proberen
]
groeten olaf
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 01 sep 2006 :  18:45:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hub;
ik heb het geprobeerd zoals je zei.. maar het werkt niet zo als ik wil dat ik netjes de rijstappen in koploper kan volgen .. het lijkt op de een of ander manier dat die s88 bezetmelder het niet goed doet? of ik weet het zo niet. Ook al durk ik op de S (van stoppen in koploper gaat die niet afremen stoppen .. slechts als ik noodstop indruk, en op rode spiegelei druk stopt de lok...
heb je een idee wat het zijn kan?

groetjes van olaf
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 01 sep 2006 :  19:56:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Olaf,

Ik weet niet hoe groot je testbaantje is maar als deze klein is gaat het denk ik een beetje te snel voor. Heb bezetmeldpunten aangebracht. Hiermee kun je zien of de bezetmelders goed werken. Tevens een blok veranderd in een stationsblok, de loc zal hier even stoppen om daarna verder te rijden.

Met vriendelijke groet,
Hub

Download Attachment: tt.bck
4,46 KB


Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 01 sep 2006 :  21:36:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hub,
Bedankt voor het kijken naar mijn TESTBAAN, n-spoor, de baan is 80x40cm dus er klein. Heb je gemodificeerde baan bekeken, en geporbeerd, maar het blijft het zelfde resultaat. Of denk ik bij mezelf,de bezetmelder RM-GB-8 (versie 2.1) werkt niet goed? of niet compartibel met de EC. of inderdaad de baan is te koort. Maar volgens mijn idee moet dat doch niets uitmaken?
Ik heb nog een Rückmeldedecoder van viessmann (5217) voor readcontacten die zal ik nu aan sluiten en dan nog een keer proberen.
Het lijkt of de bezetmeldpunten gewoon open blijven. de lok blijft maar gewoon doorrijden, en de blokken gewoon doorrij blokken zijn. Ook in het rijvenster veranderd niets lok blijft gewoon op blok gemeld staan en beweegt niet

gr olaf
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 01 sep 2006 :  22:50:25  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo Hub,

Ik heb nu de bezetmelder van viessmann (met readcontacten erop aan gesloten en nu werkt de zaak (trein-loop) stop -ect perfect. Dus of die RB-GM-8 zijn niet compartipal voor de EC of op de en of andere manier niet just aangesloten (door mij). maar ik heb nu het probleem gedeeltelijk kunnen oplossen.

bedankt voor je advies en goede hulp

et vrindelijke treingroeten Olaf
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 02 sep 2006 :  00:26:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Olaf,

Dan zal het inderdaad wel niet goed aangesloten zijn. Want de werking van de S88 aansluiting op je Tams centrale zal echt niet anders zijn dan die op andere centrales.

Mvg
Wim.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Donker

1 Posts

Geplaatst - 02 sep 2006 :  11:36:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Olaf,

misschien moet je de software van de Easy Control updaten. In de rel.notes van versie 1.4.3 staat nl.:
- s88-timings are changed. The LDT s88 branch couldn't handle the quasy synchronous signals.


Groet, Wim
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 02 sep 2006 :  21:35:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt wim voor de tip. Ik heb inmiddels de bezetmelder van viessmann over read-contacten aangesloten, in logwindow geeft die ze allemaal netjes keurig aan als bezet - vrij ect. maar op de baan op de pc kan niet zien dat de lok .. van het ene naar het andere blok doorrijdt..(als je begrijpt wat ik bedoel). Blijft de situatie zo als ze is. Heb ook gebrobeerd alles op te schonen maar helpt niet.

met vrindelijke treingroeten olaf
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 02 sep 2006 :  22:01:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Rood geeft aan dat daar de lok staat, geel is het blok wat gereserveerd wordt door de lok. Het blok waar de lok zich in bevindt staat het adres van de lok (44).

Mat vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 02 sep 2006 :  22:40:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door olaf

Bedankt wim voor de tip. Ik heb inmiddels de bezetmelder van viessmann over read-contacten aangesloten, in logwindow geeft die ze allemaal netjes keurig aan als bezet - vrij ect. maar op de baan op de pc kan niet zien dat de lok .. van het ene naar het andere blok doorrijdt..(als je begrijpt wat ik bedoel). Blijft de situatie zo als ze is. Heb ook gebrobeerd alles op te schonen maar helpt niet.

met vrindelijke treingroeten olaf



Rijdt de trein dan wel in de juiste richting over de bezetmeldpunten?
Het komt mij voor dat de meldpunten niet in de juiste volgorde worden bereden.

Mvg
Wim.

Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 02 sep 2006 :  23:54:32  Toon profiel  Reageer met citaat
wim,
de treinen rijden wel in de goede richting ..

gr olaf
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 03 sep 2006 :  13:02:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Olaf,

Eigenlijk snap ik het hele verhaal niet.

In een eerder bericht schrijf je dat je nu wel een stop rij effect hebt, dus daar maak ik uit op dat het werkt.

Dus als dat werkt, moet dat ook op het beeldscherm te zien zijn, kan gewoon niet anders. Dus leg het nog eens uit wat er volgens jouw niet klopt of goed gaat.

Mvg
Wim.
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 03 sep 2006 :  18:00:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim.
Ik heb nu nog eens alles GOED nagelopen, de fout zat in twee dingen. De S88 (elktr. Bezetmelder werkt op de een of andere manier niet. De bezetmelder met READ-CONTACteN werkt wel goed (eigentlijk wel jammer, dat je dan extra draadjes noodig hebt. Ik zie de nut van elkr. bezetmelders nu ook wel in.Ik heb de EasyControl zoals je weet, en ook de laatste software geupdate. maar met die elktr. bm werkt het niet. Welke elktr. bm zou ik volgens (jou - jullie_ wel goed kunnen gebruiken?Hub heeft me geadvieseerd,om met een magnetje over de baan te gaan om te kijken, of de read-contacten aanspreken (had ik zelf ook kunnen verzinnen) .. en op het scherm pc, werkt het nu ook wel (aansluitfoutje).

met vriendelijke treingroeten. olaf
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 03 sep 2006 :  18:10:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Olaf,

Het spijt me, maar ik vind het nog steeds een onduidelijk verhaal, kan er geen touw aan vast knopen.

Mvg
Wim.
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 03 sep 2006 :  18:15:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Olaf,

Heb je het ook zo getest met de rm-gb-8 bezetmeldermodule zoals ik heb aangegeven ?.
Een alternatief is b.v de Viessmann 5233.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 03 sep 2006 :  20:07:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Hi,

Net even contact gehad met Olaf.

De stand van zaken is:

De rm-gb-8 als eerste module aangesloten, daar achter de Viessmann.

De bezet signalen van de Viessmann worden keurig netjes ontvangen.
Dat wil dus zeggen dat de rm-gb-8 gezien wordt en ook werkt.
Echter de stroomverbruiker op de rm-gb-8 worden niet gezien. Getest met een lampje voor de verlichting van een huisje.

Geen idee wat hier de oorzaak van is.

Mvg
Wim.
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 03 sep 2006 :  20:36:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Indien de 4014 goed is kan deze normaal uitgelezen worden.
Is de 4052 met daarvoor de optocoupler met dioden niet goed zal er niets gedetecteerd worden. De ingangen moeten ook met de digitale spanning (goed) gevoed worden.
Heb Olaf een bericht gestuurd gehad met punt voor punt hoe hij de module aan moest sluiten tot aan de schroefnummers toe.
Enige mededeling die je dan krijgt is: als ik met de lok over een
bezetpunt 1.0x rijd noodstop (via koploper).


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 04 sep 2006 :  17:41:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Mensen,
Heel hartelijk bedankt voor de moeite die jullie genomen hebben me erdoor heen te slepen. De Elekrt. Bezetmelder doet het nu gewoon. Niet gelijk gek doen. Maar wat jullie niet hebben kunnen weten is, dat ik maar alleen het eerste blok 1-4 van stroom voorzien heb. DOM DOM DOM. Zou je kunnen zeggen. Beginnersfout kan je ook zeggen. Maar op het aansluit-sheet staat dat je alle beide voedingspunten van rm-gb-8 aan moet sluiten, ik dacht ik gebruik om te testen maar bezetmeldpunt 1-4 waarom dan die andere kant 5-8 ook van stroom voorzien. Maar ik dacht, dat er eventueel op de andere kant ook iets van stroom nodig kon zijn. Aangeslotenen werken...
Sorry voor de overlast.

met vreindelijke treingroeten Olaf
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 04 sep 2006 :  21:45:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Olaf,

Ik vind het geweldig dat het nu opgelost is, alleen begrijp ik niet als ik je op de man af vraag of de railspanning op de juiste manier is aangesloten op de rm-gb-8 je dat bevestigend beantwoord. En zoals nu achteraf blijkt dat dit dus niet het geval is. Zonde hoor.
Misschien een wijze les voor iedere beginner, niet denken of aannemen dat iets zo of zo is, maar gewoon doen wat er in de handleiding staat, voorkomt een hele hoop ellende.

Mvg
Wim.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina