Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 474 / Bezoekers Vandaag: 5454
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1498
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Bezetmelding blijft “steken”
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

cher claessen

Netherlands
37 berichten

Geplaatst - 04 dec 2010 :  16:08:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn locs rijden uit een beperkt aantal blokken terwijl deze blokken bij koploper bezet blijven. Dit gebeurt niet voortdurend maar bij ongeveer de helft gaat het mis. Het betreft niet altijd dezelfde locs maar wel altijd dezelfde blokken. En als het in het eerste blok mis gaat, volgen direct daarna ook andere blokken. Het betreft blok 16. (back-up bestand is meegezonden) De loc rijdt, conform bedoeling, verder naar blok 17 maar dit wordt in koploper niet geregistreerd. Aansluitend rijdt de loc uit blok 15 echter naar blok 16 (terwijl deze bezet gemeld is) en verder naar 17 enz. De loc uit blok 14 doet dan het zelfde. Vanaf blok 13 reageren de locs netjes. Een vergelijkbaar probleem heb ik in blok 20. In ongeveer een kwart van de situaties rijdt een loc, conform de bedoeling, door terwijl hij volgens koploper in 20 blijft staan. De locs die op deze wijze doorrijden moeten handmatig gestopt worden. Dit probleem heb ik in geen enkel ander blok. Overal rijdt alles netjes. Ik gebruik bezetmelders van Uhlenbrock (63340) De blokken met de problemen worden door dezelfde bezetmelder aangestuurd. Maar het vervangen van deze module lost het probleem niet op. Ik heb al tig keer in koploper naar allerlei mogelijke problemen gekeken, maar ik zie het niet. Heb ik ergens iets verkeerd geprogrammeerd? Als er extra info nodig is, stuur ik die graag.

Cher Claessen




20101241658_cher1.bck

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 dec 2010 :  16:27:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Cher, zonder naar je database te kijken, is dan misschien de volgorde van afhandling onjuist, dus koploper laat de trein keren volgens zijn route maar de trein op de baan keert niet, dus een vinkje vergeten bij keerlok in je blokken onderhoud.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 dec 2010 :  16:34:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Cher,

Nu wel even gekeken, maar alles is eenrichtingsverkeer. Dit ruikt naar een niet goed functionerende s88 string.

Verder vraag ik me af wat al die deadlocks in je database doen en wat die voor nut hebben bij een 1 richtingsbaan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 04 dec 2010 :  16:44:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

de blokken 8 t/m/ 16 en 24 t/m 33 zijn schaduwblokken die in de praktijk boven elkaar liggen. Er mag pas een trein van 15 naar 24 rijden als dit traject helemaal vrij is. Dit geldt ook voor de route van 24 naar 8. Dit is om te voorkomen dat er te veel treinen gelijktijdig rijden. Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met een niet goed functionerende s 88 string. Als ik de locs handmatig door de "foutieve" blokken laat rijden en het testprogramma aan heb staan, dan zie ik dat sommige bezetmeders dan weer eens wel en dan weer eens niet geregistreed worden. Bovendien worden deze bezetmelders niet direct vrijgegeven als de locs er weg is, maar met een vertraging van een paar seconden. In de module heb ik ze allemaal op de snelste "vrijgeeftijd" gezet (0,03 sec.)

Groet

Cher
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 04 dec 2010 :  16:46:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Cher,

heb je de bezetmelders 8.03 en 8.04 niet omgedraaid, dat eerst melder 8.04 binnenkomt en daarna pas melder 8.03, als lange treinen wel goed gaan, en korte treinen niet bevestigd dit mijn vermoeden.

De deadlock lijkt inderdaad niet juist ingevult, immers het 1e bestemmingsblok behoort nooit tot een deadlock, de invulling van de deadlocks dit lijkt alleen bestemd om afstand te houden tot een voorgaande trein.

met vriendelijke groet,

Walter


Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 dec 2010 :  16:49:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Cher,

Sorry, las je bericht niet helemaal, ging er even vanuit dat je de s88 melders ingebruikt had.

Maar je werkt via het LocoNet en de 63340, helaas ligt daar dan je probleem.


Zijn de modules aangesloten via de LocoNet-b of via de loconet-T aansluiting op je IB?
Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 04 dec 2010 16:51:19
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 04 dec 2010 :  16:52:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

De bezetmelders staan correct (blijkt ook uit het testprogramma). Ik zal de deadlocks veranderen in de hoop dat ik er iets mee oplos. Groet

Cher
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 dec 2010 :  16:59:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Cher,

Deadlock hebben geen invloed op de werking van de melders.
Staan alleen wel foute uitsluitingen in.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 04 dec 2010 :  17:00:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik heb de modules via de loconet-T aangesloten. Ik vraag me af waarom ik het probleem dan slechts bij een beperkt aantal bezetmeldpunten heb, terwijl de rest al een aantal jaren probleemloos functioneert. Ik constateer trouwens dat het aantal keren dat het mis gaat in de genoemde blokken toeneemt. de eerste jaren loopt er incidenteel eens een loc doorheen, oplopend naar bijna de helft nu.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 dec 2010 :  17:03:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Cher,

Zitten er ook delen in je baan zonder detectie?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 04 dec 2010 :  17:06:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Alleen bij de wissels en in blok 3 voor de snelheidsmeting wordt er niet gedetecteerd, voor de rest is alles voorzien van bezetmelders

groet

Cher
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 04 dec 2010 :  17:13:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Cher,

of je bezetmelder ligt niet juist of hij is niet op een goede betrouwbare manier aangesloten,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 04 dec 2010 :  17:25:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

De aansluitngen heb ik wel aan de module en aan de baan gecheckt, maar er kan natuurlijk "onderweg" iets mis zijn. Dat ga ik checken.

Groet

Cher
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 dec 2010 :  17:25:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door cher claessen

Wim,

Alleen bij de wissels en in blok 3 voor de snelheidsmeting wordt er niet gedetecteerd, voor de rest is alles voorzien van bezetmelders

groet

Cher



En is dat de plaats waar het misgaat?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 04 dec 2010 :  17:59:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Nee, nergens in de buurt van de niet gedetecteerde stukken is er een probleem. Het probleem begint als er een loc van blok 16 naar 17 en verder rijdt en volgens koploper in blok 16 blijft staan. Daarna reageren ook de blokken 14 en 15 verkeerd. Als ik de betreffende loc al in blok 17 stop (noodstop) en deze vervolgens handmatig uit blok 16 haal en in blok 17 plaats, reageren ook de blokken 14 3n 15 correct. Als ik de loc pas handmatig stop als ik een foutsignaal van koploper krijg ( na 45 seconden, zijn intussen de locs uit de blokken 14 en 15 al op gang gekomen en moet ik deze handmatig weer in het juiste blok plaatsen. Daarna gaat het een paar keer goed, koploper registreert de overgang van blok 16 naar 17, tot het na twee of drie locs weer mis gaat en het spelletje weer begint. Plezier in het automatisch rijden is echt anders!

Groet

Cher
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 04 dec 2010 :  18:04:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Mss een rare opmerking : ben je zeker dat je beide terugmeldingen in blok 16 wel degelijk van elkaar gescheiden zijn ? Je fenomeen is juist of er een bezetmelder wordt gemist waardoor koploper in de war geraakt.Met een multimeter eens nagaan.Ik teken ook al mijn bezetmelders in het schema.Zie ik sneller waar het misgaat en waar juist de trein zich in het blok bevind.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 04 dec 2010 :  18:31:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Johnny,

Ik zal eens checken of alle secties goed van elkaar gescheiden zijn.

Groet

Cher
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 dec 2010 :  18:41:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Cher,

Dan kunnen we het probleem dus terugbrengen naar blok 17, daar is of de volgorde van de meldingen verkeerd dat lijkt me het meest waarschijnlijke. Of je hebt daar een slechte verbinding, wat het minst waarschijnlijke is.

Je probleem moet je dus zoeken op blok 17, en nergens anders, de rest is een gevolg van het eerste.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 04 dec 2010 :  19:32:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Cher,

je moet het probleem van de bezetmelding zoeken in de melder die als 1e door je loc verwacht wordt, het adres van deze melder is zichtbaar onderin je locwindow van je doorrijdende loc, koploper heeft deze melder niet of in verkeerde volgorde ontvangen en blijft de 1e melder die koploper verwacht vanuit de treinbaan. Kijk en vergelijk deze melder met de plaats in je database waarin koploper je melders verwacht in onderhouden blokken, en of deze betreffende melder betrouwbaar binnenkomt. Helaas heeft het voor ons weinig zin meer om hiernaar te zoeken omdat je melders blijkbaar niet juist of juist niet binnenkomen. Er is dus een verschil met je treinbaan en je koploper database,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 05 dec 2010 :  09:29:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de reacties op mijn probleem. Ik begrijp dat jullie niet gelijk een groot probleem in mijn koploper-instellingen zien. Ik moet dus naar aansluitingen enz. gaan kijken. Misschien dat er ergens een slechte scheiding tussen de bezetmelders zit waardoor koploper zo in de war raakt. Als iemand een vergelijkbaar probleem (gehad) heeft, hoor ik graag de (mogelijke) oplossing.

Groet

Cher
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 05 dec 2010 :  10:04:14  Toon profiel  Reageer met citaat
cher,

kan je op de centrale niet zien welke terugmeldingen worden aangestuurd (1 per 1) ? Ik heb de mijne in het tabblad op mijn ecos2 allemaal afzonderlijk gechekt door een wagonnetje te plaatsen op de sectie om te zien of ze overeenkwamen met die van koploper.Had er toen 1-tje omgedraaid en vond onmiddelijk het verschil.Zie je ook meteen of er ergens 2 tegelijk bezet worden.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

luc r.

Belgium
64 Posts

Geplaatst - 05 dec 2010 :  10:33:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Cher,
Ik heb inderdaad ook lange tijd gelijkaardige problemen gehad. Bij Mârklin K-sporen heb ik mijn bezetmelders gemaakt mits doorslijpen van een spoor. Ongemerkt kunnen er steeds braampjes zijn die een verbinding maken als er een trein voorbijrijdt. Het beste is van inderdaad met een wagen afzonderlijk de melders te testen en in de doorgeslepen rail een isolerend karton of dergelijk te kleven. Ook had ik verscheidene melders waarvan de soldeerverbinding van de draad aan de rail slecht kontakt gaf. Best een hoop werk om dit één voor één na te kijken en te verbeteren. Koploper staat of valt echter met het goed functioneren van de bezetmelders.

Mvg,
Luc

Märklin K-en M-sporen;IB-R;S88 melders
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 05 dec 2010 :  12:24:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Johnny,

Ik weet eigenlijk niet of ik dat in mijn IB kan zien, nog nooit nodig gehad. Ik ga het eens checken.

Groet

Cher
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 05 dec 2010 :  12:26:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Luc,

Het zou zomaar kunnen dat ik een vergelijkbaar probleem heb. Ik heb de rails deels doorgeslepen en deels voorzien van een plastieke scheiding (Roco). Ik zal ze allemaal moeten controleren

Groet

Cher
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 dec 2010 :  19:09:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Cher,

Je hoeft ze volgens mij niet allemaal te controleren, alleen de melders controleren van het blok waar het misgaat. En ja hoor ook op jouw IB kun je controleren of een melder goed werkt en welke melder het is. Er zit gewoon een s88 monitor functie ingebouwd, en nu hoor ik je al zeggen maar ik heb geen s88, nu dat maakt de IB niet uit.
Maar wat je het best kunt doen is het rijwindow openen van de lok die naar het bewuste blok rijdt en onder in kijken welk melder nummer er staat als het volgende te verwachte melderpunt, en als dit niet met het volgende melderpunt in je blok overeenkomt ligt daar je probleem.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 05 dec 2010 :  22:16:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik heb vanmiddag voor het eerst getracht te checken of ik op mijn IB kan zien welke bezetmelder mijn loc aandoet. In de "S88" mode zie ik 16 rondjes, ik schakel de module waar de loc rijdt handmatig in, zodat die rood knippert en laat mijn loc door de blokken rijden. Er gebeurt echter helemaal niets. Nogmaals, voor mij is dat voor het eerst, het kan zeer wel zijn dat ik iets verkeerd lees en dus ook iets verkeerds doe. Koploper zal ik nogmaals checken of hier het te verwachten blok correct wordt weergegeven.

Groet

Cher
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina