Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 115 / Bezoekers Vandaag: 5180
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 519
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 selecteren van aansluiting blokken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

olaf

Netherlands
78 berichten

Geplaatst - 19 aug 2006 :  21:03:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Beste gebruikers,
ik ben er nog niet uit hoe ik nu het beste mijn bezetmelders aanmoet gaan sluiten ik lees er over ik praktiser erover maar kom niet uit .. het gaat in eerste instantie om elektronische detectie ... wie kan mij een tip geven aub. moet bij elektr. bezemelding nu een of twee kontacten belgt worden. volgens MIJN logica als je over een isoleerde blokstuk rijd wordt door de lok een signaal afgegeven blok bezet... rijdt de lok weer over railisolatie, wordt blok vrij gegeven is dit corecct? dan kan je me een EE beaet meldpunt doch volstaan?

treingroeten olaf

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 19 aug 2006 :  21:18:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Olaf,

Je werkt met stroomdetecie begrijp ik uit je verhaal.
Een blok bestaat gewoonlijk uit 2 gedeelten, een binnenkomstgedeelte (meestal ook het afremgedeelte) en een stopgedeelte. Beide moeten een bezetmelding geven. In jouw geval wordt ieder gedeelte van een stroomdetectie voorzien die aan een S88 terugmeldunit is aangesloten. Je kan ook een terugmeldunit nemen (hebben) dat een combinatie is van een S88 met stroomdetectie. Op ieder gedeelte waar een stroomverbruiker (loc) komt geeft dan een signaal aan Koploper zodat deze weet waar een loc zich bevindt en welke deze is.

Download Attachment: olaf.jpg
23,43 KB
Nog even een tekeningetje gemaakt

Met vriendelijke groet,
Hub

Bewerkt door pa1_hub op 19 aug 2006 21:30:37
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 19 aug 2006 :  22:36:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Hub,
bedankt voor je GOEDE uitleg. Nu snap ik ook een beetje hoe het geheel werk. Ik heb hier 2 Printjes RM-gb-8 (stroomdetectie) van LDT, en verder gebruik ik de Rückmeld-decoder van fa. Viessmann daar wil bezetmelding met read-contacten toepassen - men zegt, dat ik die apperate ook voor stroomdetectie kan toepassen. Ik ben al lang blij dat mijn baan in koploper werkt, maar van de hele aansluit-elektronik heb ik zo blijkt nog geen kaas van gegeten. Maar door vragen leert men. Als het meeziet, krijg ik a.s. week eindelijk mijn EasyControl (hoe ik dit allemaal dan ook moet in stellen, ik zit nu al een beetje te stressen of me dat wel zo maar lukt en mijn eerste omgebowde lok. Heb ook al een kleine testbaan (4blokjes) opgebouw. Om te kunnen experimenteren.

nog maals bedankt voor de moeite Hub m.vr gr. olaf
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 19 aug 2006 :  22:51:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Olaf,

quote:
krijg ik a.s. week eindelijk mijn EasyControl (hoe ik dit allemaal dan ook moet in stellen, ik zit nu al een beetje te stressen
Niet stressen, is niet goed voor je gezondheid. Laat het lekker op je afkomen, neem de tijd en lees eerst rustig de handleiding door, beetje mee spelen en het komt allemaal goed.
En alvast veel plezie toegewenst.

Met vriendelijk groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 19 aug 2006 :  23:14:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hub ..

heb even zelf een aansluit-plan gemaakt van mijn test baan (niet zo mooie als jij ik heb geen win-rail prog... maar lelijk met de hand getekend) dus zo zou het dan goed aan gesloten moeten zijn..

Download Attachment: re-olaf.jpg
110,17 KB
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 20 aug 2006 :  00:21:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Een paar opmerkingen vragen.
Waarom wil je voor 1.01 en 1.02 reedcontacten en geen stroom detectie gebruiken ?.
Tussen 1.04 en 1.05, 1.06 en 1.07, 1.08 en 1.01 heb je een paar stukjes zitten die niet gedetecteerd worden, waarom ?. Je mag dat best doen maar mogen er ook tussen uitgelaten worden.
Op de tekening lijkt het of de afremsecties langer zijn dan de stopsecties. Normaal zijn de afremsecties langer dan de stopsecties.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 20 aug 2006 :  11:56:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Over de lengte van de secties:
Wat ik zelf gedaan heb/aan het doen ben:
(massadetectie met Marklin C-rails)
zowel aan het begin als aan het eind van het blok 1 raillengte isoleren, en deze als melders gebruiken. Het middengedeelte van het blok blijft dan ongedetecteerd, maar het is volgens mij wel het makkelijkst, zeker als je in 2 richtingen rijdt.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 20 aug 2006 :  12:31:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mijnheer Hub;
Ik heb in mijn Baan en heleboel readcontacten verwerkt. Het is dan of dat ik al die dinge eruit sloop, en overal elektr.bezetmeld punten van ga maken. Ik heb het onderwerp stromdetectie allen opgepakt, omdat ik van iemand 2 printjes RM-GB-8 kreeg. Met de module van viessmann heb ik begrepen dat ik OOK met readcontact detectie kon uitkomen aber mit die viessmann module 5217 .. kan ook stroomdetectie. Die onderwerpen zijn zooo nieuw voor mij dat ik da helemaal moet ingroeien. Ik had zelfs begrepen, dat jij bij een treinentijdschrift werkt, of aan meewerkt? die rem en stop stukken heb ik wilkeurig gekozen .. wat is eigentlijk voor in N-Spoor de goede maat voor een rem -weg-rail en een stop-rail?

gr olaf
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 20 aug 2006 :  13:28:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Olaf,

quote:
Beste mijnheer Hub;
Gewoon Hub meer niet. Nee, dan is het gebruik van reedcontacten duidelijk.

quote:
Ik had zelfs begrepen, dat jij bij een treinentijdschrift werkt, of aan meewerkt?
Ben je verkeerd ingelicht.

quote:
wat is eigentlijk voor in N-Spoor de goede maat voor een rem -weg-rail en een stop-rail?
Hier kan een N-spoorder je een beter antwoord opgeven. Ik rijd met H0 en Spoor 1.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 20 aug 2006 :  14:04:14  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo hub,
bedankt voor de reaktie..
gr olaf
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina