Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 236 / Bezoekers Vandaag: 2174
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 699
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wat te doen bij wisselstraten
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

E103

Netherlands
5 berichten

Geplaatst - 20 aug 2006 :  13:57:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben een nieuwe baan aan het bouwen en daarin zit een grote wisselstraat welke uitloopt van 7 stations sporen naar een hoofdlijn met 2 sporen.
Moet je van de wisselstraat ook blokken maken of is het scheiden van diverse delen genoeg om geen botsingen te krijgen. Natuurlijk worden die delen dan gekoppeld aan terugmelders.

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 20 aug 2006 :  14:23:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Binnen Koploper horen wisselstraten normaal gesproken niet bij een blok en hoeven ook niet gedetecteerd te worden.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 20 aug 2006 :  14:24:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Wissels liggen nooit in een blok.
Als je de wisselstraten op de juiste manier vastlegt, zullen nooit 2 treinen tegelijk over 1 wisselstraat rijden.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

administrator

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 20 aug 2006 :  15:02:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van administrator  Reageer met citaat
Hallo,

bij het lezen van dit topic komt bij mij een vraag boven.

Bij de ns zie je soms ook 2 treinen tegelijk over een wiselstraat rijden. Hoe kan je dit ook in koploper voorelkaar krijgen?

Hier moet je dan de wissels toch well voorzien van detectie?

Met vriendelijke groet
Erwin
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 aug 2006 :  15:14:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Erwin,

je specificeert bepaalde wissels uit de wisselstraaat, de naastliggende wissels blijven gewoon vrij, en kunnen dus een aparte wisselstraat vormen, geen enkel probleem binnen Koploper,

met vriendelijke groet,

Walter
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 aug 2006 :  15:19:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Heren,

Op het beneluxspoor forum stelt iemand dat wissels perse gedetecteerd moeten worden (dus zijn voorzien van bezetmelders). Ik weet niet welk programma deze persoon gebruikt echter het is bij Koploper zeker niet waar.

Er zijn mensen die er anders over denken, maar uit kosten overweging is Koploper zo gemaakt dat wissels niet van een bezetmelder voorzien hoeven te worden. Als een trein van blok 1 naar blok 2 over wissels 11,12,13 uit een complexe straat rijdt dan kan een andere trein die rijdt van blok 3 naar blok 4 en over 14,15,16 uit diezelfde straat rijden. Mits er natuurlijk geen kruizingen zijn.

Als er wordt gereden van blok 1 naar blok 2 kijkt Koploper of er een wisselstraat is gedefinieerd in het baanontwerp. Zo ja, dan zet Koploper de wissels in de goede stand en blokkeert deze voor andere treinen.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 aug 2006 :  17:37:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Hoi Heren,

Op het beneluxspoor forum stelt iemand dat wissels perse gedetecteerd moeten worden (dus zijn voorzien van bezetmelders). Ik weet niet welk programma deze persoon gebruikt echter het is bij Koploper zeker niet waar.

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)



Hallo Jongens,

ik ken geen enkel modelspoor programma waarbij de stand van wissels gedetecteerd moet worden (in enkele gevallen mag en kan dit)

Echter in het grootbedrijf worden de wissels wel teruggemeld, dat deze in een bepaalde stand liggen.

Mijn motto is, zorg dat je wissels betrouwbaar schakelen.

met vriendelijke groet,

Walter
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 20 aug 2006 :  18:04:20  Toon profiel  Reageer met citaat
In dat bewuste draadje op Beneluxspoor (als Paul tenminste hetzelfde bedoelt wat ik voor ogen heb) wordt gesteld dat een wissel gedetecteerd moet worden om te voorkomen dat die onder een passerende trein omschakelt. Het gaat dus niet om de wisselstanddetectie.
En dat is in ieder geval bij Koploper onzin en eerlijk gezegd ken ik geen programma's waar dat wel zou moeten.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

E103

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 20 aug 2006 :  20:01:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Met de bovenstaande reacties kan ik wel uit de voeten.

Bewerkt door E103 op 20 aug 2006 20:01:30
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina