Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 309 / Bezoekers Vandaag: 1553
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 557
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Ontkoppelen via fuctie in locomotief
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Eric Hulsbosch

Netherlands
13 berichten

Geplaatst - 27 mrt 2009 :  17:35:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allen.
Na twee sessies bijgewoond the hebben in Bilthoven over ontkoppelen en bestudering van de DemoOmloop database, dacht ik dat ik dat het mij wel zou lukken om een locomotief te laten omlopen op een stukje van mijn baan. Maar het is mij niet duidelijk hoe ik de ontkoppel-functie van de locomotief in het venster Vaste treinroute - Diverse opties (bij geselecteerd blok) kan krijgen. Het voorbeeld gaat uit van een ontkoppelrail, maar dat werkt bij mij niet zo. Blijkbaar mag ik niet ontkoppelen in de gegevens van een blok in Vaste treinroute omdat dan de locomotief 2 x ontkoppelt. Zowel als de locomotief wegrijdt uit het blok om te gaan omlopen alsook direct na het koppelen.

'k Hoop dat u hier ervaring mee heeft.

Groet,

Eric Hulsbosch

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2009 :  22:06:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Eric,

Het probleem met 2 keer ontkoppelen hoeft er niet te zijn, zeker als je alleen gebruik maakt van een vaste route, is het mogelijk.

ik neem aan dat je in 1 vaste route afkoppelt, omloopt en weer aankoppelt, dit kan werken je met een ontkoppelrail of met een automatische lockoppeling, dit wordt mij uit jouw verhaal niet duidelijk, net zoals de voorwaarden hoe jij gedefinieerd hebt dat er ontkoppeld wordt.

Misschien handig om een backup *.bck bestand van jouw database te uploaden?

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Eric Hulsbosch

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2009 :  23:36:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter,
Naar aanleiding van je poging om mijn probleem aan te pakken volgen hier details en een nieuwe onduidelijkheid.
Ik rijdt LGB in de tuin. Ik wilde wat proberen met omlopen en heb een aparte database daarvoor gemaakt. In de lok bevinden zich aan beide zijden Krois koppelingen die worden geaktiveerd via functie 4. Dus geen ontkoppelrail! Volgens de help-file moet ik in de functie op kunnen geven dat de functie geldt voor beide koppelingen, maar de "Ontkoppel functe" blijft grijs. Ik heb weliswaar gevonden hoe je de ontkoppel-rail overbrengt naar de "Diverse opties (bij geselecteerd blok)" in de DemoOmloop-database, maar hoe werkt dit bij een functie in een locomotief?

Groet,

Eric Hulsbosch

Bewerkt door Eric Hulsbosch op 27 mrt 2009 23:41:45
Ga naar bovenaan de pagina

Eric Hulsbosch

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2009 :  23:59:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou graag de backup van de database willen meesturen maar bij het opgeven krijg ik de volgende foutmeldingen:
This file cannot be uploaded. Invalid string.
Microsoft VBScript runtime error '800a0005'
Invalid procedure call or argument "MidB"
/upload asp, line 5

Dus dat lukt niet

Groet,

Eric Hulsbosch
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2009 :  08:25:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Eric,

de instellingen werken als volgt in Koploper,

Ga naar onderhouden locomotieven.
Selecteer de Loc
Ga naar extra functies
Klik 4 aan voor extra functie onder F4
Maak omschrijving Koppeling
Gedrag Extra Functie Knop
Stel de bekrachtigingstijd in op bv. 5 seconde (Door deze niet in te vullen bleef het veld grijs)
Ontkoppelfunctie beide kanten.

Nu zal de koppeling moeten werken,

Het invullen in de vaste Route

Ga naar het blok waarin ontkoppeld moet worden,
Vul in bv. stoppen, alleen vertrek op basis van tijd
Vul in bij ontkoppelen Getrokken trein werkelijk
Tijdelijk in/uit blok Opslaan lengte
Vul evt. in Kadee de loc geeft een kleine tik achteruit, hierdoor komt de spanning van de koppeling af.
Wijzig evt. Treintype Ik heb zelf hiervoor een treintype aangemaakt als losse loc, op basis hiervan mag de loc naar de onderhoudsplaats.

Zo zou het moeten werken,

met vriendelijke groet,

Walter


Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1

Bewerkt door Wissels op 28 mrt 2009 21:08:17
Ga naar bovenaan de pagina

Eric Hulsbosch

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2009 :  12:26:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Dank voor je uitgebreide uitleg.
Het meeste is me duidelijk omdat ik van alles aan het proberen ben, op twee regels na:
Gedrag Extra Functie Knop
Stel de bekrachtigingstijd in op bv. 5 seconde (Door deze niet in te vullen bleef het veld grijs)

Bij Gedrag zie ik Rijwindow (aan/uit), Rijwindow (knop), Aan, Uit, Rijdend, Stilstand en Uitgebreid. Dus geen Extra Functie Knop. Ik kan de Vervolgfunctie verhogen en dan ook de Tijdsduur, maar de Ontkoppel functie blijft grijs.
Ik heb de versie bijgewerkt van 6.5 naar 6.6, maar dat levert alleen maar een vink-vakje op: "Rook generator".

Uit het tweede deel begrijp ik dat bij een ontkoppel-rail er iets moet worden ingevuld bij "Diverse opties (bij geselecteerd blok)", e.e.a. volgens de DemoOmloop database van Paul. Daarbij staat "Ontkoppelen" in de gegevens per blok altijd op "Niet ontkoppelen".
En als ontkoppelen een functie van de lok is, moet "Getrokken trein (werkelijk)" worden ingevuld in het blok waarin ontkoppeld moet worden.
Al met al, het werkt nog niet. Er wordt nu helemaal niet ontkoppeld waarschijnlijk omdat er in de "Fucties uitgebreid" niets is opgegeven. Moet daar ook iets in aangebracht worden?

Groet,

Eric Hulsbosch
Ga naar bovenaan de pagina

Eric Hulsbosch

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2009 :  13:39:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Dank, dank, dank.
Het werkt.
Door te blijven proberen heb ik gevonden dat
Gedrag Extra Functie Knop
Stel de bekrachtigingstijd in op bv. 5 seconde (Door deze niet in te vullen bleef het veld grijs)

bedoeld wordt: "Rijwindow (knop)". Dan kan de tijdsduur worden ingesteld op twee seconden en kan de "Ontkoppel functie" worden ingevuld.
De Vaste treinroute is ingesteld zoals jij dat het aangegeven.
Dank, dank, dank.

Groet,

Eric Hulsbosch
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2009 :  13:58:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Eric,

Oke ietwat slordig overgekomen,

Dit moet zijn ipv.
Gedrag Extra Functie Knop, tabblad extra functie bij gedrag Rijwindow (knop).

Nu kan je ook de tijdsduur instellen.
Nadat je de tijdsduur hebt ingesteld kan je ook de ontkoppelfunctie instellen.

Inderdaad als in onderhouden locomotieven niet duidelijk geworden is dat het hier een ontkoppelfunctie is, kan dit niet werken in een vaste route, in de demodatabase van Paul wordt vermoedelijk uitgegaan van een ontkoppelrail dit werkt dus anders.

met vriendelijke groet,

Walter

het duurde dus 30 minuten op deze reactie te plaatsen.

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1

Bewerkt door Wissels op 28 mrt 2009 21:09:10
Ga naar bovenaan de pagina

Eric Hulsbosch

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2009 :  19:58:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Helaas...
Het werkt echter niet helemaal.
De trein komt uit blok 2 en stopt in blok 4. De lok gaat rijden en koppelt af. Loopt om via blok 6, KEERT en gaat naar blok 5, vandaar naar blok 2, KEERT en gaat naar blok 4 om de wagens op te halen.
De lok zou dan moeten KEREN en de wagens meenemen naar blok 2, maar doet dit niet. De lok gaar in dezelfde richting verder. In de rijwindow is aangegeven dat de vaste route is afgelopen, maar ik had toch opgegeven dat de trein naar blok 2 moest gaan? Het vreemde is dat in het Baanoverzicht blok 2 wel geel wordt en het sein op groen gaat, maar de trein wil niet in die richting op.
Graag nog een keer aandacht voor mijn omloop-proef.

Groet,


Eric Hulsbosch
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2009 :  20:19:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Eric,

lijkt op een vergeten keeropdracht in onderhouden blokken, eigenschappen blok 4, een trein komend uit blok 2 moet in blok 4 keren om terug te gaan naar blok 2.

Met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Eric Hulsbosch

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2009 :  22:36:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Walter,
Gisterenavond werkte het omlopen in de test-versie al perfect. Vandaag uitgeprobeerd in het echt. Dat is een tijdje heel goed gegaan.
Totdat een van de twee koppelingen het begaf.
Maar daar kan niemand in dit forum wat aan doen.
Zeer bedankt voor je oplossingen en de snelheid waarmee je op mijn problemen hebt gereageerd.
Ook petje af voor het begrijpen van mijn probleemomschrijvingen, ook al waren die niet altijd even duidelijk.
Hopelijk los je mijn volgende problemen weer op.

Groet,

Eric Hulsbosch
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2009 :  23:31:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Eric,

goed dat het werkt, echter jammer van de koppeling,

Het gaf mij tevens inspiratie om in mijn eigen baan nog wat nieuwe rangeerbewegingen toe te voegen,

met vriendelijke groet,

Walter


Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina