Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 78 / Bezoekers Vandaag: 6819
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Dynamische bloklengte en individuele bezetmelders
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

davevdlocht

Netherlands
153 berichten

Geplaatst - 21 dec 2008 :  00:12:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Aangezien ik in de Koploper help-file alleen lees over het gebruik van lichtsluizen -en hier op het forum ook reacties tegen kom van mensen die i.p.v. de lichtsluizen 'gewoon' bezetmelders gebruikt hebben- kwam er een vraag in me op...

Wat is de reden dat alle sporen een gezamelijke 'aanmeldsectie' en stopsectie hebben? Kan dit niet individueel per spoor ingesteld worden zodat ook spooktreindetectie functioneerd?

Groetjes,
Dave

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 dec 2008 :  00:17:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Dave,

naar mijn mening kan je dit ook per spoor doen, dan krijg je een combinatie van 2 dynamische blokken op 1 spoor, hier is niks mis mee,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 dec 2008 :  00:32:09  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door davevdlocht

Wat is de reden dat alle sporen een gezamelijke 'aanmeldsectie' en stopsectie hebben? Kan dit niet individueel per spoor ingesteld worden zodat ook spooktreindetectie functioneerd?




Ik zou me kunnen voorstellen dat dit kan, het kan momenteel echter zo niet ingesteld (denk ik, zou het eens moeten proberen).
Echter een volledige detecteer bezetmelding wordt het natuurlijk nooit, omdat deze bezetmelders vrij zijn, als er treinen staan en als er geen staan.
Zij dienen nu enkel om het einde van de tweede trein te detecteren en het begin van de eerste...

Je zou ook kunnen denken aan een bezetmelder per spoor "tussen" deze gemeenschappelijke bezetmelders of lichtsluizen..dan zou je zowel spookmelding als volledige detectie kunnen hebben.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 21 dec 2008 00:46:43
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 dec 2008 :  00:40:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Theo,

je zou ook het tussenliggende stuk kunnen detecteren, en een lijn koppelen aan een terugmelder, echter je kan de melder niet opnemen in blokken, want aan welk van de 2 dynamische blokken zou je deze moeten koppelen. Ik vermoed dat dit idee om het tussenliggende deel ook zichtbaar te gaan maken in je koploperscherm geen schoonheidsprijs zou krijgen,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 21 dec 2008 :  02:52:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dave,

De reden van de gemeenschappelijke melders is vrij eenvoudig namelijk het besparen van (veel) hardware (bezetmelder electronica). Vroeger had je voor elk blok van je schaduwstation 2 melders nodig, nu dus nog maar 2 voor je hele schaduwstation. In combinatie met de dynamische blokken wel de mooiste uitbreiding van versie 6.5.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 dec 2008 :  08:24:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Om mij er ook nog even tegen aan te bemoeien: het antwoord van Jack (vorige dus) is het juiste antwoord. Gewoon kosten besparing en als het pakket verkocht zou worden vind ik het ook een commerciele unieke uitbreiding.

Als je dus een schaduwstation hebt van 6 sporen (eigen ervaring) heb je met dynamisch gebruik opeens 12 sporen en als je deze dan ook nog maar met slechts 2 bezetmeldpunten kan beveiligen is het toch helemaal prachtig.

Je moet eens weten hoevaak ik toch vragen krijg over bediening met slechts 1 bezetmeldpunt omdat gebruikers 2 te duur vinden. Het antwoord wat ze van mij dan krijgen: of een ander pakket zoeken of wat je uitspaart met de software gebruiken voor de extra bezetmeldpunten.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 dec 2008 :  10:31:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Nog een kleine aanvulling (schoot me te binnen op de tennisbaan )

Ik rij zelf in schaal N en lang niet al mijn wagonnen worden gedetecteerd. Als je dynamisch blok wilt gebruikt met bezetmeldpunten, is wel een voorwaarde dat de gehele trein (en ook ALLE) worden gedetecteerd.

Door middel van gebruik van lichtsluis kan je wel dynamische blokken gebruiken zonder dat alle wagonnen gedetecteerd moeten worden.

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 21 dec 2008 10:32:37
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 21 dec 2008 :  10:55:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Ok... Dank voor de antwoorden.

Het probleem zoals Theo schetst is in dit geval dus eigenlijk een struikelblok. Oftewel dat de aanmeldsectie bezet blijft wanneer je niet gebruik maakt van een tussenliggende (niet gedetecteerde) sectie, en de aanmeldsectie kort maakt?

Treinen worden worden bij mij ook volledig gedetecteerd. Ik rij ook in schaal N, waarbij alle wagons gedetecteerd kunnen worden. Echter als ik NIET gebruik maak van een lichtsluis zal ik dus de aanmeldsecties ook niet mee kunnen tellen in de bloklengte als deze vrij moeten komen na passeren van de trein.

Inderdaad is de oplossing met 2 lichtsluizen een mooie oplossing, zeker gezien de kostenbesparing. Echter heb ik zelf de bezetmelders toch al liggen, en zat ik na te denken over de spooktreindetectie.

Groetjes,
Dave

Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 dec 2008 :  11:33:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door davevdlocht
[br
Treinen worden worden bij mij ook volledig gedetecteerd. Ik rij ook in schaal N, waarbij alle wagons gedetecteerd kunnen worden. Echter als ik NIET gebruik maak van een lichtsluis zal ik dus de aanmeldsecties ook niet mee kunnen tellen in de bloklengte als deze vrij moeten komen na passeren van de trein.
Echter heb ik zelf de bezetmelders toch al liggen, en zat ik na te denken over de spooktreindetectie.




Dat is exact wat ik heb liggen.

De aanmeldsectie omvat bij mij de inrijwissels zelf en een stukje van 5-7 cm ..eigenlijk iets te kort, maar ik wilde lengte winnen.
Op dat korte stukje rijdt de trein traag, klaar om te stoppen.
Daardoor is de detectie kwetsbaar op de laatste as en kan de trein wel eens stilstaan met een hoekje in het "vrij" profiel.

De uitrijsectie wordt een tiental cm bereden en dan zet de trein terug tot de sectie weer vrij is. Wel zorgen dat hij met zijn voorste asje niet in het wissel zit...

Je verliest dus achteraan 10cm, vooraan 15cm en tussen de treinen 10-15 cm. Maar het werkt wel knap.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina