Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 235 / Bezoekers Vandaag: 6633
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 wissels gaan te laat om
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Piet Wortel

Netherlands
3 berichten

Geplaatst - 18 dec 2008 :  19:52:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

Ik rij met fabrieksspul van Märklin HO en koploper om de zaak te besturen.
Nu gebeurt het bij mij dat er een wissel te laat overgaat. Het is steeds op dezelfde plaats. De lok en een paar wagons staan op het ene spoor en de achterste wagons staan op het andere spoor. De afstand van

Download Attachment: treinbPiet.bck
104,68 KBde laatste terugmelder tot de wissels is ongeveer 115 cm. De conclusie is duidelijk: de wissel gaat te laat om maar hoe komt dat en hoe voorkom ik dat?
Op het forum van kopldis@yahoogroups.com heb ik deze vraag ook al gesteld en kreeg ik de raad om via koploperforum mijn database op te sturen. Vandaar de bijlage. Hopelijk kan iemand mij helpen.

Alvast bedankt
Piet Wortel

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 dec 2008 :  20:25:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Allereerst even een advies: jij rijdt nog met versie 6.4 terwijl al lang versie 6.5 uit is. Update eerst even naar 6.5. Support wordt in principe alleen gegeven op de laatste versie die op het internet is te downloaden.

Tweede advies: in onderhouden locomotieven heb jij bij loc "zware e-lok 151" op het tabblad "functies uitgebreid" en dan kiezen aan de onderkant schakel "functie decoders" uitgang 2 en uitgang 3 benoemd. Ik kan me niet voorstellen dat dit juist is. Verwijder deze zaken.

Jij zegt dat het steeds op 1 plek is. Misschien wel even handig om te vermelden waar het gebeurd (dus uit welk blok komt de trein rijden en in welk blok gaat het echt fout) en met welk wisselnummer).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 18 dec 2008 :  21:39:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Piet,

er vallen mij 2 dingen op in jouw database,

1 meldpunt per blok is erg mager, en vergroot de kans op doorschieten. De kans dat de trein verder is dan dat jij verwacht is erg groot.

In onderhouden treintype per bloktype heb je maximum snelheden ingesteld, maar ik denk dat je de waarden nog wat bij moet stellen. De snelheid van een personentrein in een kopstation met 120 km./uur is wat te veel van het goede. Doet mij denken aan een sprinter treinstel die vorig jaar in een kiosk stond vorig jaar. Kijk ook eens naar andere bloktypen, als je de snelheden hiervoor instelt.

Succes,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 dec 2008 :  22:20:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter,

Zover had ik nog niet eens zitten: 1 meldpunt per blok gaat met Koploper echt niet werken. Dit kan je alleen doen als:
- snelheid laag is (bijvoorbeeld rangeer terrein)
- of het blok niet in het zicht ligt (bijvoorbeeld schaduwstation

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Piet Wortel

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 19 dec 2008 :  13:00:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter en Paul,
Bedankt voor jullie snelle reacties.
- De ontsporingen vinden plaats als de trein van blok 14 naar 19 gaat. De wissel die verkeerd staat is nr 2.
- De blokken hebben in de schaduwstations en op de vrije baan maar 1 terugmelder. Dat gaat eigenlijk altijd goed. In het schaduwstation met de blokken 15 t/m 19 stoppen de treinen keurig voor de wissels.
- Je hebt gelijk Walter, die snelheden kloppen niet maar het gaat evengoed goed bij het kopstation omdat de snelheid per treintype en bloktype ergens anders wordt overruled. Maar ik zal dit wel veranderen hoor.
- Kan het zijn dat de bekrachtigingstijd van 250 msec. te veel is waardoor de tijd te kort wordt om een driewegwissel en een gewone wissel te bedienen.

Met vr.gr.
Piet
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 dec 2008 :  13:12:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Piet,

feitelijk als je met het Central Station 1 (is 1 van de mogelijke fabrieksspullen van Marklin) rijdt, moet je de schakeltijden op het CS instellen, 250 msec. is een juiste waarde, die je eigenlijk niet hoger moet instellen. De kans anders dat er een soort buffer ontstaan in het Central Station is aanwezig (weet ik uit eigen ervaring)

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 dec 2008 :  16:59:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

In mijn bijdrage van 18 dec 2008 : 20:25:23 stond nog een tweede advies. Nu jij zegt dat wissel 2 het probleem is, ben ik er bijna van overtuigd dat mijn eerder aangedragen optie ook echt de oorzaak is van jouw probleem.
Dus even verwijderen bij onderhouden locomotieven en ook daar zal het goed rijden.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Piet Wortel

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 20 dec 2008 :  19:09:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Je tweede advies heeft inderdaad geholpen, Paul. De wissels gaan niet meer te laat. Fijn en bedankt.
Met vr. gr.
Piet
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 dec 2008 :  19:23:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

het was dus niet dat de wissel te laat om ging, maar deze werd door iets anders ook omgezet!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina