Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 121 / Bezoekers Vandaag: 360
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 kiezen tussen sporen afh. van treintype
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

corne_mo

186 berichten

Geplaatst - 26 mei 2008 :  06:28:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb op mijn baan een station bestaande uit 2 doorgaande sporen met aan weerszijden een zijspoor.
Nu zouden de passagierstreinen moeten stoppen op de doorgaande sporen, terwijl de goederentreinen op het zijspoor moeten stoppen.
Tevens zouden de goederentreinen altijd voorrang moeten verlenen aan de passagierstreinen.
Hoe is dit het mooist te realiseren zonder al te veel "vaste" routes te creeren?

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 26 mei 2008 :  07:32:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Corné,

voor de goederentreinen en personentreinen kan je in variabele routes wat instellen afhankelijk van treintype. Je kan een richtingverbod of blokverbod voor een bepaald blok instellen, maar je kan bv. ook een stopverbod instellen zodat goederentreinen niet bij het station zullen stoppen.

Voorrangsregeling is standaard in Koploper aanwezig per trein, kijk hiervoor onder rijden in het Koploper menu,

Succes,

Walter



Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 26 mei 2008 :  10:41:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter, bedankt voor je reactie.
Als ik echter een toegangsverbod geef dan kan de trein nergens heen. Het zijn zeg maar voorkeurssporen.
Passagiers het liefst op doorgaand en goederen het liefst op zijspoor. Maar als 1 spoor bezet is moet ie altijd op het andere terecht kunnen.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 28 mei 2008 :  19:13:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Iemand anders toevallig nog een idee?

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 28 mei 2008 :  19:29:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Corné,

2 vaste routes met alternatief blok zou dan een optie kunnen zijn,
Verkeerd stuk tekst verwijderd.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 28 mei 2008 21:16:48
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 28 mei 2008 :  20:17:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Walter,
helaas ligt er maar aan 1 kant doorgaand spoor. Aan de andere zijde van het station liggen er nog wat wisselstraten en 2 mogelijke vervolgblokken achter.
FF kijken of ik een plaatje kan toevoegen:

Blok 19 fungeert tijdelijk als keerlus totdat ik de rest van mijn banenplan gemaakt heb.
Blokken 1t/m4 (opstelsporen) liggen op niveau -2. Via 5, 6, 7, 8 en 15, 16, 17, 18 wordt er van en naar de opstelsporen gereden.
In mijn vraag gaat het om blok 9 en 10 en blok 11 en 12 (allen op niveau 0). Er wordt in 1 richting gereden.
Omdat blok 19 straks vervangen gaat worden door 2 blokken die beiden naar de andere poot van de toekomstige U lopen, heb ik 2 bestemmingsmogelijkheden.

Ik wil dus vanuit 15 de goederentreinen naar 11 en de personentreinen naar 12, behalve als het voorkeursspoor vol is kan er afgeweken worden. Hetzelfde verhaal vanuit 19 (en straks de 2 toekomstige blokken) naar 9 en 10.

Ik hoop dat dit de vraagstelling wat inzichtelijker maakt.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 28 mei 2008 :  21:10:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Corne

Ik heb dit zelf opgelost door vaste treinroutes te maken en deze toegewezen aan de loc's en in de blokken waar dit mogelijk is heb ik de alternatieve blokken aangevinkt.
Waardoor als de vaste treinroute bezet is een alternatief spoor gekozen wordt.

Met vriendelijke treinen groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - Marklin - HAG - Roco)
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 28 mei 2008 :  21:12:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Corné,

Ik heb het niet geheel juist omschreven in mijn vorige antwoord,

je krijgt dan voor het treintype goederentrein een vaste route startend in blok 16 naar 15 en dan als volgend blok nr. 11, met alternatief blok 12. en voor het personentreinen een vaste route startend in blok 16 naar 15 en dan als volgend blok nr. 12, met als alternatief blok nr. 11.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 29 mei 2008 :  00:17:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Coré,

Je kan dat simpel oplossen met een variabele route. Goederentrein stopverbod in 12, of als je helemaal niet wilt dat die daar kom blok 12 toegangs verbod en dat geldt natuurlijk ook voor blok 9 & 10



Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 29 mei 2008 :  06:28:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de reacties.

Piet en Walter,
Ik ga er eens mee prullen.

Rob, het is niet de bedoeling dat ie er helemaal niet komt. Het zijn voorkeurssporen.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 29 mei 2008 :  10:13:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Corné,

Je kan het zo mooi maken als je wilt. Kwestie van experimenteren...

Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 01 jun 2008 :  09:08:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij deze even mijn database ge-upload:
Download Attachment: Treinbaan.bck
31,15 KB

Twee vragen eigenlijk:
- ten eerste ben ik nog aan het rotzooien met de voorkeurssporen zoals hierboven gesteld. Door te weinig voorgaande blokken krijg ik het bij blok 9 en 10 niet voor elkaar om een alternatief blok te kiezen.
Bij blok 11 en 12 heb ik:
Richtingsblok: 16, volgend blok 15, volgend blok 12, alternatief 11.
Bij blok 9 en 10 echter:
Richtingsblok: 19, volgend blok 9. Maar blijkbaar is het niet mogelijk om bij het eerste blok na het richtingsblok een alternatief op te geven.
Hoe kan ik dit toch realiseren? Ook met in het achterhoofd dat wat nu blok 19 is straks 2 verschillende blokken worden die door lopen naar de linkerzijde van de U.

Daarnaast nog een tweede vraag die hier wat los van staat:
- In blok 19 heb ik "alle locomotieven mogen keren" aangezet om te zorgen dat alle locs naar blok 13/14 kunnen. Nu krijg ik bij elke loc die van 11/12 via 19 naar 9/10 gaat in blok 19 te zien: "stop eerst, keer dan". Nu heb ik dit alleen nog maar in simulatie modus geprobeerd, maar volgens mij klopt dit niet.

Alvast bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 jun 2008 :  09:42:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Corné,

Voor je eerste vraag geef je zelf volgens mij ook de oplossing: blok 19 splitsen in meerdere blokken zodat hier net als voor blok 11 en 12 een vaste treinroute kan starten.

Die melding klopt wel. Als de trein naar 1 van de blokken 13 of 14 wil rijden zal de trein eerst moeten stoppen en mag dan pas keren. De melding "stop eerst, keer dan" komt eerder dan het kijken of de wisselstraat bezet is.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 01 jun 2008 :  11:33:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul, bedankt voor je reactie.

Wat betreft mijn 1ste vraag. Het probleem is dat blok 19 te klein is om in 2 blokken te splitsen. Alhoewel, ik zou dan een oplossing moeten gaan zoeken voor de huidige vaste route naar 13 of 14 (waar ik overigens ook 2 aparte vaste routes van gemaakt heb ivm hetzelfde blok 19 verhaal).
Misschien dat ik hier dan wat kan doen met een stopverbod in blok 19a waardoor er altijd doorgereden wordt naar 19b? En dan pas keren.

Wat betreft de melding. Deze wordt ook gegeven als de trein van 11 of 12 via 19 naar 9 of 10 wil. Naar 13 en 14 mag alleen op bestemming (vaste route) gereden worden. Waarom dan toch deze melding als de trein er normaliter toch niet naartoe kan?

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 jun 2008 :  11:44:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Corné,

Het geven dan de melding waarom iets niet kan/mag klinkt enorm simpel. Als ze het mij zouden vragen zonder Koploper kennis dan zou ik dat ook beweren.

Echter in Koploper is dit om de een of andere reden zeer lastig. Ik ben al blij dat er meldingen worden gegeven. Eigenlijk wil ik daar niet teveel aan gaan sleutelen. Voor dit punt geldt: wie weet krijg ik een aha beleving en komt het er wel in. Ik beloof echter niets.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 01 jun 2008 :  20:56:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

ik snap het. Ik programmeer ook weleens wat en soms is het een heel gepuzzel om met alle varianten en uitzonderingen overal altijd de juiste meldingen te laten komen. Als jij zegt dat deze melding geen kwaad kan dan geloof ik je direct.

Voor wat betreft het blok 19 verhaal. Zou dit werken als ik het in 2 blokken opdeel, met een stopverbod in het eerste deel (gezien vanaf 11/12)? Zodat ik in het tweede blok kan keren richting 13 en 14?

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina