Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 128 / Bezoekers Vandaag: 4784
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Problemen met Twin Center
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

marckmartens

Netherlands
18 berichten

Geplaatst - 08 apr 2008 :  12:43:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van marckmartens  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik heb problemen met mijn TC (versie 1.0) en Koploper (versie 6.5). Tijdens het automatisch rijbedrijf stoppen opeens alle treinen, waarna na enkele seconden het TC uitschakeld en weer inschakeld. Hierna is de communicatie tussen het TC en de PC verbroken.

Ik heb de teksten betreffende spontane reset in de koploper handleiding gelezen, maar ik krijg de boel niet anders aan de praat dan koploper opnieuw op te starten. Hierna moeten alle treinen opnieuw in blokken gezet worden enz.

Speciale optie 1 staat na zo'n reset van het van het TC nog gewoon op de ingestelde Baudrate van 9600. Dus dat komt overeen met die van Koploper. Toch wil hij niet meer communiceren. Speciale optie 26 heb ik ook gewijzigd conform de koloper handleiding. Wat doet deze eigenlijk?

Iemand een idee voor een oplossing, want de lol gaat er een beetje af zo. Twee keer op een avond Koploper moeten afsluiten en opstarten is geen pretje als je gewoon wilt rijden. Ik ga maar wat feriet kernen bestellen, want schijnt dat dat helpt.

Groetjes,

Marc

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 08 apr 2008 :  14:14:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je het insteld zoals ik in het andere draadje over spontane reset heb geschreven dan kan je na de reset weer verder zonder Koploper te hoeven afsluiten.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 08 apr 2008 :  18:55:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Marc,

Ik heb sinds kort een ferietkern om de snoeren zitten, maar toch wel weer een reset gehad. Ik ga eens verder experimenteren met losse ferietkernen per snoer of iets dergelijks. Gelukkig gebeurt het bij mij maar zelden, maar als het gebeurt dan wel een aantal keren in een korte tijd. Ik heb ook de instellingen in het TC staan, zoals in de handleiding is aangegeven, maar ook ik moet gewoon alles uitzetten om opnieuw te kunnen starten. Ik ben het met je eens dat dat geen pretje is. Ik ben nog aan het zoeken naar trucs. Als ik wat tegenkom, laat ik het weten.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

marckmartens

Netherlands
18 Posts

Geplaatst - 08 apr 2008 :  19:54:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van marckmartens  Reageer met citaat
Koos,

Ik ga het eens proberen met het door jou gegeven lijstje met speciale instellingen. In mijn geval ) is er geen land te bezeilen met Koploper na een reset. Ondanks jou oplossing in de koploper handleiding met SO1 en SO26.

Groeten,

Marc
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 apr 2008 :  19:57:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Voor het weer een grote discussie wordt: wacht even 14 dagen af. Ik ga zaterdag 19 april langs iemand met een IB en ga even kijken wat ik kan doen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 09 apr 2008 :  20:44:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Wat weer een goed initiatief. Weer erg bedankt voor je inspanningen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

rosbender

Netherlands
107 Posts

Geplaatst - 16 apr 2008 :  14:14:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb ALLE kabels van en naar het Twincenter met flinke ferriekernen voorzien en wel die van Conrad die je kunt openen.
Hier de kabels een keer of 3 doorheen winden en klaar is Kees.

Ik heb daarna NOOIT geen reset meer hehad !!

Probeer maar !!!!

Groetjes: Wim Rosbender

Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 16 apr 2008 :  21:23:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Bedankt voor de tip. Ik zal ook nog wat meer ferietkernen aanschaffen en je advies opvolgen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 apr 2008 :  22:19:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Even van mijn kant een update: vandaag het probleem kunnen naspelen en ook 'dirty' kunnen oplossen op mijn laptop. Ik zal het de komende dagen netjes inbouwen zo iedereen hier weer gemak van kan hebben.
Koploper hoeft dan niet meer geforceerd afgesloten te worden. De communicatie wordt hersteld na de melding dat er geen communicatie is met de IB of TC.

Nog heel even geduld en het is dus opgelost.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 20 apr 2008 :  14:13:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Fantastisch, hartstikke bedankt voor je inzet.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 apr 2008 :  23:10:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Wanneer je versie 6.5. met buildnummer 506 installeert zou Koploper weer verbinding kunnen vinden met de Intellibox en/of TwinCenter na een reset.

Met dank aan Wim Ros voor het testen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 22 apr 2008 :  12:28:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Vanmorgen kopl6.5 B506 geinstalleerd.
En met de IB een reset afgedwongen (Stop en Go gelijktijdig in gedrukt.) En koploper en IB vinden elkaar, na een korte tijd weer.
Een paar maal achter ellkaar geprobeerd ,en het ging steeds goed.
Geweldig Paul, hartelijk dank.

Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,IB,HSI-88, HO, NS)

Bewerkt door Agebe op 22 apr 2008 17:01:58
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 01 mei 2008 :  19:40:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en andere IB/TC gebruikers,

Ik heb nog steeds niet alle kabels van mijn TC van ferietkernen voorzien. Normaalgesproken heb ik ook weinig last van resets van het TC, maar af en toe komt het frequent voor, Dat zal wel iets met aardstralen of zo te maken hebben. Vanmorgen was dat kennelijk zo'n dag en had ik reset op reset. De buildversie 506 is een perfecte oplossing. De gehele treinenloop komt weliswaar plots tot stilstand. Dat is overigens ook een goede indicatie dat het om een reset gaat. Nadat het TC weer bij is en je op de groene knop drukt, hobbelt alles weer vrolijk verder. Zoals gezegd een grote verbetering en het werkt uit de kunst. Paul bedankt voor je inspanningen weer.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 12 mei 2008 :  20:59:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb af en toe ook last van spontane reset van de IB.
En heb nu koploper 6,5 met het laatste buildnummer.
Maar koploper en de IB vinden elkaar niet vanzelf na een reset, ik krijg het wel voorelkaar om de boel weer aan de gang te krijgen zonder koploper "hard" uit te zetten.Maar volgens mij moet het makkelijker.Hoe?
Na een reset bij help en dan info digitaal systeem worden de gegevens van mij IB ook niet getoond.
Wat heb ik niet goed staan?

Alvast bedankt voor de reacties groetjes marco
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 12 mei 2008 :  22:46:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Ik heb zelf het bij mijn TwinCenter wel de Special Options ingesteld, zoals in de handleiding van Koploper wordt aangegeven. Bij een reset moet ik dan wachten tot het TC weer is gestart en zowel op het TC op de knop "go" drukken als in Koploper, zo nodig, namelijk als die is geactiveerd en dat gebeurt niet altijd, de Noodstop opheffen. Op die manier werkt het bij mij goed.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 12 mei 2008 :  22:56:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Klopt niet helemaal wat jij zegt: er hoeft niets ingesteld te worden op de IB of TC. Koploper herstelt nu weer zelf de verbinding. Hiervoor moet wel 6.5 buildnummer 506 worden gebruikt.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 13 mei 2008 :  18:36:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik had daar al zo'n vermoeden van, maar heb dat nog niet gecheckt omdat mijn TC wel de speciale SO-instellingen heeft en het daar werkt het in ieder geval goed mee. Ik wist dus niet of het zonder ook werkte, maar die helderheid heb je nu verschaft. Bedankt daarvoor.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 13 mei 2008 :  22:29:37  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Dirk,

Klopt niet helemaal wat jij zegt: er hoeft niets ingesteld te worden op de IB of TC. Koploper herstelt nu weer zelf de verbinding. Hiervoor moet wel 6.5 buildnummer 506 worden gebruikt.

Mvg,
Paul.



Ik heb nu versie 6.5 en builtnummer 506 paul maar bij een reset blijfen de treinen stilstaan ik wacht ongeveer een minuut maar er gebeurt niets.
Ook bij help en dan info digitaalsysteem staan dan geen gevens van mijn IB ( deze staan er wel als alles gewoon goed draait)

Groetjes marco
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 mei 2008 :  23:05:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Na een reset van de IB gaat Koploper automatisch in de noodstop. Deze noodstop moet je vanuit Koploper opheffen. De eerste keer lukt dit niet en Koploper meldt dat de volgende keer de totale communicatie wordt herstart. Dus hierna nog een keer de noodstop opheffen vanuit Koploper en bij mijn weten werkt dit nu naar behoren.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 18 mei 2008 :  14:52:20  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Marco,

Na een reset van de IB gaat Koploper automatisch in de noodstop. Deze noodstop moet je vanuit Koploper opheffen. De eerste keer lukt dit niet en Koploper meldt dat de volgende keer de totale communicatie wordt herstart. Dus hierna nog een keer de noodstop opheffen vanuit Koploper en bij mijn weten werkt dit nu naar behoren.

Mvg,
Paul.



Hallo,

Bij mij gaat koploper niet in de noodstop na een reset van de IB.
De treinen rijden volgens koploper gewoon door na een reset.
Ik zet koploper nu zelf op noodstop na een reset en de IB zet ik ook op noodstop.
En dan hef ik de noodstop in koploper weer op en na 2 keer opheffen rijden de treinen dan weer verder en hebben de IB en koploper elkaar weer gevonden.
Dat is niet zo hoe jij het beschrijft paul, maar goed ik krijg de boel weer vrij makkelijk aan het rijden zo.

Groetjes marco
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina