Auteur |
Onderwerp |
|
jeweve
39 berichten |
Geplaatst - 07 jan 2008 : 22:16:59
|
Beste mensen,
Ik ben, na eindelijk het testrondje helemaal doorgrond te hebben met koploper, gestart met de bouw van mijn baan. Als eerste het laagste schaduwstation.
Dit bevat 9 sporen van ongeveer 6 meter per stuk. Ik wil hier in totaal 18 treinen op kwijt, dus 2 per spoor. Laten we eens zeggen dat de treinen 2,5 meter per stuk zijn. Ik rijd in 1 richting door het schaduwstation.
Mijn vraag betreft het aantal (en positie van) de bezetmelders.
De eerste bezetmelder wordt een gecombineerde voor alle sporen, dus voor alle wissels. De laatste bezetmelder komt ongeveer 40 cm voor elke wissel aan het einde van elk opstelspoor.
Om per opstelspoor 2 treinen te laten stoppen, moet halverwege het opstelspoor natuurlijk ook nog iets gebeuren. Mijn gevoel zegt dat er 2 extra bezetmelders per spoor nodig zijn (een stopsectie voor het eerste deel en een afremsectie voor het 2e deel). Je krijgt dan dus 2 blokken achter elkaar.
Is dit de meest economische manier, of is er een mogelijkheid om het met minder melders te kunnen doen? Bijvoorbeeld met dynamische bloklengte? (in dat laatste ben ik mij nu, op het forum, aan het verdiepen....)
Bij voorbaat erg veel dank,
Jan-Willem Visscher |
Bewerkt door jeweve op 07 jan 2008 22:48:58 |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2008 : 22:48:45
|
Jan-Willem,
Heb jij ook al eens gekeken naar de nieuwe mogelijkheid in versie 6.4 naar dynamische blokken? Dit scheelt bezetmelders en Koploper gaat effecient om met de ruimte in je schaduw blokken.
Mvg, Paul. |
|
|
jeweve
39 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2008 : 23:14:15
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT
Jan-Willem,
Heb jij ook al eens gekeken naar de nieuwe mogelijkheid in versie 6.4 naar dynamische blokken? Dit scheelt bezetmelders en Koploper gaat effecient om met de ruimte in je schaduw blokken.
Mvg, Paul.
Beste Paul,
Hartelijk dank voor je snelle antwoord. Inderdaad heb ik gekeken naar de dynamische bloklengte (ik geef toe dat ik dit ging doen nadat ik mijn vraag op het forum had gezet). det ziet er erg mooi uit en is eigenlijk precies wat ik nodig heb. Ik ben alleen een beginnende koploper en bij het aanvinken van de uitgebreide opties in KL, krijg ik een 'enge' waarschuwing.....
Heb de stoute schoenen toch maar aangetrokken!
Nog wel 2 vragen,
1. er staat in de help-file:
Deze optie werkt echter niet voor blokgestuurde systemen »zie 262.
Dit begrijp ik niet zo goed, ik neem aan dat de rest van mijn modelbaan wel blokgestuurd mag zijn?
2. Ik neem aan dat er een 1e bezetmelder moet zitten voor de start van een schaduwstation? Ik bedoel het voorbeeld in de helpfile op pag 250 (ik werk met schakelrails Marklin).
Nogmaals erg veel dank voor de moeite!
Jan-Willem Visscher |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 08 jan 2008 : 08:34:43
|
Jan-Willem,
Met blokgestuurde systemen wordt bedoeld: HCCM of Dinamo. Bij deze systemen wordt per blok aangegeven hoe en wat er gestuurd moet worden. De 'normale' digitale systemen zoals Marklin, Lenz, Selectrix enz zetten op de gehele baan het signaal.
De eerste bezetmelder moet lopen tot net na de wissels van in inrijden van je schaduw station. Als je met hiermee gaat werken, dan is wel een extra eis dat alle treinen geheel gedetecteerd worden. is dit niet het geval dan zal deze optie nooit werken.
Mvg, Paul. |
|
|
jeweve
39 Posts |
Geplaatst - 08 jan 2008 : 08:57:52
|
Ah, ik vrioeg me al af hoe het werkte, nu begrijp ik het. Als ik werk met Marklin schakelrails, werkt de dynamische treinlengte dus niet, aangezien alleen de loc (sleepcontact) kortstondig wordt gedetecteerd. Alleen lichtsluizen zouden een optie zijn. Geen idee wat dat kost en waar dat vandaan komt....
Bedankt voor de antwoorden, ik denk dat het op de 'klassieke' blokmethode zal gaan worden....
Met vriendelijke groeten,
Jan-Willem Visscher |
|
|
luc r.
Belgium
64 Posts |
Geplaatst - 08 jan 2008 : 11:06:35
|
Jan-Willem,
Ik rij ook gedeeltelijk met Märklin M-sporen voor mijn schaduwstations. Uit ervaring met mijn proefbaan heb ik ondervonden dat schakelrails absoluut onbetrouwbaar werken. Deze heb ik dan ook snel vervangen door kontaktrails. Nadien heb ik absoluut geen verkeerde meldingen meer gekregen. De trein wordt ook geheel gededekteerd.
Mvg, Luc r. |
|
|
jeweve
39 Posts |
Geplaatst - 08 jan 2008 : 11:28:14
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door luc r.
Jan-Willem,
Ik rij ook gedeeltelijk met Märklin M-sporen voor mijn schaduwstations. Uit ervaring met mijn proefbaan heb ik ondervonden dat schakelrails absoluut onbetrouwbaar werken. Deze heb ik dan ook snel vervangen door kontaktrails. Nadien heb ik absoluut geen verkeerde meldingen meer gekregen. De trein wordt ook geheel gededekteerd.
Mvg, Luc r.
Beste Luc,
Hoe heb je dat dat gedaan? Ik neem aan dat je niet alle sporen van je station volledig uit contactrails hebt gemaakt (is nogal prijzig.....) Dan lijkt me een dubbele lichtsluis economischer??
Waar heb je je contactrail liggen (begin, halverwege/ einde sporen? Gebruik je dynamische treinlengte?
Alvast bedankt!
jan-willem
|
|
|
luc r.
Belgium
64 Posts |
Geplaatst - 08 jan 2008 : 18:20:06
|
Jan Willem,
Als bezetmelder bij het binnenrijden gebruik ik slechts een kontaktrail. Alle wagens die deze voorbijrijden maken dus kontakt met de massa. De kontaktrail is geplaatst voor de wisselstraat en dient voor vijf schaduwstationsporen. Wel te verstaan dat het schaduwstation slechts in een richting kan ingereden worden. De remmelder in elk blok van het schaduwstation is opnieuw een kontaktrail per blok. Deze wordt geplaatst een veertigtal cm voor de uitrijwissels. Bij mij is het zo dat ik beperkt ben tot een treinlengte van ong. 180cm. Deze passen in elk blok. Ik hoef mij op het ogenblik niet bezig te houden met dynamische bloklengte.
Mvg, Luc r. |
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|