Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 136 / Bezoekers Vandaag: 4531
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 458
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 bloksysteem uitrijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

marcowijchen

Netherlands
69 berichten

Geplaatst - 27 dec 2007 :  23:20:11  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo,

ben net nieuw en overweeg om met koploper te gaan rijden in combinatie met een IB en loconet.

ik heb een grote rondlopende baan met 16 blokken ( ieder blok verdeelt in 2 gedeeltes) dus 2 terugmeldpunten per blok.Ik kan dit niet veranderen omdat ik er bijna niet meer bijna kan ( schuin dak tunnels enz.)De baan word in 1 richting bereden kom ik dan goed uit met 2 terugmeldsecties per blok?

daarnaast is er een aftakking naar een kopstation dat ik handmatig wil bedienen met de lokmuis .
de wissel naar het kopstation wil ik handmatitig bedienen dus buiten koploper om ( net als de rest van het kopstation)

Wat gebeurt er nu met die trein die koploper "uitrijd" ( naar het kopstation)?

Ik had al wel gelezen dat als ik een trein weer in koploper wil laten dat ik hem via koploper op de PC "in" het blok moet zetten.

graag jullie reactie aan dit groentje

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 27 dec 2007 :  23:33:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco

Twee bezetmelders per blok is standaard en goed. Je kunt dat blok dan ook in twee richtingen berijden. Dat moet je ingeven in de bloktekening. Als je normaal van links naar rechts rijdt en de volgorde is bijvoorbeeld 1.6 en dan 1.7 dan is het zo dat als je het blok in twee richtingen wilt berijden dat je als volgorde 1.7 en dan 1.6 in moet vullen. Er zijn geen extra bezetmeldingen nodig als je in twee richtingen wilt rijden.

Als Koploper in het handbediende gedeelte van je komt en je hebt in dat gedeelte geen blokken gedefinieerd dan zal Koploper als de trein geen vervolgblok kan reserveren, handmatig gaan rijden en dus niet meer automatisch een weg kiezen. Stoppen is dan het enige wat Koploper kan doen. Je moet hem dan weer in een blok zetten.

Persoonlijk zou ik niet zo werken. Als je een blok of meer blokken voor het handbediende deel handmatig blokkeert kun je er ook vrij spelen want er komt geen loc meer in. Ik zou de hele baan dus automatiseren en op bovenstaande wijze mezelf de mogelijkheid geven handmatig te bedienen. Maar het is jouw baan, je kunt het doen zoals je wilt, het leuke van deze hobby.


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 28 dec 2007 :  00:08:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door marcowijchen

ben net nieuw en overweeg om met koploper te gaan rijden in combinatie met een IB en loconet.
Koploper ondersteunt LocoNet niet rechtsreeks. Echt veel zin om dit in Koploper in te bouwen heeft Paul nog steeds niet. In een volgende versie zal alleen de ECoS ondersteunt worden.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
986 Posts

Geplaatst - 28 dec 2007 :  14:06:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hub,

quote:
Koploper ondersteunt LocoNet niet rechtsreeks. Echt veel zin om dit in Koploper in te bouwen heeft Paul nog steeds niet. In een volgende versie zal alleen de ECoS ondersteunt worden.



Koploper hoeft in dit geval ook loconet niet te ondersteunen.
De IB ondersteund loconet en Koploper weet van niets, die krijgt gewoon de bezetmelding binnen en dat kan zowel S88 als loconet zijn en dan ook nog gecomnineerd.
Bijvoorbeeld nr. 1 t/m 32 zijn S88 en 33 t/m 48 zijn loconet.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 28 dec 2007 :  15:29:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Er staat dat Marco met een IB wil gaan rijden, dat kan dus ook een Intellibox Basic zijn en die kun je niet op een PC aansluiten tenzij je dat doet via een Locobuffer. Vandaar dat ik ook schrijf rechtsreeks.
Gelijk heb je als je een Intellibox koopt, wil je werken via een LocoBuffer dan wordt dat niet onsdersteunt door KL. Het probleem van ondersteuning geven aan LocoBuffer is dan ook nog de licentierechten.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 28 dec 2007 :  15:37:50  Toon profiel  Reageer met citaat
dus als ik het goed begrijp hub kan ik alleen met de gewone IB met koploper en loconet werken.
ik was eigenlijk van plan om de IB basic te kopen maar dat word dus moeilijker.
is een locobuffer kant en klaar te koop?
ik heb als beginner weinig interesse in een bouwpakketversie van een locobuffer

en hoe zit dat met die licentierechten hub?


welke centrale moet ik dan kopen?
ik wil terugmelden via het loconet systeem en met koploper werken.

groetjes marco
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 28 dec 2007 :  15:47:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Met licentierechten heb je jij niets te maken, daar hoef je dus geen zorgen over te maken.
Wil je perse LocoNet gebruiken blijft er niets anders over dan de Intellibox (IR) te kopen.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 28 dec 2007 :  16:56:31  Toon profiel  Reageer met citaat
de IB zonder IR artikelnummer 65000 is toch ook te gebruiken?
of heb ik het mis.

Blijfen er geen andere opties over?

groetjes marco
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 05 jan 2008 :  22:15:37  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Marco

Als Koploper in het handbediende gedeelte van je komt en je hebt in dat gedeelte geen blokken gedefinieerd dan zal Koploper als de trein geen vervolgblok kan reserveren, handmatig gaan rijden en dus niet meer automatisch een weg kiezen. Stoppen is dan het enige wat Koploper kan doen. Je moet hem dan weer in een blok zetten.

Persoonlijk zou ik niet zo werken. Als je een blok of meer blokken voor het handbediende deel handmatig blokkeert kun je er ook vrij spelen want er komt geen loc meer in. Ik zou de hele baan dus automatiseren en op bovenstaande wijze mezelf de mogelijkheid geven handmatig te bedienen. Maar het is jouw baan, je kunt het doen zoals je wilt, het leuke van deze hobby.





Hoi tom,

ik wil het kopstation niet automatiseren uit kostenoverwegingen.
Ik wil dan nog wel het wissel mee nemen in koploper ( het wissel dat aftakt naar het kopstation) en het hele kopstation als 1 blok aanmerken.( het liefst zonder bezetmelder als dat kan.)

Het liefst wil ik dan met de roco lokmuis de trein handmatig weer in het koploper bloksysteem laten rijden.Kan dat?en hoe?

Groetjes marco

Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 05 jan 2008 :  22:51:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Ik begrijp uit je hele verhaal dat je een baangedeelte automatisch wilt laten rijden met b.v. een IB. Verder wil je in het kopstation een lok met de Roco lokmuis bedienen en later weer over laten nemen door Koploper. Je zult dan ook een stukje spoor moeten hebben dat via een schakelaar wordt omgeschakeld tussen de digitale spanning van de lokmuis en IB.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 06 jan 2008 :  06:50:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco en Hub,

De Roco locmuis kan aan de Intellibox worden aangesloten dus er is geen omschakelbaar overgangsstuk nodig.

Groet Jack van der Werf
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 06 jan 2008 :  16:20:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt precies hub dat is wat ik wil maar hoe?
Wat gebeurt er als ik een lok "uit" koploper laat rijden?
Via een analoog bediend wissel.Is koploper de trein dan kwijt?
En kan ik de lok dan gewoon "overpakken" met de handregelaar?( ook buiten koploper om)

Hoe laat ik de lok weer in koploper invoegen?
Volgens mij moet ik de lok altijd met de muis in het goed blok slepen voor koploper hem weer oppakt of gaat dit automatisch.

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is.

Groetjes van een beginnende koploper
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 jan 2008 :  16:58:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Gezien jouw vragen sta jij nog aan het begin. Ik twijfel dus ook of ik moet zeggen dat je eens in Koploper moet kijken naar de mogelijkheden van handregelaars. Dit is een apart onderdeel en het gaat dus niet over handregelaars waarmee je een loc rechtstreeks op hetzelfde adres aanstuurt.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 jan 2008 :  21:36:19  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door marcowijchen

Klopt precies hub dat is wat ik wil maar hoe?
Wat gebeurt er als ik een lok "uit" koploper laat rijden?
Via een analoog bediend wissel.Is koploper de trein dan kwijt?
En kan ik de lok dan gewoon "overpakken" met de handregelaar?( ook buiten koploper om)

Hoe laat ik de lok weer in koploper invoegen?
Volgens mij moet ik de lok altijd met de muis in het goed blok slepen voor koploper hem weer oppakt of gaat dit automatisch.


Als koploper de lok niet ziet komen waar hij hem verwacht is hij hem kwijt..... stopt ook niet ofzo.. trein rijdt rustig verder.Aangezien seinen niet "functioneel" zijn "overal' door(heen)...

Om de lok weer in koploper te krijgen moet hij 1)op een spoor staan dat koploper "kent" en 2)moet je zeggen(met de muis) dat "die" trein "daar" staat. Ik zou dus adviseren om "vertreksporen" in koploper te steken....
Indien uw aansluiting op de rondlopende baan lang is kan je daarin misschien één vertrekblok en of"aankomstblok" definieren. Dan moet je elke trein daar oppikken en afleveren (+ met muis slepen).

Ik worstel een beetje met een gelijkaardig probleem en zo heb ik het tot nog toe "begrepen".

Bewerkt door dentheo op 06 jan 2008 21:38:41
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 jan 2008 :  22:27:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Er zitten ook mogelijkheden in Koploper om indien je een loc bediend met een handregelaar (Koploper handregelaar dus) om te zorgen dat een trein wel automatisch wordt opgenomen in het automatisch rijden.
Tevens kan je er ook voor zorgen dat als een trein het overgave spoor oprijdt dat er automatisch een handregelaar aan die trein wordt gekoppeld.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 jan 2008 :  00:02:04  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Theo,

Er zitten ook mogelijkheden in Koploper om indien je een loc bediend met een handregelaar (Koploper handregelaar dus) om te zorgen dat een trein wel automatisch wordt opgenomen in het automatisch rijden.
Tevens kan je er ook voor zorgen dat als een trein het overgave spoor oprijdt dat er automatisch een handregelaar aan die trein wordt gekoppeld.



Paul,
prachtig, zit dat misschien in die extra mogelijkheden van koploper ?
Die heb ik nog niet ingeschakelt, mijn leer Mbits zijn ook beperkt

Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 jan 2008 :  06:56:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Nee hoor; handregelaars is binnen Koploper al een zeer oud begrip. Dus ook in niet uitgebreide versie kan je hier mee aan de slag.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 07 jan 2008 :  17:36:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Theo,

Er zitten ook mogelijkheden in Koploper om indien je een loc bediend met een handregelaar (Koploper handregelaar dus) om te zorgen dat een trein wel automatisch wordt opgenomen in het automatisch rijden.
Tevens kan je er ook voor zorgen dat als een trein het overgave spoor oprijdt dat er automatisch een handregelaar aan die trein wordt gekoppeld.

Mvg,
Paul.


Hoi paul,

Met koploper handregelaar bedoel je dus ( als ik het goed begrijp)
de handregelaar bedienen vanaf de PC in koploper.Ik heb de helpfile doorgelezen hierover.
Dit is wat ik niet wil, ik wil graag met mijn trein "mee lopen" als ik aan het rangeren ben in het station.( met de roco lokmuis 2)

Ik denk dat dit dus alleen kan als ik een blok maak waar de trein aankomt via koploper.Dit blok zet ik dan via een 2 polige tuimelschakelaar om naar de roco lokmuis 2 daarmee rij ik in het kopstation.Bij het uitrijden rij ik weer naar het "aankomstblok nu eigenlijk uitrijblok" zet de 2 polige schakelaar weer om naar koploper en de trein zit weer "in " koploper.

Ik moet dan denk ik nog wel de trein "in het blok slepen" met de computer muis.Of staat de trein daar dan nog steeds?


Graag jullie reactie
groetjes marco
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 jan 2008 :  19:01:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Nee je kan hier een handregelaar voor gebruiken die bij de diverse systemen wordt gebruikt of een handregelaar die bij voorbeeld is opgebouwd op 4 bezetmeldpunten. Kijk eens in de online helpfile en kies voor inhoudsopgave en dan het hoofdstuk onderhoudsprogramma's. Hierin is het laatste onderdeel (voor een nieuw subhoofdstuk) handregelaars.

Dit zou je eens moeten doorlezen en ook de links waar naar wordt verwezen in 'zie ook'. Verder heb ik zeer sterk het vermoeden dat jij nog zeer in de ontwerp / bedenk fase zit. Hierdoor is het voor jou ook zeer moeilijk om je in te leven in alle mogelijkheden van Koploper. Ook support geven is dan best lastig.

By the way: ik zou nooit kiezen voor een omschakeling van een bepaald spoor naar een ander digitaal systeem. Gewoon alles laten besturen door 1 digitaal systeem is veel gerieflijker.

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 07 jan 2008 19:02:42
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 jan 2008 :  20:00:35  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door marcowijchen
[

Met koploper handregelaar bedoel je dus ( als ik het goed begrijp)
de handregelaar bedienen vanaf de PC in koploper.Ik heb de helpfile doorgelezen hierover.




Nee dat kan met een echte handregelaar, met verlengkabel maar het signaal loopt via koploper (die begrenst ook max snelheid).
Deze handregelaar(s) geef je een adres en dan kan je in het rijwindow bij elke lok kiezen op welke handregelaar hij moet reageren.

Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 jan 2008 :  20:10:01  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT



Er zitten ook mogelijkheden in Koploper om indien je een loc bediend met een handregelaar (Koploper handregelaar dus) om te zorgen dat een trein wel automatisch wordt opgenomen in het automatisch rijden.
Tevens kan je er ook voor zorgen dat als een trein het overgave spoor oprijdt dat er automatisch een handregelaar aan die trein wordt gekoppeld.




Paul,
Prachtig, gevonden... en automatisch rijden is zowel variabel als vaste route neem ik aan? Indien ik een lange lus heb met bv. zes blokken achter elkaar en in één richting, dan kan ik rustig variabel nemen, de trein heeft toch geen keuze ??? Of heeft vast dan toch voorkeur ???
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 jan 2008 :  20:16:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Vast/variabel is geen vraag die ik kan beantwoorden. Het hangt er vanaf wat jij zelf wil.

Met variabel kiest Koploper zelf uit mogelijkheden en kan je toegang tot blokken ontzeggen of stopverboden aanmaken. Hierbij blijft dus niet te voorspellen wat er gebeurd.

Met vast heb jij een totale route uitgestippeld die gereden moet worden. Kan snel gaan vervelen omdat jij weet wat er gaat gebeuren. Echter voor bijvoorbeeld loc laten omlopen en/of loc wissel bij een trein zijn deze wel hard nodig.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 jan 2008 :  23:54:45  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Theo,

Vast/variabel is geen vraag die ik kan beantwoorden. Het hangt er vanaf wat jij zelf wil.



Aai verkeerd begrepen.
Ik bedoelde als er staat "automatisch rijden" dan is het variabel of vast.
Automatisch als de verzameling van beide....
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina