Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 79 / Bezoekers Vandaag: 4660
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 439
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Wensen
 Koploper wensen (ontwikkeling is per juli 2012 gestopt)
 Aansturing Stuurstandrijtuig.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

santhe

Netherlands
212 berichten

Geplaatst - 22 aug 2008 :  17:03:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Paul en medespoorders,

Ik heb een aantal treinen met een stuurstandrijtuig. Elke stuurstand heeft zijn eigen decoder en alles werkt prima. Echter, als een trein langere tijd rijdt zonder dat er gestopt moet worden dan gebeurt het af en toe dat alle functies en het licht uitvallen. Dat kan natuurlijk allerlei oorzaken hebben. Nu heb ik een tijdje de logging zitten bekijken en het valt mij op dat bij elke snelheidswijziging de locomotief ook even een seintje krijgt 'licht aan'. Maar de stuurstand krijgt dit signaal alléén bij stoppen en bij vertrekken. Dat wil zeggen dat als er, door wat dan ook, even een kleine storing is geweest, de stuurstand eerst tot stilstand moet komen voordat zijn licht weer aangaat. Zou het niet handig zijn als de stuurstand ook wat vaker het commando 'licht aan' zou ontvangen?

Groeten,

Theo.

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 22 aug 2008 :  19:17:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Tja ikzelf rij met Selectrix en daar ruim 10x per seconde voor alle decoderadressen de informatie op de rails geplaats. Andere digitale systemen halen deze snelheid bij lange na niet en moeten selectief de informatie updaten.

Juist omdat bij sommige systemen ook de hoeveel informatie over de commpoort een probleem kan geven wil ik zelf het liefste zo min mogelijk opdrachten naar de centrale eenheid sturen.

Ben nieuwsgierig naar de reactie van andere gebruikers of die hetzelfde probleem hebben. Vooralsnog wil ik vasthouden aan mijn gedachte uit de tweede alinea (tenzij heel veel andere hetzelfde ervaren als jij hebt beschreven).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 22 aug 2008 :  20:33:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Bedankt voor je reactie.

Jammer, maar ook weer begrijpelijk. Mijn hele verhaal gaat ook op voor treinen met binnenlicht. En dat is toch wel een erg naar gezicht als die treinen dus half verlicht rondreiden totdat er gestopt wordt en dan opeens floept de gehele binnenverlichting weer aan.

Maar okee. Mensen die dit dus ook af en toe hebben wil ik vragen om toch even te reageren.

Groeten,

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 22 aug 2008 :  21:20:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Bij onderhouden stuurstand is een item "snelheid". Als je daar iets anders als 0 invuld en aanvinkt "alleen als de locomotief rijdt" dan wordt wel tijdens het rijden deze snelheid gestuurd en zal het licht blijven branden.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 22 aug 2008 :  23:33:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Koos,

Ik heb geen flauw idee wat het aanvinken voor effect zou moeten hebben. Uit de helpfile kan ik ook geen duidelijk antwoord halen. Maar ik heb de 0 in 1 veranderd en 'so far so good'. Hij rijdt nu toch al minstens een kwartier zonder dat het licht en binnenlicht zijn uitgevallen. En dus zonder te stoppen. In ieder geval bedankt voor deze tip.

Hallo Paul,

Heb jij hier misschien een verklaring voor want het lijkt echt te helpen.

En zoals al zo vaak vermeld: Het blijft een pracht programma.

Groeten,

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 22 aug 2008 :  23:43:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Ik weet niet welk digitaal systeem jij rijdt. Het enige verschil wat ik me kan bedenken is het volgende:

Als je een snelheid opgeeft wordt het adres van die stuurstanddecoder op precies dezelfde tijden aangestuurd als zonder opgave van snelheid. Voor Koploper is er dus geen verschil.
Echter ik kan me voorstellen dat sommige digitale systemen een trein die stil staat uit de refresh cyclus gaan halen van het opsturen vanuit de centrale naar de baan. Als je een snelheid meestuurt (wat in jouw geval geen verdere invloed heeft) blijft je centrale systeem denken dat dit adres actief is.

Een andere verklaring kan ik niet bedenken. Kijk ook maar eens in de communicatielogging van Koploper. Behalve het aansturen van het decoderadres met een snelheid is er verder geen verschil.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 23 aug 2008 :  08:39:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo iedereen,

Misschien een "Spartaanse" oplossing cq. test voor het probleem zou kunnen zijn, om de stuurstand-decoder hezelfde adres te geven als de loc.
Dan vervalt welliswaar het hele "stuurstand"-principe in koploper, maar de verlichting blijft branden.

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0-IB-HSI-DCC-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 aug 2008 :  08:51:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jo,

Maar dan ben je veel minder flexibel. Bij het wisselen van de loc moet je opeens ook het stuurstand een ander adres geven. Ik denk dat de oplossing van Koos een prima oplossing is.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 23 aug 2008 :  09:36:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Dat klopt helemaal.
Ik zou in zo'n situatie het functioneren van de stuurstand-decoder etc. op deze manier testen.
Op mijn baan heb ik alleen maar treinen met stuurstand, waarvan de loc nooit wisselt, vandaar.

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0-IB-HSI-DCC-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina