Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 251 / Bezoekers Vandaag: 4706
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 Remmen bij het inijken van de snelheid (CS)
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

bas47

Netherlands
33 berichten

Geplaatst - 11 dec 2008 :  20:18:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Sinds ik rij met het CS van Märklin heb ik het probleem dat als ik van een lokomotief de snelheid inijk m.b.v. 'Snelheid ijken' de lokomotief aan het einde van elke slag niet meer netjes afremt maar abrubt stopt en omschakeld. Voorheen met de control unit 6021, remde de lok netjes af tot stilstand en schakelde daarna om voor de volgende slag.
Ik heb gezocht in de help-file, maar niets gevonden of er iets veranderd was in de aansturing.
Zit er nog ergens een instelling die ik gemist heb?

Bij automatisch rijden trekken de lokomotieven wel langzaam op en remmen netjes tot stilstand.

Bas

Bewerkt door bas47 op 15 dec 2008 22:20:09

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 11 dec 2008 :  21:16:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bas,

dat is per database in te stellen,

ga onder algemeen naar instellingen per database
Klik op het tabblad snelheid/bestemming
Pas de tijd aan:
Verstuur keeropdracht na ... milli seconden na het stoppen

met vriendelijke groet,

Walter


Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

bas47

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 12 dec 2008 :  19:11:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Dit heb ik geprobeert, en het enigste wat er veranderd is de tijd van doorrijden. Het langzaam afremmen gebeurt echter niet.

groet,
Bas
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 12 dec 2008 :  19:27:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bas,

doel jij nu op het ijken of op iets anders, ijken is iets wat je maar eenmalig doet per loc, bij het automatisch rijden gebruik je andere instellingen. De eigenschappen hiervoor zijn terug te vinden in aanvullende blokgegevens / treintype per bloktype (tijden) / leren remmen in onderhouden locmotieven.

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 12 dec 2008 :  19:44:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bas,

Ik ben geen deskundige op het terrein van CS en 6021 (rij zelf met TC), maar kan het zijn dat de massasimulatie in het CS anders wordt ingeregeld, waardoor het abrupte remgedrag bij het ijken ontstaat, zeker gezien het feit dat je aangeeft dat bij het gewone rijden het remmen wel netjes gebeurt.
Het is weliswaar geen fraai gezicht die plotseling stoppende locs, maar, omdat het alleen bij het ijken optreedt, is het niet een ernstig probleem

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

bas47

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 12 dec 2008 :  19:44:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Ik bedoel bij het ijken van een lok.
Omdat ik een nieuwe centrale heb met meer mogelijkheden wat betreft het aantal rijstappen, moet ik de snelheid van de lokomotieven opnieuw ijken. Bij het uitvoeren van deze routine wordt er dus abrubt gestopt, omgekeerd en snel opgetrokken. Bij de oude centrale gaf deze routine een soepel verloop te zien tijden het omkeren.

met vriendelijke groet,
Bas
Ga naar bovenaan de pagina

bas47

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 12 dec 2008 :  20:09:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Dat met de massa simulatie weet ik ook niet of dit invloed heeft, kan er even mee gaan spelen, maar het lijkt me vreemd dat als de trein bij automatisch rijden goed remt en optrekt, dat dit bij het ijken van de snelheid anders zou zijn.
Het kan wel zijn dat het spoor, waar de ijking plaatsvind nog geen goede remeigenschappen heeft.
Ik zal dit eerst nog even nakijken en kom dan hier op terug.

met vriendelijke groet,
Bas
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 12 dec 2008 :  20:34:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bas,

Ijken gebeurd tussen bezetmelders dus niet tussen blokken, deze bezetmeldingen hebben geen remeigenschappen, uiteraard kan je de optrek en afremvertraging meestal onder de F4 knop aanlaten, er is hiermee geen enkel verschil tussen het CS en de Control Unit, de trein remt af met de eigenschappen van de locdecoder, wel met een vroegtijdige omschakeling staat de trein onmiddelijk stil. (zelf heb ik een tijd van 250 msec. ingesteld in koploper voor het omschakelen.

met vriendelijke groet,

Walter

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

bas47

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 13 dec 2008 :  19:34:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

De instelling van de lokdecoder is zodanig dat de lok netjes stopt, maar tijdens het ijkproces stopt de lok zo snel (staat abrubt stil, ook vanaf volle snelheid) dat het lijkt of er een omkeer opdracht gegeven wordt zonder eerst de snelheid af te bouwen.
Ik heb geprobeert om bij de vertaging voor de keeropdracht een waarde te selekteren, maar als ik na afsluiten van het menu (vinkje) dit weer opnieuw opende dan staat deze waarde weer op 0.
Al met al kom ik nog niet werder.

met vriendelijk groet,
Bas
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 dec 2008 :  22:55:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Bas,

Kan je je database eens uploaden? Schrijf er dan ook even bij welk operatingsysteem jij gebruikt.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 13 dec 2008 :  22:57:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bas,

werk jij toevallig met vista? En staat jouw database in Program Files? In dit geval kan jouw database niet aangepast worden op deze locatie. De instellingen op een andere locatie zoals jouw documenten opslaan werkt wel.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

bas47

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 14 dec 2008 :  10:38:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Mijn database in bijlage,
Ik gebruik windows XP en de database staat in Program Files.

met vriendelijke groet,

Bas


Bewerkt door bas47 op 16 dec 2008 19:07:22
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 dec 2008 :  11:03:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Bas,

Jij hoeft niet verder te zoeken. Ik zie een fout in Koploper. Ooit was dit veld alleen nodig bij Marklin. Het werkt ook alleen maar bij Marklin en dus niet bij Marklin CS.

Ik heb verder vandaag geen tijd om hiernaar te kijken. Ik kom er in de loop van de week op terug. Hopelijk is dat geen bezwaar (en als dat het wel is kan ik er toch niets aan veranderen )

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

bas47

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 14 dec 2008 :  12:10:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Blij dat je het zo vlug gevonden hebt, ik wacht wel op jouw bericht. Er is nog genoeg te doen aan mijn baan en koploper dus dat is geen probleem.

met vriendelijke groet,
Bas
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 dec 2008 :  13:19:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bas,

Na even gezocht te hebben blijkt deze instelling alleen te werken onder Marklin en Edits-Pro. Dit zijn de enige systemen waarbij in het protocol mogelijk geen richtingsindicatie meegegeven kan worden.

Bij alle andere kan dit wel. Vandaar dat het ook steeds op 0 komt te staan (niet geheel netjes geef ik toe).

Wat is echter je probleem met het abrupt stoppen? Ik moet er echt een hele hoop tijd/moeite in gaan steken om dit aan te passen. Dit is trouwens dan ook een soort oplossing die ik niet patch. Veel te ingrijpend. Het is ook zeker dat de wijziging niet meer mee komt in de volgende echte versie (want ook daar patch ik nu nog alleen fouten).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

bas47

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 15 dec 2008 :  20:31:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Het probleem is dat de trein, bij gebruik van de routine om snelheid te meten, na de laatste bezetmelding niet langzaam stopt, omkeert en weer gaat rijden voor de volgende slag, maar dus echt op enkele centimeters (ook bij hogere snelheden) tot staan komt en bijna direct weer gaat rijden in omgekeerde richting. Het lijkt er op dat de trein door een omschakeling tot stoppen wordt gebracht, want de stopafstand is vele malen korter als de uitloop van de trein bij uitgeschakelde spanning. Het is dit gedrag dat mij zorgen baart. Zeker bij hogere snelheden is dit niet wenselijk en het lijkt me ook niet goed voor de levensduur van de treinen.

Zijn er overigens nog meer gebruikers met een CS en is dit gedrag herkenbaar?
Zo ja, dan is er meer te zeggen of dit een probleem is van koploper of dat het een instellings probleem is.

vriendelijk groet,
Bas
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 dec 2008 :  23:41:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Bas,

Instellingsfout is het zeker niet. Je kan daar instellen wat je wil echter bij Marklin CS houdt Koploper er geen rekening mee.

Maar even andere gebruikers afwachten (als deze al komen).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 16 dec 2008 :  12:54:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bas,

Ik rij dan wel niet met CS maar met Lenz maar reageer toch even.
Ik zie het probleem niet zo. Ijken doe je in principe toch maar een keer. Dat de loc dan een paar keer snel stopt en weer omkeert zal niet zo veel uitmaken voor de levensduur. De locs lijken me robuust genoeg.
En het voordeel is dat het ijken wat sneller gaat. Zeker bij hogere snelheden zie je anders een grote uitloop en duurt het weer even voor de loc op snelheid is.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

bas47

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 16 dec 2008 :  19:00:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Je laatste reactie heeft me wel nieuwsgierig gemaakt naar hoe koploper dan het stopproces in deze routine afhandelt?
Met name; geeft het programma een stop opdracht, of wordt er snelheid '0' aangestuurd voor de keer opdracht, of anders?

Overigens respecteer ik uiteraard je beslissing en blijf ik toch genieten van dit geweldig programma.

met vriendelijke groet,
Bas
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 16 dec 2008 :  20:27:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Bas,

Maakt dat iets uit? Ik denk het niet. Koploper stuurt naar CS een nul opdracht en vertelt ook meteen dat de rijrichting gekeerd moet worden.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

hkkh1908

Belgium
32 Posts

Geplaatst - 18 dec 2008 :  20:55:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bas

Ik rij met koploper en CS. Het is nu wel een tijdje geleden dat ik nog locs heb geijkt. Eigenlijk herken ik je probleem niet daar ik mij herinner dat ik tijdens het ijkproces de massasimulatie (meestal f4) uitschakelde om de loc snel te doen stoppen en terug op snelheid te laten komen. De loc moet immers zijn snelheid bereikt hebben bij het passeren van het eerste ijkpunt!

mvg Hendrik

Bewerkt door hkkh1908 op 18 dec 2008 20:56:15
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina