Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 108 / Bezoekers Vandaag: 241
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Wisselstraat vrijgeven na bezetmelding achterwaarts
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

mjdb

Netherlands
80 berichten

Geplaatst - 04 apr 2021 :  19:19:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Zie svp mijn baan:

Download Attachment: Krammerdam.zip
94,71 KB

Links zijn opstelsporen. De treinen gaan hier allemaal achterwaarts in vanaf blok [4]. Als voorbeeld neem ik blok [68] en dan blok [62].
Eerst wordt wisselstraat 4 -> 68 gereserveerd, dan wisselstraat 68 -> 62. Blok [68] heeft twee infrarood lichtsluizen. De detectie gaat goed.

Ik wil dat blok [4] en wisselstraat 4 -> 68 worden vrijgegeven wanneer de trein voorbij de eerste lichtsluis van blok 68 is (= bezetmeldpunt 191). Ik gebruik de optie 'vrijgeven na bezetmelding'. Dat gebeurt niet.

De trein gaat verder tot het laatste bezetmeldpunt van blok 62. Dan wordt eerst de wisselstraat 68 -> 62 vrijgegeven (dat is goed) en pas daarna wisselstraat 4 -> 68 (dat moet dus veel eerder).

Treinlengte(s) = 110 cm. Bloklengte blok [68] = 32 cm. Als ik blok [68] tijdelijk lengte 120 cm geef werkt het wel maar dan kloppen de bezetmelders niet meer en krijg ik spookmeldingen.

Wat moet ik aanpassen om de 'vrijgeven na bezetmelding' in blok [68] correct werkend te krijgen ?

Ter info: Rondom wissels W75, W76, W115 en W116 staan schakelaars/lampjes. Die gebruik ik om de vertakkingen van de wissels spanningsvrij te maken, afhankelijk van de wisselstand. Het achterwaarts rijden gaat goed maar leverde steeds kortsluitingen op. Nu niet meer.

Heel benieuwd naar jullie ideeën.

Marco


Z21 (voorheen Digikeijs DR5000) plus Digikeijs modules en een OC32 met gekoppelde Arduino's. Begonnen in augustus 2020.


Bewerkt door mjdb op 04 apr 2021 19:29:10

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 04 apr 2021 :  22:23:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Volgens mij zit jouw probleem in de aanvulling blokgegevens, "actie bij te lange trein".

Als je de trein korter maakt dan 32 cm is het probleem weg.
Omdat jij in blok 68 lichtsluizen hebt wordt de trein daar gedetecteerd en volstaat het om alleen "wisselstraat" aan te vinken.
In demo mode zie ik hier al dat dan de wisselstraat van blok 4 naar blok 68, veel sneller wordt vrijgegeven.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 06 apr 2021 :  11:02:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Dank. Je tipt helpt inderdaad. Maar, alleen als bij de blok-gegevens van zowel doorrij-blok [68] als de opstelblokken [62], [63] en [64] ook de optie 'vorig blok vrijgeven obv treinlengte' wordt uitgeschakeld.

Helaas zie ik dan dat het uit-blok al wordt vrijgegeven (van rood naar blauw) zodra de eerste wagon/locomotief blok [68] binnen rijdt, dus als er nog wagons in staan. De bezetmelders van het uit-blok zijn dan ook nog aan.

Daar moet ik nog wat op weten te vinden.

Marco



Z21 (voorheen Digikeijs DR5000) plus Digikeijs modules en een OC32 met gekoppelde Arduino's. Begonnen in augustus 2020.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 06 apr 2021 :  20:30:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Je zou blok 68 kunnen weghalen en het stukje spoor onderdeel van de wisselstraat maken. Wat is het doel van blok 68?

Als je dat niet wild, de eerste bezetmelders (vanuit blok 68 gezien), een stukje verder te leggen, zodat de wissels tussen blok 68 en blok 4 vrij zijn als de trein op de eerste bezetmelder aankomt. De treinen mogen in de blokken 62,63 en 64 toch maar 114 cm lang zijn.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 06 apr 2021 :  20:37:03  Toon profiel  Reageer met citaat
In onderhouden blokken bij blok 68, komend uit 4 nog een extra melder toevoegen: 191 (vrijkomen).
Dan werkt het wel in combinatie met de oplossing die Jan gaf.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 06 apr 2021 :  21:01:14  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Je zou blok 68 kunnen weghalen en het stukje spoor onderdeel van de wisselstraat maken. Wat is het doel van blok 68?

Oorspronkelijk waren de vier wissels samen één wisselstraat. Het passeren van de wisselstraat nam te veel tijd (de treinen rijden achterwaarts). Er kwamen zelfs meldingen 'locomotief staat ten onrechte stil' met een time-out van 60 seconden.

Ik heb blok 68 juist toegevoegd om de (te) lange wisselstraat te splitsen. Dan worden de andere wissels (afhankelijk van de richting) en de uit-blokken eerder vrijgegeven terwijl de treinen verder rijden naar hun stop-punt.

Ik ben dus blij met de oplossing tot dusverre. Nog een beetje fine-tuning.

Marco

Z21 (voorheen Digikeijs DR5000) plus Digikeijs modules en een OC32 met gekoppelde Arduino's. Begonnen in augustus 2020.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 07 apr 2021 :  07:09:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Ook als blok 68 weg is kun je een wisselstraat in delen vrijgeven.
Vanavond kom ik er op terug.

En dan zal ik ook nog even met de optie van Huub spelen.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 07 apr 2021 :  09:45:48  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Ook als blok 68 weg is kun je een wisselstraat in delen vrijgeven.

Hallo Jan,

Ik ken deze optie. Ter aanvulling, er speelt meer.

Het uitrijden van de opstelsporen gaat via blok [68] of via blok [19] naar blok [4] met de klok mee. Blok [4] wordt daarna pas vrijgegeven als de trein naar rechts via een uitgebreid wisselcomplex is weggereden. Dat neemt tijd. Daarom wil ik graag dat de volgende trein al klaar staat in [68] of [19]. Terwijl [19] naar [4] rijdt wordt [68] gevuld en als [68] naar [4] rijdt wordt [19] gevuld.

Bedenk dat, omdat de treinen achterwaarts 'inparkeren' deze helemaal 'onderaan' in blokken [62], [63] of [64] staan. De korte treinen in blokken [65], [66] en [67] passen helemaal in blok [68]. Dus als de eerste al klaar staat in [68] kan de volgende opstomen in [64]. Voor [19] en de blokken [25] tot [30] geldt hetzelfde. Ze rijden daar heel langzaam.

Omgekeerd gaat het net zo. Terwijl een trein langzaam via [64] omlaag rijdt kan de volgende korte trein al uit [4] [68] inrijden en daar wachten. Meteen daarop kan een andere trein [19] inrijden. Daardoor zijn de wachttijden zo klein mogelijk. Ik ben bezig met 'regels' om de volgorde van de treinen zo in te richten dat dit zo efficiënt mogelijk gaat. Dat vind ik één van de leukste aspecten van Koploper.

Daarom heb ik dus blok [68] toegevoegd. In de eerste opzet was dit blok er niet maar was het één lange wisselstraat.

Groeten, Marco

Z21 (voorheen Digikeijs DR5000) plus Digikeijs modules en een OC32 met gekoppelde Arduino's. Begonnen in augustus 2020.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 07 apr 2021 :  20:37:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Prima, blok 68 blijft erin.

Eerst heb ik het idee van Huub eens geprobeerd.
Dat werkt super, slim bedacht.

Koploper zal wachten tot bezetmelder 191 vrijkomt, voor dat het programma wat gaat doen met de eerste melder van het volgende blok, ook al staat daar al lang een trein op.

Er zij best andere mogelijkheden, maar ik zou eerst dit maar eens proberen.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 08 apr 2021 :  11:07:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
In onderhouden blokken bij blok 68, komend uit 4 nog een extra melder toevoegen: 191 (vrijkomen).


Huub en Jan, dank voor jullie suggesties.

In [68] heb ik nu dus drie bezetmelders komende uit [4]: {191}, {192} en {191=vrijkomen}.

Ik heb nu de volgende situatie:

Download Attachment: Krammerdam.zip
96,39 KB

Als een trein achterwaarts van [4] naar [68] rijdt wordt [4] vrijgegeven zodra de eerste melder {191} in [68] wordt bereikt. [4] wordt dan blauw met de gele rondjes van bezetmelders die nog bezet zijn. Wanneer de trein [4] verlaten heeft blijft het vierkantje met het blok-nummer knipperen als foutsituatie.

Evenzo wordt [68] vrijgegeven zodra de eerste melder van [62] of [63] of [64] wordt bereikt. Ook hier wordt [68] blauw met twee gele rondjes van de bezetmelders.

En... Als een trein rijdt van [4] naar [68] zonder vervolg-blok blijft deze rijden tot {191} vrijkomt. Daarmee wordt dus de sliert over niet gereserveerde wissels W115 en W116 geduwt. De trein moet in [68] wachten tot de wissels zijn ingesteld.

Wat doe ik nog niet goed?

Groeten, Marco


Z21 (voorheen Digikeijs DR5000) plus Digikeijs modules en een OC32 met gekoppelde Arduino's. Begonnen in augustus 2020.

Bewerkt door mjdb op 08 apr 2021 11:22:52
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 08 apr 2021 :  12:15:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Marco,

Om welke treinen gaat het precies ?

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 08 apr 2021 :  12:27:49  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Om welke treinen gaat het precies ?

Hallo Jos,

Het principe geldt voor alle treinen. Op dit moment staan treinen met id's 24 en 28 in [62] en [63]. Daar test ik nu het meeste mee. Maar ook treinen met id's 9, 19 en 7 in [65], [66] en [67] die via [64] binnenkomen moeten op dezelfde wijze 'behandeld' worden.

Groeten, Marco

Z21 (voorheen Digikeijs DR5000) plus Digikeijs modules en een OC32 met gekoppelde Arduino's. Begonnen in augustus 2020.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 08 apr 2021 :  19:54:06  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mjdb


Ik heb nu de volgende situatie:

Download Attachment: Krammerdam.zip
96,39 KB

Als een trein achterwaarts van [4] naar [68] rijdt wordt [4] vrijgegeven zodra de eerste melder {191} in [68] wordt bereikt. [4] wordt dan blauw met de gele rondjes van bezetmelders die nog bezet zijn. Wanneer de trein [4] verlaten heeft blijft het vierkantje met het blok-nummer knipperen als foutsituatie.

Evenzo wordt [68] vrijgegeven zodra de eerste melder van [62] of [63] of [64] wordt bereikt. Ook hier wordt [68] blauw met twee gele rondjes van de bezetmelders.

En... Als een trein rijdt van [4] naar [68] zonder vervolg-blok blijft deze rijden tot {191} vrijkomt. Daarmee wordt dus de sliert over niet gereserveerde wissels W115 en W116 geduwt. De trein moet in [68] wachten tot de wissels zijn ingesteld.




Hallo Marco,

Ad. 1:

Als de rijtuigen / wagens gedetecteerd worden is dat niet erg.
Als ze niet gedetecteerd worden kun je bij onderhouden blokken een andere bezetmelder kiezen waar het vorig blok vrijgegeven wordt.
Waar die foutsituatie vandaan komt weet ik niet. In demomode heb ik dat hier niet zien gebeuren.

Ad. 2:

In blok 68 heb je lichtsluizen, die houden het blok bezet zodat er geen andere trein naar toe kan. Komen ze vrij, is het blok weer beschikbaar.

Ad. 3:

Dat klopt voor een te lange trein. Hier moet je nog bij de aanvullende blokgegevens > actie bij te lange trein een vinkje zetten bij "stopverbod in huidig blok", zetten. Een trein die niet te lang is kan hier dan wel gewoon stoppen.


De tweerichtingsgroepen moet je nog eens nakijken. B.v. blok 4 en 5 vormen geen tweerichtingsgroep.

Groeten,

Jan

Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 09 apr 2021 :  09:00:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank voor je verdere suggesties. Ik ga er verder mee experimenteren.
quote:
blok 4 en 5 vormen geen tweerichtingsgroep

Dat is juist. Eerder had ik dat wel maar omdat de treinen in [4] moeten keren kreeg ik meldingen 'tegemoetkomende trein' en dan stond de trein vast. Ik gebruik nu wat zelfgemaakte variabele routes met logische acties.

Z21 (voorheen Digikeijs DR5000) plus Digikeijs modules en een OC32 met gekoppelde Arduino's. Begonnen in augustus 2020.

Bewerkt door mjdb op 09 apr 2021 09:07:40
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 09 apr 2021 :  09:07:03  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Waar die foutsituatie vandaan komt weet ik niet. In demomode heb ik dat hier niet zien gebeuren.

Het is een beetje off-topic, maar misschien heb je hier ook een suggestie over.

Ik heb vaker dat er even een bezetmelder wordt geactiveerd. Soms bij stroomdetectie (reden onbekend), vaker bij lichtsluizen (bijvoorbeeld omdat ik over de baan reik of iets pak, logisch dus).
Maar, dan blijft altijd het blok-vierkantje knipperen als foutmelding tot ik het handmatig uitzet. Ik zou graag willen dat het vanzelf verdwijnt. Het je suggesties?


Z21 (voorheen Digikeijs DR5000) plus Digikeijs modules en een OC32 met gekoppelde Arduino's. Begonnen in augustus 2020.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 09 apr 2021 :  21:32:07  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mjdb

Dank voor je verdere suggesties. Ik ga er verder mee experimenteren.
quote:
blok 4 en 5 vormen geen tweerichtingsgroep

Dat is juist. Eerder had ik dat wel maar omdat de treinen in [4] moeten keren kreeg ik meldingen 'tegemoetkomende trein' en dan stond de trein vast. Ik gebruik nu wat zelfgemaakte variabele routes met logische acties.





Hallo Marco,

In de database die eindigt op 1052 van hierboven is dat nog steeds zo.
Ook aan blok 3 heb jij een tweerichtingsgroep toegekend, terwijl dit blok tussen twee wissels ligt. Dat is niet goed.

Wat die foutmelding betreft, vaak kan een lok dan niet verder.
Dat kan aan de basis liggen, onderhouden blokken, die twee richtingsgroepen en in jouw geval ook aan het grote aantal logische (en onlogische) acties, variabele en vaste treinroutes.
Hiermee leg je de treinenloop veel beperkingen op, terwijl de baan genoeg rijmogelijkheden heeft.

Groeten,

Jan


Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 11 apr 2021 :  08:34:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Een andere mogelijkheid voor die foutmelding is dat het spookmeldingen zijn.

Dat kwartje viel bij mij ook niet meteen. Jij hebt bij instellingen per database alleen "Spookmeldingen registreren" aangevinkt, jouw treinen blijven dus gewoon rijden bij een spookmelding.
Die spookmeldingen moet je wel serieus nemen, de boel kan dan makkelijk in de soep gaan lopen.

Als jouw systeem last heeft om zelf spookmeldingen te genereren, zal je daar wel wat aan moeten doen, anders kan je nooit betrouwbaar met de computer rijden.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 11 apr 2021 :  17:14:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco en Jan,

Spookmeldingen kunnen inderdaad een vervelend en hardnekkig probleem zijn.

Toen ik alleen Viessmann 5233 bezetmelders gebruikte had ik er extreem veel last van, zelfs van bezetmelders die al wel in de database stonden, maar fysiek (nog) niet aanwezig waren.

In mijn nieuwe baan ben ik overgestapt op vijf stringen van bezetmelders, waarbij de eerste bezetmelder van een string een Loconetbezetmelder is. Daarachter zitten dan de S88 bezetmelders.
Ik had daarbij ook veel communicatieproblemen tussen Koploper en mijn TwinCenter. In de communicatielogging van Koploper zag ik een voortdurende stroom van bezetmeldingen binnenkomen van bezetmelders die er niet waren, maar volgens de Loconetstring achter een Viessmann 5233 zaten. Van strings waarin de laatste bezetmelder geen Viessmann was, kwamen geen spookmeldingen binnen.
Nadat ik de Viessmann niet meer als laatste bezetmelder heb opgenomen, maar ergens midden in de string, zijn de problemen verdwenen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 12 apr 2021 :  17:20:46  Toon profiel  Reageer met citaat
De foutsituatie komt inderdaad door spookmeldingen. Daar ben ik nog mee bezig.

Maar.... Ik ben ook nog bezig met het korte blok [68] voor het uitrijden van de opstelsporen. Daar heb ik nu een trein 'op slot' gezet.

Download Attachment: Krammerdam.zip
97,72 KB

Linksonder in [65] staat trein 'Gewestelijk' met id=18. Deze gaat bij automatisch rijden niet (meer) van [65] naar [64] door [68] naar [4] vanwege te lang. Met 'Rijden volgens bestemming' gaat het zonder probleem.

Ik heb alle variabele routes uit gezet.

Waar heb ik mezelf op slot gezet ?

Marco

Z21 (voorheen Digikeijs DR5000) plus Digikeijs modules en een OC32 met gekoppelde Arduino's. Begonnen in augustus 2020.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 12 apr 2021 :  17:27:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Als je in het rijwindow van de lok gaat naar het tabblad Rijgedrag dan moet je de muis zetten in het witte deel van de routes.
Druk dan op je richtermuisknop dan kan je zien wat er allemaal geblokkeerd is.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 12 apr 2021 :  17:38:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Wat bedoel je met op slot gezet ?
Alle vinkjes bij routes van die loc zijn uit, maar hij blijft bij mij in de demomode pendelen tussen blok 64 en 65.
Weet niet of dat de bedoeling is.

Jos

Bewerkt door JPJ op 12 apr 2021 17:41:39
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 12 apr 2021 :  17:54:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim, Dank voor deze tip. Ik kende hem niet en hij zal me vaak kunnen helpen.

Ik zie nu:

>>> 17:48:34: ---------------------------------------------------
Vanuit de variabele dienstregeling(en) heeft deze locomotief de onderstaande beperkingen:

Richtingsverbod:
19->25(uit 25)* 19->26(uit 26)* 19->27(uit 27)* 19->28(uit 28)* 19->29(uit 29)* 19->30(uit 30)* 19->30(uit 48)* 64->65(uit 65)* 64->66(uit 66)* 64->67(uit 67)* 68->62(uit 62)* 68->63(uit 63)*
<<< 17:48:34: ---------------------------------------------------


Dit is uit een beperking om terugrijden te voorkomen. 64->68 staat daar niet bij. Als ik dit uitschakel blijft het probleem bestaan.

De tekst in het loc-scherm zegt: 'Past niet in (reeks) blokken'.

Dat laatste snap ik. Het blok is 34 cm en de trein 51 cm.

Maar dat is voor treinen uit [62] en [63] geen probleem.

Waarom voor trein Gewestelijk via [64] nu opeens wel?

Marco

Z21 (voorheen Digikeijs DR5000) plus Digikeijs modules en een OC32 met gekoppelde Arduino's. Begonnen in augustus 2020.
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 12 apr 2021 :  17:57:01  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Wat bedoel je met op slot gezet ?
Alle vinkjes bij routes van die loc zijn uit, maar hij blijft bij mij in de demomode pendelen tussen blok 64 en 65.


Daarmee bedoel ik inderdaad dat de trein niet naar [68] rijdt.

Marco

Z21 (voorheen Digikeijs DR5000) plus Digikeijs modules en een OC32 met gekoppelde Arduino's. Begonnen in augustus 2020.
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 12 apr 2021 :  18:02:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Je hebt bij blok 64 naar 65 een vinkje bij keer loc.
Bij aanvulling blokgegevens blok 64 staat ook een vinkje bij Alle locomotieven mogen keren.
Nog een aanvulling:
Waarom wil je in blok 64 weer terug naar 65-66-67, als je daar toch al vandaan komt ?
Jos

Bewerkt door JPJ op 12 apr 2021 18:07:09
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 12 apr 2021 :  18:06:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Onderhouden blokken, Eigenschappen blok 64, hier heb jij bij "Selectie op basis van", "Optimale lengte", ingevuld. Voor deze trein is dat blok 65.

Dus bij "selectie op basis van", kans invullen, dan wil deze trein wel naar blok 68.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 12 apr 2021 :  18:08:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Je hebt bij blok 64 naar 65 een vinkje bij keer loc.
Bij aanvulling blokgegevens blok 64 staat ook een vinkje bij Alle locomotieven mogen keren.

Dit is zo bedoeld.

Het moet in principe mogelijk zijn dat een trein terug rijdt naar het opstelblok waar hij juist is gekomen. Bijvoorbeeld als automatisch rijden stopt en de treinen 'naar bed' gaan. Daarom is keren in [64] mogelijk.

Bij automatisch rijden is dit met een variabele route verboden. Bij Opstellen werkt die variabele route niet.

Maar ik geloof niet dat dit de oorzaak is dat de trein niet van [64] naar [68] rijdt.

Marco.


Z21 (voorheen Digikeijs DR5000) plus Digikeijs modules en een OC32 met gekoppelde Arduino's. Begonnen in augustus 2020.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina