Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 110 / Bezoekers Vandaag: 6042
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 533
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Dynamisch op doodlopende opstelsporen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

nicohoog

Netherlands
52 berichten

Geplaatst - 02 nov 2020 :  21:34:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allen,
Ik denk er al een tijd over na, heb wat als test database in elkaar geknutseld en dat werkte...
Maar nu in het echt: het werkt (nog) niet.
Wat is mn probleem: Ik heb een schaduwstation met 8 sporen van 2,5 meter. DOODlopend.
Die wil ik dynamisch gebruiken om allemaal treinstellen en trek-duw treinen in te parkeren.
Ik heb een lichtsluis aan het begin, en een lichtsluis 10cm voor het eind. Die werken.
Maar de software.... (koploper), dat is lastig.
Ik heb ervaring met een schaduwstation met doorgaande sporen. Werkt (bijna) vlekkeloos. Maar nu is t anders.
Als er nl een treinstel in het 2e deel staat opgesteld, wil een ander stel niet het eerste stuk in, omdat "een tegemoetkomende trein" zich daar bevind.
Terwijl het in de DEMO modus, in een speciaal door me gemaakt (simpel) baanplannetje wél werkt... (zie bijlage)
Ik heb ooit een koploper file van iemand gekregen, waarbij deze ook een werkende versie had. Weet alleen niet meer van wie die kwam

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen.
Grtz
Nico

NB:L de bijlage is dus de simpele demo, waarin het (op het scherm) wél werkt. M'n echte baan ontwerp is veel groter en complexer, maar bevat hetzelfde concept schaduwstation (alleen 8 sporen...)


Download Attachment: testdynamischop.zip
5,78 KB

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 nov 2020 :  21:56:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Nico,

Ik heb een spoor waar ik dit heb toegepast. Niet zelf verzonnen trouwens, ik heb het weer van iemand anders.

Vertaald naar jouw database:
Je moet de verbinding van blok 11 naar blok 1 vervangen door een verbinding van blok 11 naar blok 3. En in blok 11 moet je een deadlock-preventie opgeven dat alleen naar blok 3 gereden mag worden als blok 1 vrij is. Je houdt Koploper daarmee voor de gek, die heeft er geen weet van dat je van blok 11 naar blok 3 gewoon via blok 1 rijdt en denkt dat er eenrichtingverkeer is van 1 via 11 naar 3.
En dan voor de combi 2 en 21 hetzelfde principe.

Groet, Huub

edit: zo dus


Bewerkt door hubertus op 03 nov 2020 08:41:33
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 05 nov 2020 :  15:26:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank Huub voor je reactie,
Dit is ook het idee dat ik ooi eerder tegenkwam...
Ik ga het proberen in mn echte database in te voeren en of t dan ook echt werkt. Maak je er dan wel een blokgroep van? Ik werk nl met een lichtsluis bezetmelder voor alle acht (!) sporen tegelijkertijd...

Ander ding is natuurlijk: waarom werkt het in de demo modus (zoals in mijn bijgevoegde file) wél??

Wordt vervolgd
Grtz
Nico
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 05 nov 2020 :  15:57:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij mij heeft het betreffende schaduwstation vijf sporen, waarvan er een dynamisch wordt gebruikt.


De blauwe lijn is een lichtsluis en de rode lijn is een lichtsluis.
In werkelijkheid is het onderste spoor veel langer en eindigt gelijk met de andere drie sporen, die knik in de rode lijn is er in het echie niet.

Blok 502 is een heel kort spoortje, waar de blauwe lichtsluis ook de stopmelder is bij vrijkomen.
503 t/m 505 hebben de blauwe lichtsluis als binnenkomst melder en de rode als stopmelder. Blok 506 en 507 zijn dynamisch ingericht.
Blok 503, 504, 505 en 507 zitten in een blokgroep, omdat die een gezamenlijke stopmelder hebben, waarbij de lichtsluis weer vrijgereden moet worden. Een blokgroep heeft de optie om dat aan te geven.
Blok 502 en 506 hebben een andere stopmelder, die bovendien op vrijkomen werkt (en dus niet vrijgereden hoedt te worden), die blokken zitten dus niet in een blokgroep.

Waarom het in de simulatie wel werkt? Ik heb geen idee.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 06 nov 2020 :  20:15:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Huub,
Dank voor je suggesties. Ik ben er uitgebreid mee aan het experimenteren geweest.
Bijgaande mijn echte database. Let niet op de andere sporen en de meldingen. Mn rondom lokdepot is nog niet af...
Dit probleem gaat over de 7 doodlopende opstelsporen na blok 701.
Mijn gedachte was hiervan 7x een dynamisch opstelspoor te maken, met elk dus 2 blokken. Ze hebben de ingangs melder 16, de eind melder nr 15. (beiden lichtsluis). De eerste stukken zitten in een blokgroep, de achterste ook.
Ik heb jou suggestie van t verste blok direct terug naar 701 aangehouden. Echter dit werkt niet.
Als ik uit blok 701 naar 702 laat rijden (automatisch/vlgs bestemming), dan zegt ie dat er een tegemoetkomende trein is....
Grrr
Wie kan me helpen...
Nico



Download Attachment: MALDEN2020.zip
77,85 KB

Bewerkt door nicohoog op 06 nov 2020 20:16:15
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 06 nov 2020 :  22:51:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Je bent bij blok 30, 501 en 701 een aantal te verwachten bezetmelders vergeten in te vullen bij onderhouden blokken. Daar komt die melding vandaan.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 07 nov 2020 :  10:06:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Als aanvulling op mijn vorige reactie, als je dit hebt aangepast, krijg je als je naar een spoor wilt waar al een trein staat, nog steeds de melding tegemoetkomende trein. Dat komt blijkbaar omdat die treinen op handmatig staan. Als je de sporen in automatisch verkeer vult, kunnen ze wel door meer dan één trein gebruikt worden.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 10 nov 2020 :  21:14:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank Huub!
Inderdaad in automatisch bedrijf werkt t geloof ik....
Moet nog even de hardware voor de aanvoerende blokken compleet maken, maar de testen tot nu toe zijn veelbelovend.

Nico
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 15 nov 2020 :  12:18:42  Toon profiel  Reageer met citaat
toch nog een vraag Huub: Hoe voorkom jij in je ontwerp dat een trein die het doodlopende spoor op 506 stopt als 507 ook nog vrij is? ik had het geprobeerd met een logische actie (tweede deel leeg) en een stopverbod in het eerste deel als de voorwaardelijke actie waar is, maar dat werkte nog niet...

grtz
Nico
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 15 nov 2020 :  13:22:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een logische actie "Blok 507 is vrij (exclusief claim)" en een variabele route "stopverbod blok 506" als die logische actie waar is.
Bij mij werkt dat.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 30 nov 2020 :  17:15:35  Toon profiel  Reageer met citaat
thanx Huub!
Bij mij werkt t nu ook!

grtz
Nico
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina